Slik ser det ut når superbilene kommer til et norsk fjellvann

Flere tusen hestekrefter inntar Golsfjellet. Se stor bildespesial:

Det er smått utrolig å se over 80 superbiler samlet på ett og samme sted. Her blir Gol virkelig satt på kartet. Foto: Rasmus Bell Andreassen
Det er smått utrolig å se over 80 superbiler samlet på ett og samme sted. Her blir Gol virkelig satt på kartet. Foto: Rasmus Bell Andreassen

Vanligvis ser vi dem bak lukkede porter, eller i beste fall på veien en vakker sommerdag.

Nå er imidlertid flislagt garasjegulv erstattet med en frossen innsjø på Gol.

Elg, skogmus og andre kryp har for lengst emigrert stedet. Antagelig har dyrene blitt vettskremt og avgått ved døden i stillhet.

Det er kanskje ikke så rart når flere tusen hestekrefter inntar bygda – på lite diskré vis. Her er det ingen rolig sus fra elmotorer, men brutale brøl fra flammekastende eksospotter.

Broom er for første gang med på Autoxo On Ice – arrangementet hvor en rekke sports- og superbiler samles, for å leke på isen!

Minst 130 millioner

Det er tredje gang den eksklusive bilforhandleren Autoxo Sport arrangerer isbanekjøring på Tisleifjorden. Hit kommer kunder med barn, bikkjer og kanskje aller viktigst; biler. Heftige biler!

Hele 86 av dem er påmeldt i år, noe som er ny rekord. Til sammen snakker vi biler for minst 130 millioner kroner. Den dyreste er en Lamborghini Aventador S. Den koster rundt 6 millioner kroner alene…

Ferrari 488 på is - dette er vi de første i verden som gjør

Lamborghini Huracan Performante, Audi R8, Aventador, Mercedes-AMG S 63. Millionbilene står på rekke og rad – klar for å innta isen. Foto: Rasmus Bell Andreassen
Lamborghini Huracan Performante, Audi R8, Aventador, Mercedes-AMG S 63. Millionbilene står på rekke og rad – klar for å innta isen. Foto: Rasmus Bell Andreassen

Lidenskap

Det er ikke frostrøyk, men eksos som brer seg utover vannet. Stillhet er byttet ut med lidenskap.

Olav Medhus er like blid selv om Urusen havnet i grøfta... Foto: Bilfoto
Olav Medhus er like blid selv om Urusen havnet i grøfta... Foto: Bilfoto

Det er nesten absurd å se SÅ mange superbiler samlet på ett og samme sted. Det er ikke bare under panseret det gløder. Gnisten er minst like stor i øynene på samtlige deltakere.

– Velkommen til en fantastisk dag på isen. Nå skal vi bare kose oss, kjøre bil og bli bedre kjent med redskapet vårt, sier Olav Medhus, mannen bak Autoxo.

Her er den i Norge: Verdens mest eksklusive SUV

Lamborghini Urus

Vi i Broom skal også være med på moroa. Fra Oslo har vi kjørt Maserati Ghibli. En fantastisk morsom bil med 350 bensinhester og bakhjulstrekk.

Bilen er ikke utstyrt med piggdekk, så hva passer vel ikke bedre enn å starte dagen med den på en blankpolert isbane?

Marginene er små, men vi klarer oss bra rundt den tre kilometer lange isbanen. Det er deilig å kjenne hvor velbalansert bilen er. Her kan du danse bortover isen, og ligge i konstant sladd.

Plutselig hører vi en sint okse nærme seg. Det er selvfølgelig Lamborghini Urus som vil forbi. Vi blir nokså ydmykende forbikjørt av 650 hk – i full breisladd. Bare for å understreke ydmykelsen, bekreftes David mot Goliat-duellen av et enormt smell fra pottene til Lamboen.

Det er akkurat som at Urus «takker for kampen». Ganske frekt og arrogant egentlig…

Det blir litt ratting når man overlater 350 hk til piggfrie bakhjul. Foto: Rasmus Bell Andreassen
Det blir litt ratting når man overlater 350 hk til piggfrie bakhjul. Foto: Rasmus Bell Andreassen

Her får millionbilene kjørt seg – på isen!

Top Gear blekner

Broom har vært med på isbanekjøring tidligere. Da har spennet mellom bilene som regel vært stort, med alt fra gamle Volvoer til nyere sportsbiler.

På Xo On Ice er det ikke slik. Her er kun kremen av verdens råeste biler samlet. Dette er altså så sprøtt og eksklusivt, at det får en vanlig Top Gear-episode til å blekne.

Det er deilig å se at superbiler man vanligvis ser på Youtube nå er på plass i GOL! Enda morsommere er det at eierne ikke er redd for å bruke bilen, heller.

Tidvis ligger superbilene strødd som fluer utenfor banen. Her skal det satses! Om bilen koster noen millioner spiller ingen rolle.

En liten ufrivillig pause der, altså. Dette var heller ikke den eneste Lamborghinien som fant veien ut i snøfonna. Foto: Mats Brustad
En liten ufrivillig pause der, altså. Dette var heller ikke den eneste Lamborghinien som fant veien ut i snøfonna. Foto: Mats Brustad

Er dette den mest harry SUV-en?

Høydepunktet

På en dag som denne går det virkelig opp for enhver hvor mye bil betyr. Dette handler om følelser og en felles genuin lidenskap. Bilen er som Kongeriket, den knytter folk sammen.

Stemningen her oppe er nesten euforisk, og samtlige kjenner nok på en barnslig stor glede av å kjøre det remmer og tøy evner å holde.

Etter noen runder i Maserati Ghibli er det klart for helgens høydepunkt. Vi skal få lov til å kjøre en av de aller raskeste (og dyreste) bilene. Ferrari GTC4Lusso står klar og venter utålmodig på tomgang.

Dette er attpåtil verstingutgaven, som betyr V12, 690 hk og nesten 700 Nm. Takk og lov er bilen utstyrt med både piggdekk og firehjulstrekk. Det trengs.

Med mest trekk på bakhjulene, er GTC4Lusso en skikkelig driftemaskin!
Med mest trekk på bakhjulene, er GTC4Lusso en skikkelig driftemaskin!

Her kjører vi Rolls-Royce Cullinan for første gang

Latterlig

Det er naturligvis med en viss ærefrykt vi entrer førersetet i Lussoen. Bilen koster tross alt 4,5 millioner – og er så rask at selv Arne Fredly vil kjenne på stigende puls.

Normalt bør vi starte med noen rolige runder i komfortmodus, men det har ikke vi tid til nå. Derfor vipper vi bilen rett over i «red mode» og ESC off. Dermed er det takk og farvel til samtlige støttesystemer, samtidig som vi kan ønske 690 hestekrefter hjertelig velkommen.

Porsche 911 GT2 RS må naturligvis også showe litt. Foto: Rasmus Bell Andreassen
Porsche 911 GT2 RS må naturligvis også showe litt. Foto: Rasmus Bell Andreassen

Merkelig nok er det nesten ikke pigger igjen på dekkene, men vi får likevel nok feste til å kjenne på det latterlige skyvet. Latterlig fordi dette går så inni hamperæva rått! (Sitat Jan Erik Larssen).

Det er ingen tvil om at Ferrari kan det å bygge bil. Motoren, girkassen, lyden, balansen.

Det er fantastisk å danse med superbilen gjennom svingene. Minnene flyr tilbake til ballet på ungdomsskolen i 2008. Du er litt nervøs, men aller mest nyter du bare dansen.

Det er særlig den kontrollerte overgangen fra understyring til overstyring og sladd som imponerer. Egentlig handler det hele om balansekunst.

– Jeg takker Gud for at jeg var så ufornuftig og kjøpte den

Urus i snøbad

Høydepunktene står bokstavelig talt i kø denne helgen. I tillegg til å teste ulike Ferrari-modeller, får vi også møte en gammel kjenning vi i Broom har testet tidligere.

Det er hyggelig å kunne konstatere at Lamborghini Urus også leverer varene på isen. Egentlig er det rimelig sprøtt å ligge sidelengs med super-SUVen til over 3,5 millioner kroner.

Heldigvis holder vi oss på banen, selv om bilen ikke har noe i mot å bade i snøen heller. Men akkurat det får noen andre ta seg av…

Vi fant oss godt til rette bak rattet i Urus. Foto: Rasmus Bell Andreassen
Vi fant oss godt til rette bak rattet i Urus. Foto: Rasmus Bell Andreassen

Tilbake til garasjen

Etter en helg med intens bilkjøring, er det på tide å vende snuten hjemover. Hjem til realiteten.

Realitet blir det også på Gol igjen når et lokomotiv av superbiler forlater fjellheimen – med stø kurs mot en varm, flislagt garasje.

Lidenskap erstattes med stillhet i Hallingdal. Og kanskje vil Golsfjellets elger og skogmus kreke seg tilbake – hvis de overvinner frykten for brautende, italienske okser.

Se alle bildene fra helgen på Golsfjellet her:

Entusiasmen er det ingenting å si på. Foto: Rasmus Bell Andreassen
Entusiasmen er det ingenting å si på. Foto: Rasmus Bell Andreassen

Tredoblet salget i Norge i 2018 – i år blir det mye mer