Camillas sønn (4) tryglet om å få slippe å gå i barnehagen: – Hele verden raste sammen

– Hele verden raste sammen. Hva skal man forholde seg til da, når det ikke er trygt å gå i barnehagen? sier Camilla Otterlei.

Det er åtte år siden sønnen gikk i barnehagen, men Camilla Otterlei (38) husker det som det var i går.

Det var den høsten da hennes sønn gikk fra å være en rolig og glad fireåring til å bli sint og aggressiv.

Camilla og mannen forsto at det var noe som gjorde at han oppførte seg slik, men skjønte ikke hva grunnen kunne være. Da han endelig ville fortelle hva som plaget ham, viste det seg at han ble mobbet i barnehagen.

– I begynnelsen virket det som om oppførselen var mer på trass. Etter hvert tryglet han om å slippe å gå i barnehagen og ble aggressiv mot oss. Det eskalerte, forteller hun til God morgen Norge.

Ble mer og mer fortvilet
De snakket med barnehagen som ifølge Otterlei ikke mente at det var noe der som kunne forklare sønnens adferd.

– Høsten gikk og vi ble mer og mer fortvilet. Vi leste oss opp på alt mulig og ble mer og mer bekymret. Det verste er når ungen din ikke har det bra, sier Otterlei.

Ble holdt i bakken
​Slik pågikk det hele høsten. Da juleferien kom og familien en dag satt rundt frokostbordet, begynte sønnen å fortelle mammaen og pappaen sin om et loft i barnehagen.

Der fikk barna i en gruppe på fire eller fem slippe inn uten at det var voksne til stede. Der skal det ha skjedd ting som nå ga dem en forklaring hvorfor sønnen oppførte seg som han gjorde.

– Da fortalte han at et av de andre barna som var mye større og sterkere enn ham skal ha holdt ham i bakken. Han skal ha prøvd å forsvare seg, men var ikke sterk nok. Ifølge sønnen min skal de andre barna ha hjulpet til, sier hun.

ÅPEN OM MOBBINGEN: Camilla Otterlei holder foredrag for barnehageansatte om det familien har opplevd.
ÅPEN OM MOBBINGEN: Camilla Otterlei holder foredrag for barnehageansatte om det familien har opplevd.

Da foreldrene spurte om hvorfor han ikke hadde fortalt noe før, var svaret at han var redd for at det skulle skje mer. Han hadde prøvd å be om hjelp, men ingen hørte på ham.

– Når man sier at barn finner på slikt, opplevde vi at han hadde prøvd å gi beskjed på flere måter, forteller Camilla.

Verden raste sammen
– Han var helt i oppløsning. Vi følte vi hadde sviktet ham. Vi hadde jo tatt det opp med barnehagen og ringt til barnepsykolog for å finne ut av hva det kunne være. Vi følte vi kanskje hadde vært litt strenge den høsten da vi ikke skjønte hva som foregikk. Da dette ble klart begynte vi å støtte mer og hjelpe mer, forteller hun.


​Barnehagen lovet at det ikke skulle gjenta seg, men ifølge Otterlei skjedde det igjen.

– Vi og han hadde blitt lovet at det ikke skulle skje igjen. Det var tøft. Da raste hele verden sammen. Hva skal man forholde seg til da, når det ikke er trygt å gå i barnehagen?, spør Otterlei.

Her har mange sviktet
Ingrid Lund er professor ved pedagogisk utviklingssenter ved Universitetet i Agder. Hun har jobbet med mobbing i alle aldre i over 20 år. Hun kan fortelle at mellom åtte og tolv prosent av barnehagebarn opplever mobbing.

– Jeg blir ikke overrasket av å høre denne historien. Det er bare forferdelig trist. Her er det mange som har sviktet underveis. Denne gutten er heldig som har foreldre som tar tak, forteller Lund.

Les også: Forskning viser at det i hver barnehage er ett til to barn som utsettes for mobbing.

– Mobbing blir definert som noe som gjentar seg og varer over tid. Der det oppleves som negativt og der det er ujevnt maktforhold.

Hvor lenge skal det pågå
Lund lurer på hvor lenge mobbingen skal vare før man tar tak både i barnehage og i skole. Hun mener man kan stille mange kritiske spørsmål til den etablerte forståelse av mobbing.

I forskningsprosjektet «Hele barnet, hele løpet» jobber de nå med å snu spørsmålet og heller undersøke hvilke barn som ikke hører til, som ikke er en del av fellesskapet, og som ikke får medvirke når de er i en utdanningskontekst.

– Mobbing er handlinger fra voksne og barn som hindrer opplevelsen av å høre til og være en betydelig del av et fellesskap, forteller professoren.

Når barnet endrer adferd
Lund mener at et når barn endrer adferd, må man finne ut hva som er årsaken til det.

– Det som er så fortvilende når mobbing skjer er at barn viser atferd som endring i søvn, mangel på matlyst, de blir lei seg og viser handlinger som er aggressive. Dette er bare et uttrykk for å ha det vondt og sende signaler til oss voksne, sier Lund.

Professoren mener voksne må stoppe opp og spørre hvorfor barnet har endret atferd.

Tøft
– Man får en tung ransel når man skal inn i skolen og ting starter allerede i barnehagen. Da blir man usikker, og har lite tillit til voksne. Det har vært tøft både for han og for oss, men nå har han det bra, sier Otterlei.

Camilla holder nå foredrag for barnehager med utgangspunkt i det hun og familien har opplevd. I dag er sønnen 12 år gammel og hun sier det går bra med han. Det familien opplevde ble til boken «Kunsten å møte en bjørn». Otterlei håper at boken kan øke fokuset på mobbing blant de aller minste.

Se hele intervjuet i videovinduet øverst og hør hvilke råd til de har til barnehageforeldre.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook