Strømprisene har gått gjennom taket det siste tørre året. I starten av 2018 har prisen vært inntil dobbelt så høy som den var på samme tid i fjor, med strømregninger vi knapt har sett maken til her i landet.

Elbileierne merker dette ekstra godt, med en strømkostnad pr. kjørte mil som har gått i været. Det koster mye mer å lade elbilen sin hjemme. Lading på eksterne ladestasjoner drar kostnaden enda mer i været, og gjør regnestykket enda mindre hyggelig.

i første kvartal 2018 var strømprisen pr. kilowattime (kWh) rundt 52 øre. Med tillegg av alle avgifter, nettleie og lignende blir totalprisen ca. 94 øre.

Tilsvarende tall i januar i år viser en strømpris pr. kWh på 1,05, og en totalpris på ca. kr. 1,89.

Det er ikke usannsynlig at strømprisen kan stige enda mer videre utover vinteren og våren, litt avhengig av hva som kommer av nedbør.

BMW i3 er en av de mest populære elbilmodellene i Norge. Nå er det blitt mye dyrere å kjøre med den, også om du bare lader hjemme. Foto: Frank Williksen
BMW i3 er en av de mest populære elbilmodellene i Norge. Nå er det blitt mye dyrere å kjøre med den, også om du bare lader hjemme. Foto: Frank Williksen

Dobling – i beste fall

Broom har tatt utgangspunkt i tall fra elbilforeningen når det gjelder strømforbruket for de forskjellige elbilmodellene.

Generelt oppgir elbilforeningen at beregnet forbruk pr. mil er 1,5 kWh for en liten elbil, og 2,5 kWh for en stor.

Vi har omregnet dette til både kostnad pr. år og kostnad pr. mil kjørt for januar 2018 og januar i år.

Med utgangspunkt i en årlig gjennomsnittlig kjørelengde på 15.000 kilometer – 1.500 mil – ser regnestykket for totalkostnad slik ut:

Årsforbruk, kWh 2018 2019

Liten elbil. 2.250 2.115,- 4.253,-

Stor elbil. 3.750 3.525,- 7.088,-

Kostnad pr. kjørte mil 2018 2019

Liten elbil 1,41 2,84

Stor elbil 2,35 4,73

Tallene viser altså i beste fall en dobling av strømkostnaden i løpet av dette året.

Stor test: Så langt går elbilene egentlig

De fleste oppgir NEDC-tall

Det kommer stadig flere elbil-modeller på markedet, og forbrukstallene kan variere en god del. Den aller største variasjonen kommer nok med konverteringen fra den gamle, optimistiske NEDC målemetoden til den nye og mer realistiske WLTP.

Tabellen nedenfor viser forbrukstallene elbilforeningen oppgir for de forskjellige modellene, slik at du selv kan sammenligne.

Vær oppmerksom på at det bare er oppgitt WLTP-tall for tre modeller: Jaguar I-Pace, Nissan e-NV200 Evalia og Nissan Leaf. Alle de andre modellene på listen oppgir NEDC-tallene, så her må man regne med at WLTP vil gi solide hopp oppover for de aller fleste.

Aktuelle elbiler i dag:

Modell: Forbruk pr.mil kWh

Hyundai Kona EV 1,43

Jaguar I-Pace 2,12 (WLTP)

Nissan e-NV200 Evalia 2,59 (WLTP)

Nissan Leaf 40 kWh 2,06 (WLTP)

Renault Kangoo Maxi Z.E. 1,60

Tesla Model S 100D/P100D 1,9/2,0

Tesla Model X S 100D/P100D 2,08/2,26

Tesla Model X 75D 2,08

Tesla Model S 75D ikke oppgitt

VW e-Golf 1,19

BMW i3 1,29/1,26

Renault Zoe R90 Z.E.40 1,33

VW e-Up! 1,17

Hyundai Ioniq el 1,15

Kia Soul el 1,43

Opel Ampera-e 1,45

Peugeot i-On/Citroën C-Zero 1,25

Mitsubishi i-Miev 1,25

Ford Focus el 1,54

Smart ForFour 1,31

En ting gjør at elbilene kan bli billigere de neste årene

Se video: Her tester vi nye Tesla Model 3 – i Norge