Plikter å gi pristilbud før turen starter:

– Bryter loven om de ikke gjør dette

Dersom drosjesjåføren ikke gir deg et pristilbud når du har satt deg inn i bilen, bryter vedkommende loven.

I fjor sommer kom det en ny prisopplysningsregel for drosjer i Norge, som sier at sjåføren plikter å gi kunden et pristilbud før turen starter.

– Når du setter deg inn i taxien og sier hvor du skal, skal du få et pristilbud, forklarer Jo Gjedrem, avdelingsdirektør for reise og transport i Forbrukertilsynet.

Kunden skal ikke trenge å be om pristilbudet, det skal sjåføren gi uoppfordret.

– Hvis du gir et mål som er spesifikt nok, så skal du få det, understreker han.

Å si du at du skal «til Oslo sentrum», blir med andre ord for vagt. Men har du en konkret adresse, skal du altså få det uoppfordret.

– Og når du kommer frem dit du skal, skal du kunne velge mellom det pristilbudet du har fått eller det som står på taksameteret, sier Gjedrem.

Forbrukertilsynet opplever ikke at forbrukerne er klar over regelen.

– Men vi vil gjerne gjøre forbrukerne klar over det, for det er viktig at forbrukerne reagerer hvis de ikke får disse tilbudene, sier han.

Øyvind Carlsen har aldri fått pristilbud før taxituren starter.
Øyvind Carlsen har aldri fått pristilbud før taxituren starter. Foto: Silje Lunde Krosby/TV 2

Kjenner ikke regelen

Når TV 2 spør folk i Oslo om de kjenner regelen, er svaret et unisont «nei».

Øyvind Carlsen (63) anslår at han sist tok drosje for halvannen uke siden. Da fikk han ikke noe pristilbud før turen startet, og det har han aldri fått ellers heller, forteller han.

– Hvor ofte tar du taxi?

– Et par ganger i måneden, sier han.

– Hva tenker du om at du aldri har fått et slikt pristilbud?

– Det er dårlig. Det burde være et oppslag i bilen som sier at du i alle fall kan spørre om det. Det er litt svakt av taxiselskapene, sier han.

Se video øverst i saken.

Dette sier loven:

«Dersom forbrukeren oppgir et tilstrekkelig avgrenset bestemmelsessted for en ønsket drosjetjeneste, skal tilbyderen uoppfordret gi forbrukeren et pristilbud før de inngår en avtale om transport. Pristilbudet skal angi totalprisen for drosjetjenesten.

Tilbyderen skal opplyse forbrukeren om at forbrukeren skal betale den laveste totalprisen av pristilbudet, en fastpris som eventuelt tilbys på strekningen og paralleltaksten med eventuelle tillegg, jf. forskrift 30. september 2010 nr. 1307 om takstberegning og maksimalpriser for løyvepliktig drosjetransport med motorvogn § 3 andre ledd, jf. § 2 andre punktum.»

Kilde: Lovdata.no

Kjører på taksameter

En taxisjåfør TV 2 snakker med, forteller at han pleier å gi kunden et pristilbud før turen begynner, dersom vedkommende ber om det selv.

– Ifølge reglene må taxisjåføren gi et pristilbud uoppfordret til kundene?

– Vi pleier å kjøre på taksameter. Ofte vet kunden prisen fra før, og hvis de ikke vet det, så sier vi det, sier han.

En annen taxisjåfør sier at han ikke pleier å gi noe pristilbud til kundene når de setter seg inn i taxien.

– Nei. Vi har fastpris til Gardermoen, men ellers er det taksameter som gjelder, sier han.

Jo Gjedrem, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet.
Jo Gjedrem, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet. Foto: Silje Lunde Krosby/TV 2

Lovbrudd

Jo Gjedrem i Forbrukertilsynet forteller at det har kommet tilbakemeldinger om at det har vært problemer med å få systemet på plass.

– Men nå har vi sendt brev til drosjeforbundet og sagt at nå regner vi med at alt er på plass, så nå kommer vi ut og sjekker det, sier han.

– Hva skjer dersom ting ikke er på plass?

– Det vil være brudd på markedsføringsloven å ikke oppgi dette, så da vil vi ta opp eventuelle saker med drosjeselskapene, sier han og forklarer at lovbrudd kan føre til bøter.

– Viktig å spørre

Styreleder i Taxiforbundet, Øystein Trevland, sier til TV 2 at det er sendt ut informasjon om regelen til taxisentralene.

– Vi har sendt ut informasjon om dette, så det er ivaretatt, og så må sentralene svare på hvordan det fungerer der ute, sier han og legger til:

– Vi må bare oppfordre sentralene til å ta dette alvorlig og få det på plass, sier han.

Han legger til at det kan være situasjoner som gjør det vanskelig for sjåføren å komme med en prisantydning før turen starter.

– Kanskje man for eksempel står ugunstig parkert. Det kan være mye som skjer, og så skal du i tillegg finne en pris. Det er ikke nødvendigvis så enkelt. De fleste vil også av gårde med en gang, og det kan hende det er derfor kundene ikke spør, fordi de bare vil av gårde, sier han.

Trevland understreker at det er viktig at kunden spør om pris på forhånd hvis de ikke får et tilbud uoppfordret.

– Da får de bedre mulighet til å velge, som for eksempel i Oslo-området, hvor det blir mer og mer konkurranse, sier han.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook