Uten én ting hadde ikke så mange brydd seg om denne

Prøvekjørt: Men nå står vi i kø etter e-Niro.

Kia e-Niro har kommet til landet, vi har testet den under skikkelige vinterforhold.
Kia e-Niro har kommet til landet, vi har testet den under skikkelige vinterforhold.

Lanserer du en ny elbil i Norge, er du så godt som sikret suksess. Tusenvis av potensielle kunder er klare for å sette seg på lister, reservere og betale depositum, lenge før bilen er i landet.

Ja, i mange tilfeller vet de ikke engang prisen på bilen de bestiller.

Den Klondyke-stemningen varer naturligvis ikke evig, men enn så lenge har deler av bilbransjen en veldig hyggelig situasjon i Norge.

To av dem er Kia og modermerket Hyundai, som har vært tidlig ute med elbiler. Kia har allerede solgt svært mange eksemplarer av elektriske Soul i Norge, fra Hyundai er det Ioniq og Kona som gjelder. Nå har Kia akkurat lansert e-Niro og interessen har vært enorm.

Hva er nytt?

E-Niro er altså den elektriske utgaven av Kia Niro, som også finnes med ”vanlig” motor, og som ladbar hybrid.

e-Niro er 4,37 meter lang. Det er i minste laget for å kunne kalles SUV, i stedet går den inn i den stadig voksende klassen av crossovere.

Batteriet er på 64 kWh og rekkevidden er offisielt 455 kilometer. Det er imponerende mye i denne klassen og naturligvis et svært viktig salgsargument for bilen.

Selv om designet hinter mot SUV, tilbyr ikke Kia bilen med 4x4. Her må du nøye deg med forhjulstrekk.

Her snakker vi super-sjelden bruktbil

Kia kunne solgt mange tusen e-Niro i Norge i år hvis de hadde klart å skaffe nok biler. Her er det lange ventelister.
Kia kunne solgt mange tusen e-Niro i Norge i år hvis de hadde klart å skaffe nok biler. Her er det lange ventelister.

Hva er styrker og svakheter her?

Den store styrken er naturligvis at dette er en elbil. e-Niro går også betydelig lenger enn de aller fleste konkurrentene.

Bortsett fra drivlinjen, er e-Niro en enkel og ukomplisert bil. Den er svært lettkjørt, byr på god plass i forhold til størrelsen og har helt grei komfort. Batteripakken i bunnen av bilen bidrar til den litt tunge kjørefølelsen som kjennetegner mange elbiler. Den er ikke Tesla-kjapp, men 7,8 sekunder på 0-100 km/t er klart godkjent. Kreftene kommer umiddelbart, såpass fort at den lett spinner hvis du ikke har bilen i Eco.

Støydempingen kunne vært bedre, men her spiller nok også bortfallet av motorlyd inn. Da merkes vindstøy og støy fra dekkene bedre.

Interiøret bærer preg av at dette ikke er ment å skulle være noen påkostet bil. Det er en del billigløsninger, særlig på materialvalg. Men utstyrsnivået er bra.

Samtidig er det svært lite her som appellerer til bilinteresserte kjøpere. Slik sett minner e-Niro mye om biler fra Japan for rundt ti år tilbake. Alt virker som det skal, byggkvaliteten er god, men det er lite ”må ha-faktor” over bilen. Vår gjetning er at dette fort ville blitt en glemt bil, hadde det ikke vært for drivlinjen og rekkevidden.

Apropos sistnevnte: Denne er svært viktig for alle som vurderer elbil. I vår testperiode brukte vi bilen så ”vanlig” som mulig. Det vil si småkjøring hver dag, til sammen 12 mil på landevei og motorvei, og flere kalde starter, uten å forvarme. Det hører også med til historien at det flere av dagene var ned mot 15 minusgrader.

Med fri flyt av varmeapparat, varmeseter og varme i rattet (herlig på kalde vinterdager), ender vi på en reell rekkevidde på nesten nøyaktig 300 kilometer, før vi må lade for første gang. Det er etter vår mening et ganske imponerende tall. Andre som har testet bilen på vinteren har kommet til at den klarer helt opp mot 400 kilometer, uten at man driver ekstrem sparekjøring.

Les mer: Vi dro til fjells med Jaguar I-Pace

Bilen er velutstyrt, materialkvalitet og design sladrer om at dette ikke er spesielt påkostede saker.
Bilen er velutstyrt, materialkvalitet og design sladrer om at dette ikke er spesielt påkostede saker.

Hva koster den?

Kia har fått en del kritikk for prisingen av e-Niro. Men samtidig: Når interessen er så høy og du har lange ventelister, er det jo liten grunn til å legge opp til billigsalg. 377.400 er prislappen på testbilen som er en First Edition.

I tillegg kommer 5.000 kroner for metallic lakk og 5.900 kroner for elektrisk soltak i glass. Men da er altså bilen godt utstyrt, med svært mye sikkerhetsutstyr og komfortutstyr som varme i rattet, pluss varme og kjøling i forsetene.

Sammenligner du med konkurrenter som Nissan Leaf og VW e-Golf, er e-Niro langt fra noen rimelig bil. Men så må du også ta hensyn til den gode rekkevidden.

Topp 5: Norges billigste med 4x4

Baksetet er litt høyere enn vanlig, men plassen er god.
Baksetet er litt høyere enn vanlig, men plassen er god.

Hvem er konkurrentene?

Leaf og e-Golf er allerede nevnt. I tillegg kommer vi naturligvis ikke unna Ioniq og Kona fra Hyundai. Sistnevnte er noe mindre enn e-Niro, verdt å ha med i betraktningen hvis du planlegger å bruke den som bil nummer én.

Opel Ampera-e har vært så godt som avskrevet en periode, men nå gjør den overraskende comeback i Norge. Det er en bil som har mye til felles med e-Niro. Tesla Model 3 hører også helt klart med i dette bildet, selv om den starter med mer kostbare utgaver.

Vil naboen bli imponert?

Kia har flere biler som skiller seg ut med ganske lekkert design, men Niro er ikke blant dem. Dette ser mest ut som et veldig konservativt SUV-design som er skalert ned 20 prosent.

Men er naboen en av dem som står på den laaange ventelista, er det sikkert grunnlag for litt misunnelse over at du har fått bil allerede.

Dette må du tenke over før du bestiller elbil

395 kilometer rekkevidde sier displayet når vi henter bilen. I praksis ender vi på rundt 300, uten sparekjøring og i tildels mange kuldegrader
395 kilometer rekkevidde sier displayet når vi henter bilen. I praksis ender vi på rundt 300, uten sparekjøring og i tildels mange kuldegrader

Broom mener:

e-Niro er et veldig godt eksempel på et ganske fascinerende fenomen akkurat nå. Vi nordmenn står på venteliste for biler temmelig få av oss hadde kjøpt, hvis de ikke var elektriske. Hele elbilmarkedet er i ubalanse, vi tar det vi får. Det nyter Kia og flere andre bilprodusenter godt av.

Bortsett fra drivlinje og rekkevidde, er Niro en temmelig ordinær bil. Den gjør jobben sin og frakter deg fra A til Å. Ut over det er ikke dette en bil som fremkaller så mange følelser.

Det som naturligvis trekker opp her, er rekkevidden. Når du klarer mellom 300 og 400 kilometer også på vinteren, begynner det å bli interessant for veldig mange kjøpere. Da kommer du deg i de fleste tilfeller til hytta, uten å måtte lade.

Da blir også spørsmålet for mange: Duger e-Niro som familiebil? Svaret på det er ikke entydig, her må man gjøre seg opp en egen mening. Kommer du fra en Ford S-Max, vil du nok oppleve e-Niro som temmelig trang. Men Kia har gjort en god jobb med å utnytte plassen. Fire voksne har greie plassforhold, mens bagasjerommet svelger unna 451 liter. Det er slett ikke verst. Tar du bort hattehylla, kan du også stable i høyden. Vi har tidligere testet den betydelig dyrere Jaguar I-Pace flere ganger. I praksis tror vi ikke du får med deg mindre bagasje i en e-Niro, hvis du stabler godt og utnytter høyden.

Helt til slutt må vi ta med Kias svært gode nybilgaranti på hele syv år. Det betyr at dette er en svært trygt bilkjøp.

Dette bør du gjøre før garantien utløper

Hva mener eierne?

Vi har 11 eier-vurderingen av Kia Niro inne i Brooms bilguide. Klikk her for å se hva de mener om bilen:

Designmessig er det ingen store sprell, den ser mest av alt ut som en litt konservativ SUV som er skalert ned.
Designmessig er det ingen store sprell, den ser mest av alt ut som en litt konservativ SUV som er skalert ned.

Virkelig sjelden: Har du hørt om dette merket før?

Kia e-Niro

Modell: First Edition Motor: Elektrisk Batteripakke: 64 kWh Effekt: 204 hestekrefter / 395 Nm Rekkevidde: 455 kilometer (WLTP) 0-100 km/t: 7,8 sekunder Toppfart: 167 km/t Lengde/bredde/høyde: 4,37/1,80/1,56 meter Bagasjerom 451 liter Pris: 377.400 kroner

Se video av Kia e-Niro under: