Sikring av lasten er noe av det kontrollørene til Statens vegvesen ofte ser nøyere på, når de stopper tyngre kjøretøy.

Dette skjer både på kontrollstasjonene rundt om i landet, og ute på veiene.

I den senere tiden har man trappet opp kontrollvirksomheten på grenseovergangene.

Mye handler om å sjekke dekk og teknisk tilstand på kjøretøyene, og stoppe de som ikke har noe på norske vinterveier å gjøre. Men også lastsikringen er viktig her.

I dag ble et rumensk vogntog vinket til side ved grensen mellom Norge og Sverige, på Svinesund i Østfold. Og den kontrollen viste seg å være høyst nødvendig.

Lasten ramlet ut

Da sjåføren fikk beskjed om å åpne sidene for at kontrollørene skulle få se nærmere på lastsikringen, trengte de egentlig ikke gjøre så mye mer.

– Lasten ramlet ut da fører åpnet siden for å la våre kontrollører sjekke lastsikringen. Den ble ikke godkjent, skriver Statens vegvesen, på twitter.

De legger til at vogntoget ble stående en stund... Det vil nok i praksis si helt til lasten var tilbake på vogntoget og forsvarlig sikret, slik at kontrollørene mente det var trygt og forsvarlig å la det kjøre videre.

Ble anmeldt etter denne plankekjøringen

Spesiell doning

Denne uken har for øvrig også 50 kontrollører vært i sving på fire kontrollstasjoner i Hedmark, Oppland og Buskerud. Derfra rapporteres det at man har sjekket dekkene på 800 vogntog, cirka ti prosent av dem har fått kjøreforbud.

Kontrollørene kom også over en meget spesiell ekvipasje fra Finland, på Otta. Her var det snakk om transport av båter. Men sjåføren hadde absolutt ikke alt på stell.

Etter nærmere kontroll, endte det med anmeldelse. Det manglet både bremser og registrering av kjøre/hviletid.

Eva møtte bil med usikret last – det ble kjempedyrt

Denne ekvipasjen ble stoppet på Otta, her var langt fra alt i orden. Foto: Statens vegvesen.
Denne ekvipasjen ble stoppet på Otta, her var langt fra alt i orden. Foto: Statens vegvesen.

Se video: Tankbilen var overlastet, se hvordan sjåføren løste det problemet