Første test: Så bra er den nye «folke-Teslaen»

Nå er den i Norge. Se video:

Nesten tre år har gått siden de første Tesla Model 3 ble reservert, tilbake i slutten av mars 2016.

Nå, etter det som må være noe av det lengste av ventetid på en ny bil, er de første eksemplarene på plass i Norge. Vi Broom var så heldige at vi fikk være noen av de første i til å ta plass bak rattet.

Ikke i hvilken som helt utgave heller. Nei, det var nemlig topputgaven, enn så lenge, som blir stilt til vår disposisjon. Den heftige Performace-utgaven med firehjulsdrift.

Det var med andre ord ikke den mest folkelige utgaven av folke-Teslaen. Men på den annen side – det er nettopp denne mange, mange nordmenn venter på.

Er det fortsatt slik at den som venter på noe godt, ikke venter forgjeves? Det skal vi finne ut av nå ...​

Linjene kjenner vi igjen fra Tesla Model S, men Model 3 er 20 prosent mindre.
Linjene kjenner vi igjen fra Tesla Model S, men Model 3 er 20 prosent mindre.

Hva er nytt?

Kort og godt alt er nytt her, da dette er en helt ny bil. Det finnes knapt en eneste del, om noen i det hele tatt, som passer om hverandre med "storebror" Model S, selv om de er ganske så like å se på.

Ser du litt nøyere etter, legger du merke til at Model 3 er en betydelig mindre bil, rent fysisk. Faktisk hele 35 centimeter kortere. Hvilket er ganske mye i bilverdenen.

Det gjør den mindre innvendig. Særlig bakseteplassen blir naturlig nok noe skadelidende. Uten at det er noen stor krise. Voksne får fortsatt plass, men bare ikke like god. En annen forskjell er bagasjerommet. Den laster fortsatt helt greie 425 liter. Det er betydelig mer enn for eksempel VW Golf som rommer 380 liter. Åpningen av bagasjelokket inkluderer ikke bakvinduet på Model 3. Her er det med sedan-åpning og gammeldags bagasjelokk, dermed noe trangere adkomst.

Selvfølgelig er det en hel drøss andre forskjeller og nyheter også. Dørhåndtakene for eksempel, som du her først må trykke inn i bakkant, for så å dra ut i forkant. Vi har mer sansen for den dyrere Model S-løsningen hvor de kommer ut av seg selv.

Apropos dører, åpning og låser. Model 3 har heller ikke den etter hvert velkjente Tesla-nøkkelen. Her får du med et nøkkelkort som skal legges på B-stolpen mellom dørene for å låse opp og igjen – og midtkonsollen bak koppholderne for å få start. Lar du kortet ligge her, kommer det garantert til å skli ned mellom setene... Meningen er nok at du skal bruke mobil-appen, har du denne på bluetooth, så låser bilen seg opp og igjen når du kommer. Bilen er "aktiv" når du har mobilen i bilen, eller i lomma.

Alt - og da mener vi virkelig ALT, styres fra den store skjermen .
Alt - og da mener vi virkelig ALT, styres fra den store skjermen .

Kanskje kommer den til Europa etter hvert med vanlig nøkkel også. I USA brukes den fortsatt også på Model 3.

Også innvendig er det store forskjeller. Om du synes Model S er minimalistisk innvendig, så vent til du får se Model 3. Da forstår du hva minimalisme er.

Bilen har blinklysbryter og vindusspyler på ene siden av rattet. På andre siden er girvelgeren. Det er det som er av brytere. Med den store senterplasserte skjermen styres alt i bilen. Da mener vi virkelig alt. Alt fra klimaanlegg, vindusviskere, åpning av hanskerom, styring av luftstrømmen fra klimaanlegget, og til prompeputa (Nei vi tuller ikke - bilen er utstyrt med det...) Det er bitte litt uvant i starten, men overraskende greit å forholde seg til etter bare kort tid bak rattet.

Dette er vårt førsteinntrykk av bilen

Interiøret er minimalistisk og elegant, med rene flater og uten noe krims-krams.
Interiøret er minimalistisk og elegant, med rene flater og uten noe krims-krams.

Hva er styrker og svakheter her?

En styrke er definitivt at bilen er både mindre og lettere. Den er snerten, letthåndterlig og ikke minst super-kjapp i Performance utgave. Den gjør 0-100 på bare 3,5 sekunder. Vi lover, du finner ikke bil med bedre akselerasjon per krone, enn du gjør i denne!

Kjørefølelsen er også utpreget sporty, da denne utgaven har lavere og stivere fjæring enn normalutgaven av Model 3.

Firehjulsdrift sørger for god framkommelighet. Det er rett og slett morsomt bak rattet her, for den som liker litt aktiv kjøring.

Prisen , enten du velger Performance eller snillere utgaver, er det heller ikke noe å si på. Dessuten liker vi bilen rent visuelt også. Både utenpå og inni. En rekkevidde på 530 kilometer er det heller ikke mange som matcher.

Bestiller du bil nå, så har du den før påske. Ikke verst til å være elbil ...

Om vi ser på ulempene, går dette naturlig nok på plass og at komforten har blitt noe nedprioritert, i alle fall på denne råtass-utgaven.

Noen vil nok slite litt med det ultramoderne interiøret. Oppvarmet ratt er ikke tilgjengelig, ennå. Bilen leveres heller ikke med luftfjæring, som sine større S- og X-søsken.

For atter andre er jo hele Tesla-konseptet litt negativt ladet. Litt slik som; Har du Tesla – så er du en drittsekk, uansett...

Hva koster den?

Enn så lenge finnes Tesla Model 3 i to utgaver. Det er Long Range AWD til 454.700 kroner og altså i Performance til 546.000 kroner. Vår testbil koster 576.000 kroner, med metalikk lakk og vinterhjul.

Det vi kommer rimeligere utgaver med både tohjulsdrift og kortere rekkevidde etter hvert også. Hva disse vil koste, vet vi ikke ennå, men det er grunn til å tro at vi snakker godt under 400.000 kroner. Da begynner vi å snakke folkelig pris.​

Folkevandring: Her viste de frem Model 3 første gang i Norge

Performance-utgaven byr på sporty egenskaper og er lynrask.
Performance-utgaven byr på sporty egenskaper og er lynrask.

Hvem er konkurrentene?

Først og fremst er det nok Tesla Model S, Da kanskje som bruktbil. Men også biler som Nissan Leaf med lang rekkevidde som snart kommer. BMW i3 og kanskje også Kia e-Niro som neppe vil være langt unna 2WD utgaven av Model 3 når den kommer, i forhold til pris og rekkevidde.​ Jaguar I-Pace hører også med i dette bildet.

Vil naboen bli imponert?

Ja, med mindre naboen er innbitt elbil- eller Tesla-motstander, så tror vi det. Hvis ikke: Ta ham med på en tur og la han kjenne på akselerasjonen. Enten pisser`n i buksa, eller så blir han imponert. Eventuelt vis han "peisen" på skjermen eller la han leke seg litt med prompeputa. Fullstendig meningsløst, selvfølgelig. Latterlig morsomt, er vel et passelig uttrykk...

Er naboen fortsatt grinete og gretten så er det ikke håp for han ...​

Nei – svenskene skal ikke forby salget av Tesla

Hva mener eierne?

De første bilene fra importøren vil bli utlevert til norske eiere i siste halvdel av februar. Men du kan se hva de som har Tesla Model S eller X mener om sine biler her:

Vi koste oss bak rattet i det som trolig blir en av Norges mest solgte biler i år.
Vi koste oss bak rattet i det som trolig blir en av Norges mest solgte biler i år.

Broom mener:

Vi tror dette er nok en fulltreffer fra Tesla. Den tredje i rekken. Vi tror også at dette er en bil som vil gjøre seg betydelig gjeldende på registreringsstatistikken inneværende år. Skal vi tippe at vi finner den på topp 3 ved årets slutt?

Vårt første møte ble med toppmodellen, det er litt synd. På den annen side – det er nettopp den mange nordmenn, i kjent stil, går for.

Folke-Teslaen gir til tross for noen litt billigere løsninger som dørhåndtakene, ikke rattvarme, fravær av luftfjæring og litt hjulstøym, ikke noen billig, eller simpel følelse. Snarere tvert i mot.

Dette er moderne, innovativt, elegant og ikke minst morsomt. Vi kommer selvfølgelig tilbake med omfattende tester av andre utgaver etter hvert som de dukker opp. Men vi kan i alle fall nå konkludere med at førsteinntrykket er veldig positivt!​

Joda. Den som venter på noe godt,. venter ikke forgjeves!

Volvo var på hjemmebane – men en Tesla stjal showet

Visste du at:

– De første norske bilene ble reservert 31. mars i 2016?

– BlueStar var kodenavnet under utviklingen av Model 3?

– Designeren heter Franz von Holzhausen, han startet sin karriere i VW og er mannen bak blant annet New Beetle?

– Model 3 allerede har vært solgt i mange måneder på hjemmemarkedet i USA?​

Tesla Model 3

Motor: 2 x elektrisk. Effekt: 204 + 217 hk. Dreiemoment: 370 Nm. 0-100 km/t: 3,5 sekunder. Toppfart: 250 km/t. Rekkevidde: 530 km, WLTP. L - H - B: 469, 189, 144 cm. Bagasjerom: 425 liter. Pris fra: 454.700 kr. Pris testbil: 576.000

Les også: Slik kommer du lenger med elbilen

Video: Se Norges første videotest av nykommeren her