facebook 15 år:

– Folk gjør de samme feilene om igjen og om igjen – år etter år

MISTER GREPET OM DE UNGE: Mark Zuckerberg har dyrket frem Facebook til å bli et av verdens viktigste selskaper, men ikke alle pilene peker i riktig retning.
MISTER GREPET OM DE UNGE: Mark Zuckerberg har dyrket frem Facebook til å bli et av verdens viktigste selskaper, men ikke alle pilene peker i riktig retning. Foto: Gerard Julien / AFP
Facebook er 15 år, men folk lærer aldri.

Mandag er det 15 år siden Facebook så dagens lys.

Nettstedet, som Mark Zuckerberg startet for studenter på Harvard-universitetet, har blitt en epoke-definerende suksess med 2,3 milliarder brukere.

Zuckerbergs mål om å binde hele verden mer sammen, har på mange måter lyktes, men de siste årene har det sosiale mediet også måttet tåle massiv kritikk.

I fjor opplevde Facebook flere skandaler knyttet til håndtering og manglende beskyttelse av brukernes data og personvern. Mange er også bekymret for at nettverkene på Facebook manipuleres av utenlandske interesser i politisk øyemed, skriver NTB.

Samtidig viser tall fra Ipsos at Facebook mister brukere i alle aldersgrupper.

Tall fra Kantar Media viser at 74 proent nå bruker Facebook daglig, en nedgang på fem prosentpoeng fra samme kvartal i fjor, skriver Kampanje.

Bestemor tar over?

Særlig de yngre oppgir at de bruker Facebook mindre.

– Jeg mener dette er en dramatisk utvikling. Det sier noe om at Facebook har mistet grepet, spesielt blant unge, og har på rekordtid blitt et gamlismedium, sier Ingvar Sandvik i Kantar Media til Kampanje.

Gadget og teknologiekspert i Coxit, understreker at brukermassen til Facebook fortsetter å ese ut på verdensbasis og at de tjener penger som aldri før, men mener denne utviklingen bør uroe Mark Zuckerberg.

Magnus Brøyn mener Facebook har mistet grepet om de unge brukerne.
Magnus Brøyn mener Facebook har mistet grepet om de unge brukerne. Foto: Privat

– Ser man på hele økosystemet til Zuckerberg med Messenger, Instagram og Whatsapp, så går det bra. Utfordringen er at moderskipet Facebook opplever at det er litt rått og at det stadig er flere bestemødre der, mens færre unge utviser et aktivt engasjement. Det er urovekkende, fordi Facebook fra oppstarten har vært myntet på at det skulle være kult for de unge, sier Magnus Brøyn.

– Står alene og brøler på torget

Han mener det ikke lenger er like «kult» å publisere bilder og informasjon fra sitt eget privatliv til flere mennesker enn det strengt tatt angår, og at man derfor går over til å dette kun med de nærmeste, for eksempel gjennom Snapchat, Messenger eller lukkede grupper.

Brøyn tror nettopp dette er en av årsakene til at unge i Kantar-undersøkelsen oppgir at de bruker Facebook mindre og legger ut færre statusoppdateringer.

– Det blir som å gå tilbake til de gamle grekerne med sitt Agora torg. I gamle dager skulle vi opp og ut og diskutere åpent. Sosiale medier har på mange måter gitt oss et torg for ordskifte. Det blir ganske kjedelig på et slikt torg hvis det ikke foregår noe. Hvis alle stiller seg opp i kroker på hvert sitt hjørne og hvisker. Det er litt det som foregår blant de unge. Så har du noen eldre som kommer marsjerende i ensom majestet med paroler, mens de holder opp en reklameplakat for en konkurranse de ønsker å vinne. Så står de der og skriker på det torget: «Hallo, hallo! Jeg vil gjerne vinne, jeg vil tagge en venn!». Det er på en måte der vi har kommet, smiler Brøyn.

Brøyn mener Facebook i større og større grad har blitt en bursdags- og «glansbildemaskin», og tror Mark Zuckerberg har en stor jobb foran seg for å få de unge brukerne til å vende tilbake til plattformen.

– Det som preger Facebook i dag er de yngste som nesten ikke er der. Så har vi de i 30-40-årene som har vokst opp med Facebook og er til stede, men veldig få bruker mye energi på å poste. Så har vi de eldre som poster en del og kanskje er litt ukritisk med innhold som ikke har så mye relevans for de andre det. Facebook må finne ut hvordan de skal få tak i de unge brukerne igjen, men jeg tror løpet er kjørt på kort sikt.

Advarer mot kjedemeldinger

Jørund Heimholt (40) fra Asker har jobbet i IT-bransjen i 19 år. Til slutt så han seg lei av all desinformasjonen og av å se folk bli lurt på Facebook, og siden 2011 har han drevet nettsiden datahjelperne.no ved siden av sin ordinære jobb.

Til tross for at Facebook er blitt 15 år, ser han de samme tabbene og nybegynnerfeierne i ulike varianter hver eneste dag.

