Her snakker vi super-sjelden testbil

Anders kom over den på Levanger. Se bildene:

Dette er ikke akkurat noe vanlig syn på bensinstasjonen i Trøndelag! Foto: Anders Vinje/Frostingen.
Dette er ikke akkurat noe vanlig syn på bensinstasjonen i Trøndelag! Foto: Anders Vinje/Frostingen.

Vinteren er høysesong for testing av biler i vår del av verden. Da får man satt nye modeller på skikkelig prøve i kaldt og krevende klima.

Som regel er det velkjente merker det er snakk om. Men noen ganger dukker det også opp virkelige eksotiske saker på norske veier.

Som bilene Anders Vinje forleden kom over på Levanger. Anders er til daglig fotojournalist i lokalavisen Frostingen, og han er en svært bilinteressert kar.

Katastrofe-krasj

Hvis du klarer å se hva dette er, ja da har du sannsynligvis svært god peiling på biler!

De kamuflerte testbilene og følgebilen kommer nemlig fra den kinesiske bilprodusenten Brilliance. Bilene er registrert i Østerrike.

Brilliance har såvidt forsøkt seg i vår del av verden tidligere også, for rundt ti år siden. En katastrofalt dårlig krasjtest satte en stopper for det den gangen. Siden har vi ikke sett noe særlig til dem i Europa, men i det siste har det skjedd mye spennende rundt Brilliance.

Denne bilen er egentlig pensjonert – men lever videre i Kina

Logoen i grillen kan kanskje minne litt om Toyota, ved første øyekast. Men dette er en Brilliance! Foto: Anders Vinje/Frostingen
Logoen i grillen kan kanskje minne litt om Toyota, ved første øyekast. Men dette er en Brilliance! Foto: Anders Vinje/Frostingen

BMW kjøpte seg opp

At de kommer helt til Norge med bilene, er en god indikator på at de har Europa-planer. Følgebilen er en SUV og heter V7. Hva som skjuler seg bak all kamuflasjen til testbilene er ikke så godt å si. Det kan være snakk om en facelift, eller helt ny bil.

V7 har vært på markedet hjemme i Kina en tid. Dette er en relativt velvoksen SUV, som er tilgjengelig med syv seter.

Billiance har i mange år jobbet sammen med BMW, som lenge eide 50 prosent av selskapet. I fjor kjøpte så BMW seg opp til 75 prosent, i en historisk avtale. Tidligere har ikke kinesiske myndigheter tillatt at et utenlandsk selskap eier mer enn 50 prosent av en hjemlig bilprodusent.

Her kan du se bilder av interiøret og Brilliance V7 uten maskering

En kamuflert testbil og en følgebil, begge registrert i Østerrike. Foto: Anders Vinje/Frostingen
En kamuflert testbil og en følgebil, begge registrert i Østerrike. Foto: Anders Vinje/Frostingen

Skal lage elbil sammen

BMW skal ha store planer for Brilliance. Ikke bare er det snakk om å produsere BMW-er for eksport ved Brilliance sine fabrikker i Kina. Merkevaren Brilliance skal også styrkes.

Det er blant annet kjent at BMW og Brilliance neste år skal starte produksjon av en helt ny elbil, i Kina. Her er det også planer om eksport til andre markeder. Skal vi gjette at også Norge står på planen da?

Kanskje kommer din neste bil fra Kina

Kanskje planlegger Brilliance et nytt fremstøt i Europa, vintertest i Norge gjør de neppe bare for moro skyld.
Kanskje planlegger Brilliance et nytt fremstøt i Europa, vintertest i Norge gjør de neppe bare for moro skyld.

Se video: Her blir testbilene tatt på fersken