Rekord: I fjor tjente de 14.200.000.000 kroner
Det skjer ni år etter at forrige eier nesten ga dem bort.
Volvo har økt salget sitt kraftig de siste årene. Det skjer etter at de har rullet ut et helt nytt modellutvalg. I løpet av noen få år har de byttet ut nesten samtlige modeller, og lansert en rekke nye biler.
I tillegg renner pengene inn i kassen. I fjor satte Volvo rekord i antall solgte biler. De satte også overskuddsrekord, med en liten økning fra 2017 som også var et svært bra år.
Når selskapet nå har oppsummert 2018, er det med en bunnlinje på 14,2 milliarder svenske kroner. Det er spesielt imponerende når vi vet at fjoråret var tøft for mange andre bilprodusenter.
Supplement til folkelige Ford
Vi skal ikke mange år tilbake i tid før et slik tall kunne høres ut som ren ønsketenking for Volvos del.
Da finanskrisen skyllet over verden i 2008, var Volvo-eier Ford i en svært vanskelig situasjon. De hadde store gjeldsforpliktelser, mange ulønnsomme modeller – og de hadde bygget opp en egen divisjon med flere bilmerker som tapte store penger. Premier Automotive Group (PAG) var det flotte navnet, her hadde de samlet merker som Volvo, Jaguar, Land Rover og Aston Martin.
Tanken var at disse skulle fungere som et supplement til mer folkelige Ford, og gi selskapet mange ekstra bein stå på.
Femårs-plan og 62 milliarder kroner i investeringer
På kanten av stupet
Men i praksis viste det seg at det ikke var så lett å få ut synergier. Ford ble også beskyldt for å være en dårlig eier for flere av selskapene. For Volvos del føltes det mange ganger som veldig langt fra styrerommene i Detroit, til fabrikken i Göteborg. Ford-ledelsen var også notorisk kjent for å ville ta snarveier med mange ting. De hadde store vyer, men disse ble ikke alltid backet opp av nødvendige investeringer.
Da finanskrisen kom, sto Ford på kanten av stupet. Løsningen ble å kvitte seg med alt som ikke var kjernevirksomhet. Og dermed havnet Volvo hos den da temmelig ukjente kinesiske bilprodusenten Geely, for det som i praksis var småpenger.
Se hva bilen kan gjøre med mobilen din
Holdt pusten
I starten var skepsisen stor, også internt i Volvo. Men ni år senere ser dette mest av alt ut som et lykketreff. For Geely har gjort mye av det Ford sa det skulle gjøre, men ikke gjennomførte. Og de har gjort mye mer.
Det startet med en klar og tydelig ambisjon om at Volvo skulle bli et premiummerke. Så fikk de også de nødvendige ressursene for å klare det. Det ble investert milliarder i utvikling og nye modeller. Da andre generasjon XC90 rullet ut som den første "nye" modellen, var det nok svært mange hos Volvo som holdt pusten. Men det gikk helt etter planen. Bilen fikk en strålende mottagelse og satte standarden for det som senere skulle komme.
Nå er det faktisk bare én bil igjen fra tiden før Geely. Det er minstemann V40, som forsvinner senere i år.
Snart forsvinner denne suksessmodellen
Øker i Norge
Den store modelloffensiven roer seg nå litt ned. Hos Volvo jobber de intenst med ny satsing som også blir svært viktig: Nemlig elektriske biler.
Her slipper du å bekymre deg for snøkaos
Først ute her er den kompakte SUV-en XC40. Samtidig er Volvo også med og bygger opp Polestar som et nytt og elektrifisert merke. At de går løs på en slik oppgave, sier nok mye om hvor store ambisjoner eierselskapet Geely har.
Så langt i år er Volvo det femte største bilmerket i Norge, med en markedsandel på 8,5 prosent. Salget øker 17,5 prosent, sammenlignet med januar 2018.
XC60 er bestselgeren fra Volvo nå, med V90 på andreplass. Når XC40 kommer som elbil, vil det overraske oss om ikke det blir den mest solgte Volvoen her til lands.
LES MER: Ny modell mer enn doblet salget
Se video: Dette er siste modell ut fra Volvo