Politiet fikk en rekke anmeldelser mot en 25-åring som ble anklaget for bedragerier på nett. Nå må han møte i retten.
Politiet fikk en rekke anmeldelser mot en 25-åring som ble anklaget for bedragerier på nett. Nå må han møte i retten. Foto: NTB Scanpix

tiltale:

Slik lurte mannen 15 personer på Finn.no

En 25-åring må møte i Bergen tingrett, tiltalt for 24 bedragerier. Finn advarer mot å forhåndsbetale for varer, og de anbefaler kjøpere å gjøre grundige undersøkelser.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Minst 15 av de 24 bedrageriene skal ha skjedd på Finn.no, ifølge tiltalen som er tatt ut av statsadvokatene i Hordaland.

– Politiet mottok flere anmeldelser som gjaldt tiltalte, og det ble derfor igangsatt etterforskning. Etter å ha undersøkt Vipps og andre kontoopplysninger, knyttet vi han til disse bedrageriene, sier politifullmektig Elisabeth Siqveland Morstøl i Vest politidistrikt.

I de fleste tilfellene dreier det seg om forholdsvis små beløp. Den samlede summen er ifølge tiltalen på mellom 60.000 og 70.000 kroner.

De 24 bedrageriene skal ha funnet sted i en toårsperiode fra 7. mai i 2016 frem til 20. juni i fjor. Det er ikke kjent hvordan tiltalte stiller seg til anklagene.

– Jeg har ingen kommentar til saken, sier mannens forsvarer, advokat Ellen Mjøs.

Saken kommer opp for Bergen tingrett i mai, og det er satt av tre dager til hovedforhandlingen.

Politiet: Slik bedro han

Modus til tiltalte er ifølge politiet enkel: De mener at mannen har lurt kjøperen til å forhåndsbetale for en annonsert vare. Deretter har ikke tiltalte sendt varen som avtalt. Blant gjenstandene tiltalte har lagt ut for salg er mobiltelefoner og billetter til en Eminem-konsert.

– Tiltalte og kjøper har i mange tilfeller avtalt at varen skal sendes i posten, men så skjer ikke dette. Fremgangsmåten er lik i de fleste tilfellene, sier Morstøl.

Ifølge lederen for forbrukertrygghet i Finn, Geir Petter Gjefsen, er bedragerimetoden som beskrives i tiltalen mot 25-åringen svært vanlig.

– Vi har en egen avdeling som jobber med forbrukertrygghet. Hovedoppgaven deres er å sørge for at dette ikke skjer, men det kan være krevende sier han.

Gjefsen sier at det er en økning i antall bedragerier, men at økningen er forholdsmessig sett i forhold til at det annonseres flere varer nå enn tidligere.

Bør undersøke grundig

Sikkerhetssjefen sier at det viktigste rådet er å unngå å forhåndsbetale for en vare.

– Men det kan være vanskelig. Hvis du bestemmer deg for å kjøpe en vare, og du velger å ta sjansen på å forhåndsbetale, bør du i hvert fall gjøre undersøkelser rundt selger og varen som selges.

– Hvis et tilbud virker å være for godt til å være sant, er det gjerne det. Man bør reagere hvis en helt ny iPhone selges til halv pris, sier Gjefsen.

Finn oppfordrer alle som utsettes for bedragerier og bedrageriforsøk til å anmelde. Gjefsen forklarer at de fleste annonsører bruker Bank-ID. Dersom en bruker er verifisert, vet Finn hvem som har verifisert kontoen.

– Vi samarbeider tett med politiet. Når de ber om hjelp i etterforskningen, så bidrar vi med det vi kan, sier han.