Her leier du bil – og betaler per minutt

NSB tenker nytt – vi har testet.

Renault Zoe fra NSB Bybil Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Renault Zoe fra NSB Bybil Foto: Odd Erik Skavold Lystad

At NSB skal drive med bil-tjenester var det kanskje ikke mange som så for seg. Men i fjor høst ble det et faktum.

NSB Bybil heter tjenesten, enkelt nok, og den skal tilby kjapp tilgang til bil i urbane strøk.

Først ut er ikke overraskende Oslo, og nesten «over natten» hadde de plassert et hopetall Renault Zoe rundt om i hovedstadens gater.

Ideen er veldig enkel: Har du behov for å komme deg raskt fra A til B i byen, kan du leie en Bybil for en fast minuttpris.

Med 250 biler bør det ikke være noe problem å finne biler, i hvert fall nå i startfasen hvor antall brukere fortsatt er lavt.

Hva skiller dette fra andre bildelingstjenester?

For det første har du ingen abonnement på NSB Bybil. Du lager deg en gratis bruker, laster opp bilde av førerkortet og deg selv, legger inn et bankkort og så er du i gang. Det vil si – det kan ta opptil 24 timer før du er i gang, siden det er en manuell prosess å godkjenne medlemssøknadene.

Dessuten er det ingen oppstartskostnader for å leie en bil. Det koster fem kroner minuttet, og det er det. Kilometerbegrensning har du heller ikke, men parkeringsbegrensninger er det:

Det er en geografisk begrensning på hvor bilene kan parkeres. I Oslo er denne grensen løst basert på Ring 3. Det er ingenting i veien for å kjøre utenfor parkeringssonen. I så fall lyser et rødt lys i taket for å varsle deg om at du er utenfor, og skifter til grønt igjen når du er «på trygg grunn».

Nå testes en helt ny elbil fra BMW i Sverige. Les mer her.

Et grønt lys indikerer at du er innenfor parkeringssonen. Den blanke knappen tar deg til NSB call-senter. Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Et grønt lys indikerer at du er innenfor parkeringssonen. Den blanke knappen tar deg til NSB call-senter. Foto: Odd Erik Skavold Lystad

I praksis

Hvordan fungerer så dette i praksis? Det måtte jeg jo finne ut av, så jeg lastet ned appen, sendte inn førerkort og «selfie» og ventet på svar. Bekreftelsen på at jeg var godkjent som Bybil-bruker kom dagen etterpå, og når den riktige anledningen dukket opp bestemte jeg meg for å prøve.

Slik ser appen ut når du vil reservere bil.
Slik ser appen ut når du vil reservere bil.

Jeg har litt dårlig tid etter å ha kommet sent hjem fra jobb – jeg har en pub-quiz jeg må rekke. Tar jeg bussen innebærer det bussbytte og venting, og på Bybil-kartet står det en bil rett rundt kvartalet.

Jeg reserverer bilen mens jeg tusler nedover veien, og en stor ulempe åpenbarer seg umiddelbart: Bilen er nedsnødd.

Riktignok ligger det børste og isskrape i bilen, men for å få tak i de må jeg aktivere leieperioden for å låse opp dørene. Da begynner taksameteret å rulle. Det føles litt kontraintuitivt å måtte betale for å måke bilen, men det tar heldigvis ikke mange minuttene.

I det jeg setter meg i bilen kommer en stemme som forklarer at jeg alltid kan trykke på knappen i taket for å komme i kontakt med call-senteret til Bybil-tjenesten dersom jeg har noen spørsmål. Parkeringsreglene for bilene er klistret på dashbordet.

Vi har testet verdens raskeste Mercedes: - Herregud for en bil!

95 kroner

Jeg kommer frem til pub-quizen i tide, og parkerer bilen omtrent rett utenfor døren. Beboerparkeringen i Oslo har gjort det vanvittig mye lettere å parkere for de som har elbil (men desto dyrere for oss som eier en forbrenningsmotorisert doning eller to).

Hele leieperioden – inkludert børsting av snø og noen kjappe foto-knips – tar meg 19 minutter. 95 kroner koster det meg.

Det er vesentlig mer enn en bussbillett, det skal sies. Men nå kastet jeg bort litt tid også, og hadde vi vært flere i bilen hadde dette lønt seg rent økonomisk.

Volvo dropper norsk "drømme-modell".

Dette var synet som møtte meg - nå måtte det måkes. Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Dette var synet som møtte meg - nå måtte det måkes. Foto: Odd Erik Skavold Lystad

Svak app

Ifølge appen har turen kostet meg 95 danske kroner, men jeg er fakturert 95 norske kroner.

Selve appen er generelt ikke mye å skryte av. Den er et amalgam av norsk, dansk og engelsk (GreenMobility, som leverer Bybil-løsningen til NSB er dansk), den er ikke spesielt kjapp og deler av appen har et annerledes brukergrensesnitt enn resten.

Selve bilen er det ingenting å utsette på. Det er en Renault Zoe med ryggekamera. Som bybil er den ypperlig. Lettkjørt, snerten og med grei plass til fire. I appen kan man også melde om eventuelle skader man ser på bilen før man leier den, og også hvor skitten den er. Har bilen barnesete indikeres også dette i appen.

Nå skal en stor bilprodusent lage mobile elbil-ladere.

Renault Zoe er en glimrende bybil. Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Renault Zoe er en glimrende bybil. Foto: Odd Erik Skavold Lystad

Glem lading

Noe NSB gjør et poeng av er at du slipper tenke på lading. Alle bilene i Bybil-flåten er elektriske, men det skal ikke brukerne tenke på.

– Vi i NSB har ti «street crew»-medarbeidere, noen heltid og noen deltid, til å drive vedlikehold og lade de 250 elbilene ved behov. Brukerne trenger ikke tenke på lading, men kan gjerne sette bilen på lading hvis de parkerer på en hotspot, sier Espen Dyb Løvold, daglig leder i NSB Bybil.

Hotspots er steder i byen hvor du er nærmest garantert parkeringsplass, og hvor det er montert ladere.

Foreløpig har ikke brukerne insentiver for å parkere der, eller for å sette bilene på lading andre steder, men det er noe NSB ser på.

– Hvilke insentiv-ordninger ser dere på for å stimulere til lading? Prisdifferensiering? «Bonuspoeng» for rabatterte kjøreturer (f. eks. sett bilen på et hot-spot ti ganger for 20 minutters gratis kjøring)?

– Alt du nevner her kan være gode ideer, men vi har ikke konkludert på hvordan dette skal fungere.

Ikke bare Oslo: Nå får også denne byen 41 nye bomstasjoner.

Renault Zoe fra NSB Bybil Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Renault Zoe fra NSB Bybil Foto: Odd Erik Skavold Lystad

Deaktiveres ved 15 km

Når Bybilene har mindre enn 15 kilometer gjenværende rekkevidde blir de deaktivert for nye leieperioder, men så lenge bilen er i bruk vil den naturligvis ikke deaktiveres.

– Hvor ofte ser dere for dere at en Bybil må hentes/lades?

NSB Bybil-appen blander norsk, engelsk og dansk i en salig blanding. Her må det ryddes opp!
NSB Bybil-appen blander norsk, engelsk og dansk i en salig blanding. Her må det ryddes opp!

– Hvis du mener at den må hentes fordi den er strømtom, så veldig sjelden. Mindre enn 10 ganger per år. Men vi vil jo hente og lade opp biler som har lite strøm flere titalls ganger per dag. Det er en primæroppgave for vårt «street crew», forklarer Løvold.

Og skulle man være uheldig – hva skjer om man kolliderer? NSB opererer med 5.000 kroner i egenandel, noe som kan reduseres til 2.500 dersom man kjøper en 29-kroners forsikring idet man starter leieperioden.

Noen verdensrekorder er rarere enn andre. Sjekk denne traktor-rekorden.

Fordeler og ulemper

Så, i korte trekk, fungerer NSB Bybil? Ja, det gjør det. Appen trenger en overhaling, både grafisk og språklig, men selve bilene og opplevelsen av å plukke opp og sette fra seg en bil «hvor som helst» er veldig fleksibelt.

Fordeler:

  • Bekymringsfritt, ettersom man har null eierskap selv.
  • Mange biler tilgjengelig, særlig nå i startfasen.
  • Trenger ikke tenke på lading.
  • Renault Zoe er en glimrende by-elbil.

Ulemper:

  • Må måke av snø nå på vinteren
  • Må kjøre korte turer for at det lønner seg kontra kollektivt
  • Appen trenger en solid overhaling
  • (Foreløpig) ingen insentiver for å sette bilen på lading

Vi fikk leke oss med verdens dyreste SUV på glattisen.

Sjekk her - helt nye BMW 3-serie er på besøk i Norge: