Med godt over 15 millioner solgte eksemplarer, er 3-serie utvilsomt en av BMWs aller viktigste modeller.

Bilen har vært med oss helt siden 1975, og er nå klar i en helt ny generasjon. Den syvende i rekken.

Vi i Broom så nykommeren første gang under bilmessen i Paris, i fjor høst. Nå nærmer det seg offisiell lansering i Norge. Det skjer 9. mars, men vi har allerede prøvekjørt – under skikkelige vinterforhold på Golsfjellet.

Mer komfort

Bilen vi kjører er 320d med M-sportpakke. Her merkes det med gang at BMW ivaretar det sportslige oppsettet.

På grunn av ullent snø- og isdekke, får vi ikke kjent skikkelig på kjøreegenskapene, men det er ingen tvil om at dette fremdeles er blant bilene som er mest involverende å kjøre i sin klasse.

Det er nok ikke alle som umiddelbart tenker at dette er en helt ny generasjon.
Det er nok ikke alle som umiddelbart tenker at dette er en helt ny generasjon.

Sammenlignet med forrige generasjon 3-serie, har bilen blitt 8,5 cm lengre og 1,6 cm bredere. Den nye CLAR-plattformen bidrar også til at tyngdepunktet ligger lavere enn før, og ikke minst har bilen blitt opptil 54 kilo lettere.

Det svarer kjøreopplevelsen positivt på. Samtidig synes vi komforten er godt ivaretatt. Det merkes spesielt når vi tester bilen i Luxury Line-versjon. Her er det tydelig at BMW ønsker å kombinere sportslig DNA med komfort, i større grad enn før.

Øyvind sikret seg BMW-scoop: – Han så rart på meg

Diesel funker som fjell

Bilen vi kjører er altså utstyrt med 20d-motoren.. Det vil si en 2-liters turbodiesel på 190 hk og 400 Nm.

Vi kjører bilen både med M-sportpakke og Luxury Line-versjon.
Vi kjører bilen både med M-sportpakke og Luxury Line-versjon.

Motoren kler bilen godt, og sikrer samtidig lavt forbruk. Sistnevnte er oppgitt til 0,57 l/mil ved blandet kjøring.

Sammen med BMWs 8-trinns automatkasse og xDrive firehjulstrekk er dette en drivlinje som funker meget bra.

Til de hybridfrelste kommer også en 330e. Denne får siste generasjon eDrive-teknologi, hvor det blant annet loves en elektrisk rekkevidde på opptil 60 km (målt etter den såkalte NEDCcorr-målemetoden).

Vi må heller ikke glemme at M340i xDrive er på vei. Dette blir den foreløpige topputgaven, med en nyutviklet rekkesekser på 374 hk og 500 Nm. Det skal ta bilen fra 0-100 km/t på 4,4 sekunder.

Slik blir BMWs gigantiske luksus-SUV

Slik ser det nye interiøret ut. Dette er et godt sted å tilbringe tid i, selv om det kanskje er en smule konservativt...
Slik ser det nye interiøret ut. Dette er et godt sted å tilbringe tid i, selv om det kanskje er en smule konservativt...

Veldig BMW

Selv om det er snakk om en helt ny generasjon 3-serie, er grunntrekkene svært likt utgående modell.

Når det er sagt, synes det at fronten er mer ruvende enn før. Nye lykter, større nyrer og bredere luftinntak sørger for det. Ellers er det ikke gjort noen store sprell med eksteriøret. Her virker det som at BMW fortsetter å «safe» med en sikker oppskrift.

På innsiden er BMW tydelig på at et «helt nytt interiør» er på plass. Men ærlig talt, så er det ingen wow-faktor her. Grunntrekket i designspråket er likt som det har vært i mange år nå.

Men igjen: Det funker, selv om det hele kan fremstå vel konservativt, sammenlignet hva et par av konkurrentene til BMW har servert den siste tiden.

Svakeste bilsalg på 10 år

Det er ingen tvil om at M-pakken løfter det sportslige DNA-et.
Det er ingen tvil om at M-pakken løfter det sportslige DNA-et.

Nytt infotainmentsystem

BMW skal ha skryt for infotainmentsystemene sine. Heldigvis er menyhjulet ivaretatt på nykommeren. Det mener vi fortsatt er blant de sikreste og enkleste måtene å betjene bilen på – i motsetning til biler som utelukkende bruker touchskjermer.

Infotainmentskjermen er mer integrert nå.
Infotainmentskjermen er mer integrert nå.

I tillegg til å ha ryddet opp på innsiden, leveres nye 3-serie med operativsystem 7.0. Det innebærer i praksis flere funksjoner enn tidligere, samtidig som det er minst like intuitivt å bruke som før.

Nå kommer også BMW med intelligent talestyring. «Hey BMW» er kommandoen, så vil bilen kommunisere med deg. Dette er foreløpig ikke tilgjengelig på norsk.

Her er Rolls-Royce Cullinan i Norge.

Stasjonsvogn senere

Når nye 3-serie offisielt kommer til Norge i mars, er det to motoralternativer til å begynne med. 320d (diesel og 190 hk), samt 330i (bensin og 258 hk).

Prisene starter på henholdvis 428.300 og 515.300 kroner.

Til sommeren kommer den ladbare utgaven og M340i. Her er det nok mange som gleder seg. For de som venter på stasjonsvogn, skjer det i høst.

Vi i Broom kommer naturligvis tilbake med full test av bilen – så fort den er tilgjengelig.

Se flere bilder fra vår aller første prøvekjøring her

Bilder: Mats Brustad/Broom
^

Se video: Her er nye 3-serie på snarvisitt i Norge

– Jeg takker Gud for at jeg var så ufornuftig og kjøpte den