Mitsubishi var svært tidlig ute med å tilby ladbar hybrid i SUV-segmentet. Ikke overraskende har responsen i Norge vært enorm siden introduksjonen i 2014.

Faktisk var Outlander PHEV den femte mest solgte bilmodellen her hjemme i fjor, rett bak Tesla Model X.

Prisgunstig SUV, hybrid og firehjulstrekk er med andre ord en oppskrift som appellerer til mange nordmenn.

Nå har vi testet 2019-utgaven, som er andre facelift av suksessmodellen. Her finner vi flere sentrale oppdateringer.

Hva er nytt?

Det første du legger merke til er naturligvis de visuelle forandringene. Disse er riktignok ganske forsiktige. For eksempel har bilen fått nye fangere foran og bak, lykter og felger.

På innsiden er nytt instrumentpanel og mer påkostede skinnseter på plass. I tillegg har bilen fått bedre støyisolering, som er viktig for komfortens del.

Bak er ikke endringene så store, men noen vil nok legge merke til ny fanger og takspoiler.
Bak er ikke endringene så store, men noen vil nok legge merke til ny fanger og takspoiler.

Den aller viktigste oppdateringen finner vi derimot på selve drivlinjen. En ny 2,4 liters bensinmotor yter nå 135 hk.

Bilen har også fått en kraftigere batteripakke. Den er nå på 13,8 kWt, noe som betyr en elektrisk rekkevidde på 54 kilometer, målt etter den nye og strengere WLTP-standarden. (Tidligere var rekkevidden oppgitt til 54 km målt etter NEDC).

Med høyere effekt blir bilen så vidt raskere. 0-100 km/t forbedres med 0,5 sekunder – og ender på 10,5 sekunder nå.

Bestselgeren fornyes – akkurat i tide ...

Hva er styrker og svakheter her?

Bilen vi kjører er S Edition. Det vil si topputgaven med et mer sportslig oppsett. Og det merkes. Bilen er tydelig stivere satt opp, men dessverre syns vi ikke den totale kjøreopplevelsen innbyr til aktiv kjøring likevel.

Styringen er for lett vektet og kunne helt klart vært mer presis. Bilen svarer ikke helt på det man forventer av såkalt «sportsmodus». I stedet går det utover komforten.

Nå er ikke Outlander-kundene nødvendigvis så opptatt av sportslig oppsett heller. Her er det snakk om trygge og forutsigbare kjøreegenskaper, noe bilen absolutt har. I tillegg er Outlander svært praktisk og romslig.

Dette har blitt et vanlig syn på norske veier.
Dette har blitt et vanlig syn på norske veier.

Bak rattet sitter vi høyt og komfortabelt, noe som underbygges av god støydemping.

Det vi derimot ikke er like begeistret over er det som minner mye om en trinnløs girkasse. Ved pådrag blir det overveldende mye lyd, og slurefølelsen er helt klart til stede. Dette bråker mer enn det går.

Ellers bemerker vi at plasseringen av flere knapper interiørt er ganske ulogisk og knotete. For å bla i menyen til instrumentpanelet, må du for eksempel trykke på en knapp langt bak ved blinklyshendelen. Vi registrer også at det er mange ulike varsellyder som piper litt for ofte. Bare du skal åpne bagasjeluken, piper det.

Dette kan naturligvis sees på som pirk, for det er det. Men når bilen koster over 500.000 kroner, er dette ting som rett og slett oppleves litt irriterende.

Det er mye hardplast og "billige" løsninger akkurat i midtkonsollen.
Det er mye hardplast og "billige" løsninger akkurat i midtkonsollen.

Dette er en ekte sparebøsse på hjul

Hva koster den?

Prisen på S Edition er 504.900 kroner. Det er en god del penger, men så får du også en haug med utstyr. Vi nevner blant annet adaptiv cruisekontroll, bildesonevarsling, feltskiftevarsel og elektrisk soltak.

Klarer du deg med litt mindre utstyr, begynner Invite på 429.900 kroner. Også her får du en god del standardutstyr, slik som ryggekamera, regnsensor og nøkkelfri tilgang.

Men viktigst av alt er bilen i sin helhet. Vi snakker en stor, velutstyrt SUV med firehjulstrekk og en elektrisk rekkevidde på opptil 54 km. Dette er helt klart grunnen til at såpass mange velger å kjøpe Outlander PHEV.

Denne fronten er umisgjenkjennelig. Her har Mitsubishi helt klart laget sitt eget særpreg.
Denne fronten er umisgjenkjennelig. Her har Mitsubishi helt klart laget sitt eget særpreg.

Kul bil, men ikke så lett å skjønne hvem som skal kjøpe den

Hvem er konkurrentene?

I praksis har ikke Outlander veldig mange å konkurrere direkte mot. Nye Toyota RAV4 Hybrid kan bli en skummel konkurrent, selv om denne ikke er ladbar. Honda CR-V Hybrid er også en klar utfordrer.

På papiret kan vi nevne at Volvo XC60 T8 også kan være sammenlignbar, men i praksis er den altså ikke det – på grunn av pris og premiumfaktor.​

Vil naboen bli imponert?

Du kjøper ikke Mitsubishi Outlander dersom du har behov for å synes i nabolaget. Her er det praktiske egenskaper som er viktig, så nei – sjansen for at naboen blir imponert er ikke spesielt stor.

Snart slutt for norsk familie-favoritt

Broom mener:

Nye Outlander har fått mange viktige oppdateringer. Alle til det bedre, selvsagt. Med en elektrisk WLTP-rekkevidde på 54 kilometer, er dette et godt utgangspunkt for at store deler av kjøringen foregår utslippsfritt. Her gjelder det bare å lade tilstrekkelig.

Gjør du ikke det, vil du se at forbruket blir temmelig høyt. På en av turene våre i testperioden lå forbruket på 0,93 liter/mil. Da med lite strøm på batteriet og i 10 minusgrader – vel og merke…

Alt i alt er Outlander en velutstyrt og komfortabel bil. Når du i tillegg har rikelig med plass – skjønner vi godt at mange går for suksessmodellen, selv om noen ting irriterer oss…

Dersom du aldri har fylt bensin på Outlander PHEV, eller har kjørt få japanske biler, bør du vite hvor denne spaken er.
Dersom du aldri har fylt bensin på Outlander PHEV, eller har kjørt få japanske biler, bør du vite hvor denne spaken er.

Denne bilen har mer enn doblet salget i Norge

Hva mener eierne?

Brooms bilguide har flere eier-vurderinger av Outlander PHEV. De kan du lese om her.

Visste du at?

– Med hurtiglader kan du fylle batteripakken fra null til 80 prosent på cirka 30 minutter.

– Siden introduksjonen i 2014 er det solgt mer enn 18.000 Outlander PHEV i Norge

– 2019-utgaven har fått to nye kjøreprogram på firehjulstrekksystemet: Sport og Snow mode.

Mitsubishi Outlander PHEV

Motor: 2,4-liter R4 + to elmotorer Effekt: 135 hk / 211 Nm (bensinmotor). 0-100 km/t: 10,5 sek. Toppfart: 170 km/t Forbruk: 0,2 l/mil Bagasjerom: 463 liter Vekt: 1.900 kg Lengde x bredde x høyde: 470 x 180 x171 cm Pris fra: 429.900 kroner Pris testbil: 504.900 kroner

Se video: Her kjører vi helt nye Tesla Model 3 for første gang i Norge

Her kjører vi en stor bilnyhet – lenge før tiden