Ikke siden 2015 har Edvald Boasson Hagen og Alexander Kristoff kjørt mot hverandre i et etapperitt på norsk jord.
Ikke siden 2015 har Edvald Boasson Hagen og Alexander Kristoff kjørt mot hverandre i et etapperitt på norsk jord. Foto: Junge, Heiko

Lokker med norsk superduell i nye Tour of Norway

Med Alexander Kristoff og Edvald Boasson Hagen i spissen, kommer store deler av verdenseliten på sykkel til Norge i mai. Her kan du se hvor du får et glimt av dem.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Dette må bli en suksess, sier rittsjef i nye Tour of Norway, Roy Hegreberg, etter å ha presentert løypa for den første utgaven av det nye sykkelrittet.

Proffrittene Tour of Norway og Tour des Fjords har slått seg sammen til én sykkelfest. 28. mai stiller 22 lag - elleve av dem med World Tour-status - på startstreken i Stavanger til den første etappen, som ender i Egersund.

– Dette må bli en suksess. Vi har tidenes startfelt på et etapperitt i Norge og fantastiske løyper. I år skal vi inn på områder der både Fjords og Norway har vært tidligere, og der vi vet at det er mye publikum og mye flott å vise frem. Når du da får alle de beste norske rytterne til å være med å kjempe om seieren i disse løypene, så kommer det til å bi en utrolig kul opplevelse, sier rittsjef Roy Hegreberg.

Norsk superduell
Alexander Kristoff kommer til Norge med sitt UAE Team Emirates og Edvald Boasson Hagen tar med seg Dimension Data. Dette blir første gang siden 2015 at de to sykler mot hverandre i et etapperitt på norsk jord. Den gangen var begge med i både Tour of Norway og Tour des Fjords. Kristoff vant totalt fem etapper. Boasson Hagen vant én.

– Det er veldig viktig at de er med. Det norske publikumet er patriotiske. Å ha nordmenn som kan kjempe om etappeseire og om sammenlagten, er viktig for interessen. Nå ligger alt til rette for at dette blir en gedigen sykkelfest. Men konkurransen har aldri vært hardere, så det blir ikke noen lett match for de to, understreker Hegreberg.

Disse lagene deltar:

Deceuninck - Quick-Step
​EF Education First
Team Sunweb
Israel Cycling Academy
Team Delko Marseille Provence
Roompot-Charles
Team Coop
Mitchelton-Scott
Dimension-Data
Jumbo-Visma
​Nippo Vini Fantini Faizane
Sport Vlaanderen-Baloise
Uno-X Norwegian Development Team
Team Sky
Lotto-Soudal
Astana Pro Team
Trek-Segafredo
​Riwal Readynez Cycling
Arkea-Samsic
Caja Rural-Seguros
​Joker Fuel of Norway

– Vi skal ha elleve World Tour-lag til start. Det er nye rekord. Det er ikke mange løp på den internasjonale kalendere som kan vise til en slik deltakelse, utenom de store, historiske løpene. Så det er vi stolt av, legger han til.

Tour of Norway får i så måte hjelp av at Hammer Stavanger, sykkellagenes eget ritt, arrangeres over tre dager i forkant av etapperittet.

Her er etappene
​Slik presenterer arrangøren etappene:

1. etappe, 28. mai:
Stavanger (Hinna Park) – Egersund (168,5 km)
Den første etappen starter i Stavanger sin «nye bydel» Hinna Park, og går deretter retning Sola. Fra Sola fortsetter etappen etter vært retning utover Jæren, langs Jærstrendene, og går på veier som er velkjente fra mange sykkelritt i området. Løypa passerer etter hvert naturskjønne områder, blant annet Gloppedalsura som er Nord-Europas største steinrøys. Etappen byr totalt på 2538 høydemeter, men stigningene under veis vil ikke by på de største utfordringene for feltets spurtere. Etappen passerer målområdet ved Slettebø utenfor Egersund én gang før rytterne legger ut på den 32,7 km avsluttende runden. Avslutningen favoriserer de raskeste gutta i feltet. I Egersund er målområdet denne gang flyttet ut av sentrum, men folkefesten skal ikke bli mindre av den grunn.

2. etappe, 29. mai:
Kvinesdal (Liknes) – Mandal (174 km)

Rittets andre etappe starter i Liknes i Kvinesdal. Første del av den nøytrale sonen går i bygda før rytterne får bryne seg på en 7,5 km lang stigning med 2,8 % i gjennomsnittlig klatring allerede rett etter nullpunktet. Etappen går deretter retning Farsund hvor de lover at de igjen skal lage en stor folkefest. Løypa er lagt i en sløyfe ut mot Lista fyr før rytterne vender nesa retning Lyngdal. Lyngdal er også vertskommune for starten på 3. etappe, men planlegger også en flott ramme rundt den innlagte spurten på denne etappen. Terrenget videre retning Mandal byr på mye små veier og bratte stigninger, men de totalt 2388 høydemetrene skal være overkommelige for de fleste i feltet. I Mandal venter en svært fartsfylt finale i en 9,6 km lang rundløype i sentrum hvor det skal sykles tre runder. Målområdet ligger fantastisk til helt nede ved brygga.

3. etappe, 30. mai:
Lyngdal – Kristiansand (180 km)
Den tredje etappen går også i Agder, og i Lyngdal planlegges det en fantastisk ramme rundt starten på arrangementet. Denne etappen går i indre deler av begge Agder-fylkene. Allerede etter 14 km ved Kvås venter en 2,5 km tøff stigning før løypa går i variert terreng videre via Konsmo og Byremo til Evje. I Evje venter både en innlagt spurt og dagens langesone. Løypa svinger seg deretter sørover retning Iveland og Vennesla før den går inn i rundløypa i Kristiansand. Løypa i Kristiansand er lik som i fjorårets Tour des Fjords, men den er gjort noe mindre teknisk i avslutningen ved at sløyfa om Odderøya er fjernet. Kristiansand mobiliserer nok en gang på en fantastisk måte, og vi forventer et skikkelig «trøkk» rundt hele løypa på Kristi Himmelfarts dag. Løypa opp Gimlekollen skal forseres tre ganger, men vi forventer allikevel at spurterne skal kjempe om seieren også på denne etappen.

4. etappe, 31. mai:
Arendal – Sandefjord (224 km)
Rittets lengste etappe starter i flotte omgivelser i Pollen i Arendal, og vi forventer skikkelig sørlands-idyll knyttet til denne starten. Etter en lang nøytral sone ut til Eydehavn går løypa videre nordover via Tvedestrand, Søndeled, Brokelandsheia og Østerholtheia før vi sier takk for oss i Agder for denne gang. I Telemark er løypa lagt litt inn i landet før vi når kysten igjen ved Porsgrunn. Deretter følger vi gamle E18 til korketrekkeren ved Langangen før vi etter hvert når Brunlanes i Vestfold og deretter Larvik. I Larvik venter en innlagt spurt på Strandpromenaden før nesa vendes mot Sandefjord. I Sandefjord venter én runde i NM-løypa fra forrige sesong før rytterne skal kjempe om seieren i Jernbanealleen.

5. etappe, 1. juni:
Skien – Drammen (159 km)

Etter et par års pause er Tour of Norway tilbake med en etappe i Telemark. Skien har vært vertskap for både målgang og start i løpet av «gamle» Tour of Norway sin historie. Denne gang er vi tilbake med starten på 5.etappe av «nye» Tour of Norway. Etappen er lagt innover i fylket og passerer Telemarks-kanalen ved Ulefoss og Lunde. Etter passering av Bø skal rytterne jobbe seg over Reshjemheia til Notodden. I Notodden venter langesonen før rytterne igjen skal jobbe seg 11,7 km opp til toppen av Meheia. Det er langt til mål etter disse to stigningene, og vi forventer nok en gang at spurterne samler seg inn mot spurten langs elva i Drammen. Etappen går direkte i mål i elvebyen.

6. etappe, 2. juni:
Gran (Hadeland) – Hønefoss (175 km)

Den siste etappen starter på Hadeland og vi gjester vi Oppland fylke på den første delen av denne etappen. Løypa går på kryss og tvers av Hadeland, og benytter en del av de samme veiene som Hadeland Grand Prix benyttet for noen år siden. Gran og Brandbu får hele to passeringer av rytterne før de skal jobbe seg opp til første bakkespurt for dagen ved Bleiken stasjon. Deretter går løypa via Granavollen som vi husker fra årets regjeringsforhandlinger før nesa vendes mot Ringerike. På Ringerike venter velkjente veier fra Ringerike Grand Prix. Rytterne skal første en runde rundt Steinsfjorden via Sundvollen og Vik før naturskjønne Røyse får rytterne på besøk. I Hønefoss er målområdet for første gang lagt ute på Hønefoss bru. Med fullt trykk i fossen blir dette definitivt et spektakulært målområde. Rytterne skal passere mål én gang før de legger ut på den krevende sisterunden via «veggen» ved Knestang og den krevende Harehaugveien opp til Smeden. Det er 11km til mål fra toppen av bakken, og vi forventer ikke noe samlet felt til mål i Hønefoss.