Nå kan du slippe billigere unna hvis noen skader bilen din

«Jeg så at en kjørte på bilen din og stakk av.»

Lite er mer irriterende enn å finne igjen bilen slik etter en tur i butikken. Og selvsagt uten lapp på frontruten.
Lite er mer irriterende enn å finne igjen bilen slik etter en tur i butikken. Og selvsagt uten lapp på frontruten.

Det er lite som er mer irriterende enn å komme tilbake til parkeringsplassen og oppdage at bilen har fått en bulk i en dør eller en lang ripe langs siden. På frontruten ligger det ingen lapp med navn og adresse til den som har påført skaden, og det er heller ingen i nærheten som kan ha vært vitner til det som har skjedd.

Den sure virkeligheten har som regel vært å melde skaden som kaskoskade til forsikringsselskapet, blø med egenandel og ergre seg over et bonustap som over årene blir mange penger, det også.

I følge forsikringsselskapet Tryg har hele 6 av 10 norske bilister opplevd å bli utsatt for parkeringsskade. Det hører til historien at i 8 av 10 av tilfellene hadde den som var ansvarlig for skaden stukket av uten å gi seg til kjenne.

Bonustap kan svi - lenge

– Hos Tryg har vi gjort noe med dette, forteller kommunikasjonssjef Ole Irgens:

– Med den beste bilforsikringen vår, Bil Ekstra, får bileieren utbedret parkeringsskader uten bonustap. I tillegg blir egenandelen lavere ved kaskoskade. Forutsetningene er at bilen er nyere enn 6 år, at den ansvarlige for skaden er ukjent, og at skaden blir utbedret ved et verksted vi har avtale med.

NAF: Derfor bør du ikke parkere slik

Nesten alle nyere biler velger dette

– Hvor dyrt kan et bonustap faktisk bli?

– Dette avhenger av hvilken bonus man har og hvor man er på bonusstigen. Beregninger vi har gjort, viser at man for eksempel kan få et samlet bonustap på ca. 50.000 kroner over 17 år, dersom man har 40 prosent bonus når skaden inntreffer, inntil man igjen er i samme bonusklasse som uten skade.

Har man 75 prosent bonus på fjerde året vil det tilsvarende tapet utgjøre ca. 10.000 kroner over 12 år, forteller Ole Irgens. Han legger til at nesten samtlige nyere biler selskapet forsikrer har valgt denne toppdekningen.

Snudde bonussystemet opp-ned

– Hos If, som forsikrer rundt regnet hver femte bil på norske veier, vil man også spare kundene sine for bonustap på parkeringsskader man ikke selv er skyld i, og der den ansvarlige er ukjent.

Det bekrefter informasjonssjef Sigmund Clementz.

– Vi gjorde noe med dette da vi snudde opp-ned på bonussystemet for halvannet år siden. Svært mange opplever parkeringsskader, og i de fleste tilfellene er den ansvarlige ukjent. Det er like irriterende hver gang man opplever at noen stikker av etter å ha påført en annen bil en skade, sier Clementz.

Må ut med vanlig egenandel

– Tidligere har det vært en tommelfingerregel at det ikke har lønnet seg å bruke bilforsikringen på skader under 20.000 kroner. Dette mener vi har vært grunnleggende feil, og derfor har vi endret bonusordningen slik at flere faktisk kan bruke forsikringen når uhellet er ute, understreker Clementz videre.

Han kan fortelle at hos If er det ingen aldersbegrensning på bilen for å få dekket parkeringsskader uten bonustap. Det eneste man må ut med, er vanlig egenandel for kaskoskade.

8 av 10 stikker av uten å gjøre opp for seg

Mange vet ikke at de har bulket nabobilen

– Problemet med parkeringsskader er stort, bekrefter kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige:

– I 2017 ble det registrert over 50.000 slike skader, med utbetalinger på over en halv milliard. I tillegg er det store mørketall, sier han, og legger til at ingen ting er mer irriterende enn å finne bilen bulket og oppdage at synderen er sporløst borte.

Terskelen for å lukke øynene og bare kjøre videre ser ut til å være lav hos mange. En del gjør nok dette bevisst for å slippe unna regningen, men i mange tilfeller er nok ikke folk en gang klar over at de har bulket nabobilen.

Med parkeringsskader som dette, er det ingen vei forbi forsikringsreparasjon.
Med parkeringsskader som dette, er det ingen vei forbi forsikringsreparasjon.

Straffbart å stikke av

– I Gjensidige får vi daglig henvendelser fra fortvilte kunder som uforskyldt har fått slike skader. Oftest skjer slikt i trange parkeringshus og nær inngangspartiene til kjøpesentrene. Her er trafikken størst av både biler, barnevogner, handlevogner og folk med tunge bæreposer.

Det er klart det er surt å bli stående igjen med regningen, og jeg lurer på om folk faktisk er klar over at det også er straffbart å stikke av, sier Arne Voll videre.

– Hvordan behandles slike skader hos Gjensidige?

– Hos oss må kundene bruke kaskoforsikringen sin ved denne type skader. Mange velger nok å la den lille bulken eller ripen i lakken være til man selger bilen, men det finnes også alternativer til å bruke bilforskringen.

Kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige ble slo spart for en stor utgift fordi et vitne hadde sett at noen kjørte på bilen hans- og stakk av.
Kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige ble slo spart for en stor utgift fordi et vitne hadde sett at noen kjørte på bilen hans- og stakk av.

Vitnet sparte bileier for over 10.000 kroner

– Et godt råd ved mindre skader er å ta kontakt med et lokalt Smart Repair verksted. Reparasjon av mindre parkeringsbulker uten lakkering er en kostnadseffektiv måte å gjøre dette på.

– I noen tilfeller kan en slik reparasjon koste mindre enn egenandelen, og i tillegg slipper man jo bonustapet, sier Voll, som selv for noen år siden opplevde å finne en gul lapp på frontruten: «Jeg så at en bil kjørte på bilen din og stakk,» sto det, med reg.nummer på bilen.

– Da jeg ringte vedkommende dagen etter, tilsto han med en gang, og fortalte at han hadde fått panikk, selv om han så at noen oppdaget det som skjedde.

– Hadde det ikke vært for ham som skrev lappen, hadde jeg blitt sittende igjen med regning på over 10.000 kroner, slutter Arne Voll.

En liten skade kan koste flere titusener

Se video: Her er elbilen flere tusen nordmenn venter på