Det vakte stor oppsikt tidligere denne uken da avisen Svenska Dagbladet gikk ut med nyheten om at den svenske Transportstyrelsen angivelig vurderte å stoppe salget av Tesla i landet.

Årsaken ligger over tre år tilbake i tid. Da startet Transportstyrelsen en utredning der man gransket nærmere software-oppdateringene Tesla gjør på bilene sine.

Det svenskene reagerte på, var blant annet at Tesla til enhver tid kan endre både sikkerhetssystemer og autopilot-funksjonen. Altså at Tesla i praksis endrer egenskapene til bilene underveis.

Utredet salgsstopp

Utfordringen her er at slike ting tidligere ikke var mulig. Bilene var mer eller mindre "ferdig" programmert når de rullet ut av fabrikkene.

– Vi har en såkalt artikkel 29-sak angående Tesla. Det betyr at vi utreder om Sverige skal stoppe Tesla å selge biler i ett halvt år, hvis det foreligger en alvorlig trafikksikkerhetsrisiko, sa seniorrådgiver Anders Gunneriusson i Transportstyrelsen, til Svenska Dagbladet.

Ketil lager strøm til bilen sin selv

Tesla går nye og egne veier i bilbransjen. Det skaper også noen utfordringer. Foto: Scanpix.
Tesla går nye og egne veier i bilbransjen. Det skaper også noen utfordringer. Foto: Scanpix.

Avslutter saken

Saken gikk verden rundt, og skapte nok adskillig brudulje også intern i Transportstyrelsen.

Det gikk nemlig ikke lang tid før Gunneriusson var ute med en ny uttalelse, om at salgsforbud ikke lenger er aktuelt. Transportstyrelsen har nå konkludert med at Teslas fjernoppdateringer bedrer sikkerheten til bilene, ikke det motsatte.

– Dette er en sak vi har fulgt i tre år og som vi nå avslutter, ettersom vi ser at risikoen for ulykker med autopilot-systemet har minket, sier Gunneriusson.

Slik skal Tesla-eierne tjene penger på bilen sin

Interessen for nye Tesla Model 3 er stor, også i Sverige. Her er den på elbilmesse i Gøteborg.
Interessen for nye Tesla Model 3 er stor, også i Sverige. Her er den på elbilmesse i Gøteborg.

Klassisk problemstilling

I dag blir alle biler typegodkjent, før de kan selges. Transportstyrelsens skal blant annet ha vurdert om Tesla kunne pålegges å først typegodkjenne alle endringer, før de blir gjort.

Problemstillingen er klassisk i en bransje der utviklingen nå går veldig fort. Da er det ikke alltid enkelt for myndigheter og lovgivere å henge med.

Etter hvert som stadig flere biler nå blir koblet opp mot nettet, åpner det seg en rekke nye muligheter. Blant annet på dette med bilenes egenskaper og hvordan disse kan endres, ved bare et tastetrykk.

Kristoffer kjøpte Tesla-SUV, det var bare ett problem...

Se video: Her er nye Tesla Model 3 i snøen