Datahjelpernes beste tips:

  • Sikre profil med 2-trinns sikring
  • Les vilkår
  • Sjekk nettadresser og facebook-sider før du tar det for god fisk og kildesjekk saker før du deler dem.
  • Ikke gi fra deg person- og bankkortopplysninger til ukjente personer eller nettsteder. Det kan fort bli dyrt.
  • Pass opp på kjedemeldinger

– Jeg begynte med å trykke på alt folk ikke trykker på, for å se hvordan svindlerne opererer. Jeg ser folk gjøre de samme feilene om igjen og om igjen hvert år, sier Heimholt til TV 2.

Akkurat nå sirkulerer det for eksempel flere varianter av en kjedemelding som folk oppfordres til å klippe ut og lime inn på sin Facebook-vegg. Totalt meningsløst – og noe som kan utgjøre en sikkerhetsrisiko, forklarer han.

– Den siste kjedemeldingen som går nå har faktisk blitt slått sammen av to kjedemeldinger som er to år gamle. Jeg oppdaget den først da den gikk på engelsk, men så har noen oversatt den til norsk. Det var bare et tidsspørsmål, sukker Heimholt.

I kjedemeldingen(e) advares folk om at nye bilderegler som gir Facebook rettighetene til bildene dine trer i kraft «i morgen» og / eller at man skal kopiere kjedemeldingen for å omgå algoritmene og å få opp innlegg fra flere av vennene sine i tidslinjen.

Bare tull og tøys, men er det så farlig å dele da?

– Det som er dumt med å dele en kjedemelding, er at det er en spesifikk tekst. Dersom du har åpen Facebook-profil, vil den dermed være søkbar for fremmede. Da kan potensielle svindlere søke deg opp, og hvis du har delt et slikt innlegg, kan det fortelle dem at du kan være et lett «bytte», mener han.

Delte livsfarlig hjerte-råd

I høst spredte en kjedemelding der man oppfordres til å hjelpe seg selv ved å hoste, dersom man får hjerteinfarkt.

^
Kjedebrev som dette kan virke uskyldige nok, men det kan være svært gode grunner til at du ikke bør dele dem videre.

Et feilaktig – og potensielt livsfarlig – budskap, og noe det ble advart mot allerede i 1999. Heimholt forteller at denne meldingen fortsatt dukker opp fra tid til annen.

– Vi konkluderte med at dette er helt feil, og medisinske eksperter advarer mot å spre rådet videre. Potensielt sett kan spredningen av feilaktige medisinske råd få fatale følger, sier Mina Karlsen i Faktisk.no.

Kjenner man symptomer på hjerteinfarkt, er det nemlig bare én ting som gjelder: Ring nødnummeret 113.

Faktasjekkerne i Faktisk.no har hatt et stort fokus på hvordan «løgnfabrikker» publiserer mer eller mindre troverdige nyhetssaker med falskt eller feilaktig budskap.

Sjekk dette før du deler en sak

1. Sjekk hvem som har publisert det du leser og hva slags type innhold det er. Er det skrevet av en privatperson, en nettavis, en blogger eller en satireside eller Facebook-side der det ikke opplyses hvem som står bak?

2. Er det oppgitt hvor informasjonen er hentet fra? Finnes det kildehenvisninger til informasjonssider på nett, eller har ekspertkilder med kompetanse uttalt seg?

3. Søk! Se om du kan finne ut mer. Finnes det motstridende eller bekreftende informasjon på andre nettsider?

Kilde: Faktisk.no

Et annet eksempel er historien om en familie på fem fra Somalia, som fikk fem nye Iphoner hos Power på rekvisisjon fra Nav, og den feilaktige historien om seks år gamle Noora, som det ble påstått at ble hentet av barnevernet fordi hun hadde for få leker. Begge disse historiene skapte raseri og oppstandelse på Facebook og ble delt ukritisk, men viste seg å ikke stemme, sier Karlsen.

Skrekkbilder fra 2007

Magnus Brøyn i Coxit mener 15-årsjubileumet også er en god anledning til å løfte blikket og se på hvordan man opptrer på Facebook.

– Innimellom kan det være lurt å ta den turen ut på «torget» og stille seg spørsmålet: «Hvem er jeg og hvordan opptrer jeg?» Hadde man fått mye av det man får i Facebook-feeden sin i mailboksen eller på SMS, så hadde folk blitt indignert og gjerne reagert.

Jubileumet kan også være et godt tidspunkt for å scrolle seg helt tilbake til starten, og sjekke hva man har liggende ute om seg selv.

Han var nylig på en klassegjenforening, der han blant annet tok for seg de beste og verste innleggene personene i klassen publiserte i 2007 – og som fortsatt ligger ute.

– Det ble tatt imot med en slags skrekkblandet fryd kan du si. Det du delte i 2007 til 2009 er ofte en del av det som folk ser på din åpne profil, fordi du de siste årene ikke har delt så mye, men du har en del offentlig tilgjengelige poster tilbake i tid, som andre kanskje har sett, men som du ikke er klar over. Jeg ville begynt med de aller første og jobbet meg frem til i dag, sier Brøyn.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook