Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.S

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei, jeg har en Toyota Avensis 2.0 turbodiesel, 2012-modell.

Jeg har lyst til å kjøpe en Mercedes E-klasse, 200CDI eller 220CDI.

Bør jeg kjøpe en 2010-modell som har gått lite, eller 2014/2015 modell som har gått vel 300.000 km. som drosje?

Er det store forskjeller på servicepriser på de ulike årgangene, og er det noen årganger som er mer slitesterke/driftsikre/feilfrie enn andre årganger? in Toyota Avensis har vært en helt feilfri bil, bør jeg heller beholde den?Mvh. Øystein

Benny svarer:

Hei Øystein og takk for et interessant spørsmål. Dette med taxikjørt bruktbil dukker opp med jevne mellomrom. Så det er tydeligvis noe mange funderer litt på.​

Jeg mener at en tidligere taxi kan være gode bruktbilkjøp. Jeg har kjøpt to slike biler selv og har vært godt fornøyd begge gangene.

Jeg fikk MYE bil for lite penger og de oppførte seg pent, uten mye påkost, begge to. Den ene var en 7–8 år gammel Subaru, den hadde gått 615.000 kilometer da jeg kjøpte den, den andre var en Hyundai Sonata som hadde gått 150.000 km på bare to år – altså en ganske ny bil, men med kilometerstand som en ti år gammel bruktbil.

Men en grundig sjekk før man kjøper er absolutt påkrevd når man kjøper bil med høy kilometerstand. Er du ikke veldig bil-kyndig selv,er en gjennomgang enten hos NAF eller en forhandler smart.

Som vanlig er service og vedlikehold viktig. De fleste drosjeeiere er flinke til å følge dette opp, i alle fall de første årene.

Får du tak i en fin taxi som gjerne har gått på bygda, med bare én sjåfør – da som regel eieren selv, så er det ofte et bedre kjøp enn en bykjørt taxi som har gått 24 timer i døgnet, med en drøss av sjåfører over brostein og trikkeskinner ...

Les også: Snart slutt for norsk familie-favoritt

Sjekk, sjekk og sjekk ...

Bremser, dekk, forstilling, hjuloppheng og at all elektronikk fungerer som det skal, er obligatoriske sjekkpunkter. Sjekk også for tidligere skader.

Prisen må absolutt må stå i forhold til kilometerstand og teknisk stand. Igjen; sjekk, sjekk og sjekk. Med en litt grundig jobb i forkant mener jeg altså at dette kan være et smart bilkjøp som gir mye og ny bil for pengene.

Når det gjelder servicepriser og driftssikkerhet, er det minimale forskjeller på eldre og litt nyere. Her handler det mye om oppfølging fra tidligere eiere, og litt om flaks og uflaks. Det er selvfølgelig noe større sjanse for at ting går i stykker på en bil som har gått langt.

Om det er bedre med en eldre, ikke taxi-kjørt bil, blir jo rent hypotetisk. Det kommer an på begge bilenes pris og tilstand – og ikke så rent lite an på hva man har mest lyst på og føler for. Bilkjøp handler jo mye om følelser og ikke alltid så mye om fornuft og fakta som det vi liker å tro.

Du spør også om det smarteste vil være å beholde Toyotaen du har i dag. Tja... si det. Da vet du i alle fall hva du har. At bilene er svært gode er det heller ingen tvil om og du sier at du er fornøyd med denne. Mye taler derfor for det.

Når det gjelder komfort, plass, utstyr og opplevd kvalitet, er Mercedes overlegen. Uten at jeg dermed sier Toyota er noen dårlig bil. På risiko og totaløkonomi mener jeg Toyotaen fort kan vise seg å være den beste, men så var det dette med fornuft kontra følelser da ... Der kan jeg ikke gi deg råd. Det må du finne ut av selv.

Håper jeg har gitt deg noen innspill som du kan ta med videre i vurderingen.

Lykke til, uansett hva du går for!​​​

Les vår test av Mercedes E-klasse fra 2010 her:

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Fortell oss om bilen DU eier her:

Video: Jeg er jævlig god til å kjøre bil, sier denne Mercedes-eieren...