En polsk sjåfør. To ulykker. Tre liv endret for alltid

TROMSDALEN/OSLO (TV 2) En polsk sjåfør. To ulykker. Tre skjebner. Trebarnspappa Håkon og kjæresteparet Åshild og Martin fikk livene ødelagt etter å ha blitt rent i senk av den samme livsfarlige polske vogntogsjåføren.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I stua hjemme i Tromsdalen sitter Håkon Brox (35) og samboer Ina Fredriksen.

Han tenker på smertene, lidelsene og den sterkt reduserte livskvaliteten han og familien er påført etter den voldsomme ulykken på E8 i Balsfjord for tre år siden.

– Han må ikke minst mangle evne til selvinnsikt om sin egne kjøreegenskaper og holdninger. Han hadde jo akkurat kjørt ned meg. Det eneste han gjør er å skaffe seg jobb, dra tilbake til Norge og meie ned et annet uskyldig par, sier Håkon til TV 2.

Ukesvis i koma

Det uskyldige paret han snakker om, er Åshild Mari Kjosvatn (27) og Martin Ødegaard (28).

Drøyt to år etter at den nå 49 år gamle polske sjåføren var veldig nær ved å drepe Håkon, var den samme sjåføren skyld i en voldsom frontkollisjon på riksvei 3 ved Åmot i Østerdalen.

Uten tillatelse til å kjøre i Norge og med altfor stor fart kolliderte vogntoget han kjørte med kjæresteparet. Tidligere denne uka – i studioet til God Morgen Norge på TV 2 – fortalte de sin dramatiske historie.

– Plutselig kommer det en trailer i kjempestor fart. Den fikk sleng på hengeren. Siden det var autovern på siden, kunne vi ikke gjøre noe annet enn å prøve å stoppe rolig. Vi ble påkjørt av semitraileren, forteller paret.

Begge lå flere uker i koma. De har fått hjerneskader som er så omfattende at det har fått ettervirkninger for resten av livet. Før ulykken hadde paret kort tid igjen av ingeniørstudiene. Martin hadde kun én eksamen igjen. Så langt kom de aldri. Nå vet de ikke om de noen gang vil klare å fullføre det.

DRAMA: I God morgen Norge tirsdag morgen fortalte Martin og Åshild sin dramatiske historie. Foto: TV 2
DRAMA: I God morgen Norge tirsdag morgen fortalte Martin og Åshild sin dramatiske historie. Foto: TV 2

– Det som er tyngst for oss er at vi blir slitne. Hvis vi har fysioterapi en dag, kan vi ikke ha flere planer den dagen. Det å gå ut med søpla er nok. Før klarte vi ikke handle på butikken, men det gjør vi nå. Spesielt unngår jeg være å sosial fordi det er så slitsomt, forteller hun.

Rått parti

Den polske sjåføren ble i Sør-Østerdal tingrett dømt til ubetinget fengsel i åtte måneder og fratatt retten til å kjøre i Norge på livstid.

Ifølge dommen kjørte han like før ulykken i 90 km/t på det såpeglatte føret.

TOTALVRAK: I denne bilen satt Åshild og Martin da den polske sjåføren mistet kontrollen over vogntoget i 90 km/t. Foto: Rune Hagen, Østlendingen.
TOTALVRAK: I denne bilen satt Åshild og Martin da den polske sjåføren mistet kontrollen over vogntoget i 90 km/t. Foto: Rune Hagen, Østlendingen.

I retten forklarte sjåføren at han hadde den forrige kollisjonen i bakhodet og formante seg selv til å kjøre forsiktig og ikke kjøre fortere enn 60 km/t. Han hadde heller ikke sovet mer enn to timer det siste døgnet.

– Tiltales mangel på aktsomhet var bevisst: Han visste at det var glatt og at det var nødvendig å redusere hastigheten på snøføret.

– Han var klart innforstått med at det tunge vogntoget hadde potensiale til å påføre betydelig skade. Hans handlemåte var hensynsløs og han ignorerte bevisst faren på det glatte føret. Retten finner at tiltalte har opptrådt svært klanderverdig og er sterkt å bebreide for sin kjøreadferd, heter det i dommen fra Sør-Østerdal tingrett.

– Rått parti

Samme mann ble straffet med fengsel i 36 dager for å ha forårsaket ulykken der Håkon ble et uskyldig offer. I dommen blir kjøringen omtalt som «preget av tankeløshet».

SVEKKET: Tre år etter ulykken klarer Håkon Brox såvidt å kjøre snøfresen. Foto: Trygve Hognset/TV 2
SVEKKET: Tre år etter ulykken klarer Håkon Brox såvidt å kjøre snøfresen. Foto: Trygve Hognset/TV 2

– Dekkene var lite egnet og farten for høy under de rådende forhold, heter det i dommen fra Nord-Troms tingrett.

Det var avisa Nordlys om først fortalte historie til Håkon Brox.

– Man tenker på at man har sittet i det vraket der, berget livet og klart seg så bra som man har gjort. Jeg har hatt sinnssyk flaks! Det er rått parti når du får fronten av et vogntog smelt i siden, sier Håkon.

Han var så kritisk skadet at han svevde mellom liv og død i tre uker. Men den raske behandlingen han fikk, reddet livet til trebarnsfaren. Han er tilbake i jobb som elektromontør, men har sterkt redusert livskvalitet og fortsatt sterke smerter.

SMADRET: Håkon Brox satt klistret fast i dette vraket etter ulykken med vogntoget i Balsfjord rett før jul i 2017. Foto: Privat.
SMADRET: Håkon Brox satt klistret fast i dette vraket etter ulykken med vogntoget i Balsfjord rett før jul i 2017. Foto: Privat.

– Det kunne endt opp helt annerledes, men jeg fortsatt takknemlig her jeg sitter i ettertid og tenker på at det var jævlig flaks. At jeg fortsatt kan leve et liv, være til sted, og fungere i det daglige. Det er verdt litt det også.

Mange kjøreforbud

Statens vegvesen har nå intensivert jakten på de livsfarlige dødsmaskinene med for dårlige dekk.

I løpet av de første tre ukene er 3700 trekkvogner og 2700 tilhengere over hele landet kontrollert over hele landet. Over 200 av disse manglet godkjente vinterdekk, og hele 176 fikk kjøreforbud.

– Vi skjerper kravene til dekk. Samtidig øker vi kontrollene og gir Statens vegvesen større mulighet til å sanksjonere. Det betyr at vogntog kan holdes igjen eller påmonteres hjullås hvis det må til. I sum gjør vi det som skal til for at det skal bli tryggere på norske vinterveier, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

OMSORG: Eldstedatteren Victoria besøker pappa Håkon på sykehuset i Tromsø. Foto: Privat.
OMSORG: Eldstedatteren Victoria besøker pappa Håkon på sykehuset i Tromsø. Foto: Privat.

Martin Ødegaard er glad for flere kontroller, men har en klar melding til de som bestiller transportoppdrag.

– Det er ikke bare sjåførens feil. Det er norske firmaer som ansetter han og de burde ha sjekket dette grundigere, sier Martin.

Det er Geir A Mo i Norges Lastebileier-Forbund helt enig i.

– De må begynne å tenke seg om og skjerpe kravene. De som kjøper utenlandske tjenester må kreve dokumentasjon at de som kjører varene dere faktisk har ordentlige dekk og kompetente sjåfører, sier Mo til TV 2.

TV 2 har gjennom hans norske advokat forsøkt å komme i kontakt med den polske sjåføren, uten å lykkes.