Denne skal 4.000 nordmenn kjøpe i år

BARCELONA (Broom/TV 2): Den norske SUV-favoritten blir helt ny. Les testen:

Toyota RAV4 har vært en av Norges mest solgte biler i mange mange år. Nå kommer den i helt ny utgave.
Toyota RAV4 har vært en av Norges mest solgte biler i mange mange år. Nå kommer den i helt ny utgave.

Tiden går fort i godt lag, heter det. Toyota RAV4 må tydeligvis ha vært godt selskap. For det var tilbake i 2012 at vi sist var her i Barcelona for å kjøre det som da var den helt nye og fjerde generasjon av den folkekjære SUV-en. Det føles ikke så lenge siden.

– Nå har den endelig blitt voksen, skrev vi den gangen. Mye med tanke på plassen, men også de forutsigbare og trygge kjøreegenskapene. Noe som for øvrig preget resten av bilen også. Det trygge og forutsigbare, altså.

Det norske folk likte tydeligvis den folkelige bilen. Den har solgt godt – og er en av Norges mest solgte biler, uansett segment.

Opp mot 5.000 eksemplarer årlig de beste årene og den har med det for lengst blitt en norsk SUV-favoritt. Mer enn 50.000 biler har blitt solgt siden starten, bare i Norge.

Og flere skal det nok bli ...

Det er liten tvil om at RAV4 har blitt betydelig tøffere i trynet.
Det er liten tvil om at RAV4 har blitt betydelig tøffere i trynet.

Hva har vi her?

Syv år har gått. Nå er vi tilbake i Barcelona igjen. Med enda en helt ny RAV4 fra Toyota. Den femte i rekken og en bil som definitivt har store sko å fylle.

RAV4 bygger på en helt ny plattform og er tvers gjennom en ny bil. Fra innerst til ytterst. Selv om konseptet fortsatt er det samme, har den kort og godt ingen ting til felles med forgjengeren. Bortsett fra at det er en mellomstor og fornuftig familie-SUV, som du får i ulike utstyrsvarianter og med eller uten firehjulsdrift.

Toyota her valgt å gjøre den litt mer til SUV-aktig. For å posisjonere den riktig i forhold til "lillebror" C-HR og "storebror" Landcruiser. Rent fysisk er den så godt som lik forgjengeren i størrelse.

Bilene som kommer til Norge vil alle ha samme hybrid-drivlinje. Hverken fossile eller ladbare utgaver tilbys. Bilene leveres med to- og firehjulsdrift.

Prisene starter på 387.000 for utgaven med tohjulsdrift. For firehjulsdrift må man ut med ytterligere ca. 40.000 kroner. Sistnevnte blir garantert bestselgeren i Norge.

Les mer om vårt førsteinntrykk av bilen her:

Vi liker det nye og tøffere designet på Toyota RAV4.
Vi liker det nye og tøffere designet på Toyota RAV4.

Hvordan er den å kjøre?

Interiøret er smakfullt og moderne, med ny layout og fine materialer. Plassen er god og vi har ikke kjørt mange meterne inne i Barcelona by før vi merker store forskjeller fra den utgående modellen. Bilen går stillere, den takler brostein, trikkeskinner og ujevnheter fint. Den er også mer oversiktlig – du ser faktisk panseret. Speilene er store og bilen er lett å plassere i hektisk spansk by-trafikk. Nytt er også det kamerabaserte innvendige speilet som krever noe tilvenning. Navigasjonen er også forbedret og leder oss greit gjennom bygatene og etter hvert ut på motorveien.

Da kan vi øke farten. Det at både akselavstanden og sporvidden er økt gir fin stabilitet, selv i hastigheter langt over det norske myndigheter tillater. Styringen er lett, og vi har ulike kjøreprogrammer å velge mellom.

Vi kjører først utgaven med firehjulsdrift. Her merkes det godt at elmotoren som driver bakhjulene har blitt kraftigere. Akselerasjonen er bedre og det bidrar også til at CVT-girkassen, som sammen med en del andre forbedringer, nå ikke jobber like hektisk som som i tidligere modeller.

På utgaven med forhjulsdrift oppleves denne fortsatt som litt masete ved akselerasjon og belastning, men også her mindre enn tidligere. Bilen går stille, med lite dekk- og vindsus.

Høyt utstyrsnivå og flere og bedre sikkerhets- og assistentsystemer trekker også både komforten om bord og kjøreopplevelsen totalt betydelig opp.

Se hvilken annen Toyota-storselger som gjør comeback nå

Innvendig er den også helt ny, med bedre materialer, mer utstyr og økt komfort.
Innvendig er den også helt ny, med bedre materialer, mer utstyr og økt komfort.

Hvordan er plassen?

Bilen har så og si lik lengde som tidligere, den er litt bredere og litt lavere. Toyota her senket setene noe. Bilens tyngdepunkt er også lavere og bidrar positivt til kjøreegenskapene. Hybrid-batteriet er plassert under baksetet, bensintanken er flyttet og det kommer bagasjerommet til gode. Her har volumet økt med 79 liter og er nå på hele 580 liter totalt. Det er veldig bra. I følge Toyota er RAV4 den eneste i segmentet som byr på et bagasjerom som er over én meter langt. Dette holder rikelig til en familie.

Bakseteplassen har også vokst, både i bredde og med tanke på beinplass. Det er rett og slett romslig. Det byr nå på et nytt design, med to tydelig separate sitteplasser, men kan fortsatt brukes av tre passasjerer. Takhøyden er også god.

Forsetene er harde i stoppen, men gode å sitte i. Litt kort setepute for langbeinte, dog uten av vi lider noen nød. Snarere tvert i mot. Vi sitter godt og har god plass alle veier.

Midtkonsollen er bred og ny. Den har et komfortabelt armlene, koppholdere, brytere for valg av kjøreprogram og en induktiv lader for mobiltelefon.

Varmeapparatet er lettbetjent med store, grepvennlige brytere og den høyt plasserte skjermen fungerer også fint og er lett å betjene.

Rattet har fått bedre justeringsmuligheter og det er lett finne seg til rette. Passasjersetet mangler fortsatt noen justeringsmuligheter i forhold til førersetet, blant annet høydejustering.

Nytt er at RAV4 nå kan fås med oppvarmet frontrute og ratt. Avhengig av utstyrsgrad. På topputgaven Executive får du også kjøling i forsetene i tillegg til varme. Her er også baksetene oppvarmet.

Hele interiøret bærer preg av logisk og litt konservativ oppbygging, men vi kan bare bekrefte at det hele fungerer svært godt.

Skal vi være ekstra pirkete kan vi jo påpeke at startknappen sitter litt skjult bak rattet og at bryter-raden på høyre side krever at du tar blikket bort fra veien. Blant annet bryteren til oppvarmet ratt og frontrute er plassert der. De kommer mange nordmenn til å bruke deler av året...

Vi fikk også, noe overraskende, testet de funksjonene i et Spania som denne gangen bød både på snø, kulde og glatte veier...

Dette er Toyotaen å ha når du skal du krysse en ørken

I åsene bak Barcelona fikk vi satt bilen på vinterprøve. Både ABS og ESP fikk kjørt seg en periode...
I åsene bak Barcelona fikk vi satt bilen på vinterprøve. Både ABS og ESP fikk kjørt seg en periode...

Går den bra:

Toyota RAV4 verken er eller skal være noen racerbil. Det er helt andre egenskaper som har blitt prioritert. Naturlig nok. Men allikevel – ja, den går bra.

Den her en firesylindret bensinmotor på 2,5-liter, to elmotorer, en foran og en bak, samt en batteripakke. Samlet effekt er 222 hestekrefter. Dette er nok til å sende bilen avgårde fra stillestående til 100 km/t på bare 8,1 sekund. Det holder i massevis for de fleste.

Drivstofforbruket er ifølge Toyota senket med 0,1 l/mil og det er oppgitt til 0,45 l/mil. Det høres noe optimistisk ut.

Vår testkjøring besto av alt fra by og kø, motorvei, svingete landeveier med snø og ganske kupert terreng. I temperatur rett over frysepunktet viste bilens egen kjørecomputer 0,7 liter/mil. På langkjøring sommerstid vil du selvfølgelig ikke ha noen problemer med å senke dette med et par desiliter på mila. Kanskje mer også.

Vi hadde virkelig gledet oss til å prøve nye RAV4 med forbedret firehjulsdrift i offroad-løypa for å se hva den er god for nå. Noe som antagelig er langt mer enn du tror…

Men snøfallet i åsene bak Barcelona satte en effektiv stopper for det. Det ble for glatt og uforsvarlig. Men vi fikk i alle fall kjørt den på skikkelig glatte veier.

Her oppfører bilen seg eksemplarisk. ABS-bremsene og ESP (antiskrens) blir stadig satt på prøve. Det samme blir firehjulsdriften. Igjen merker vi godt at den bakre elmotoren har blitt kraftigere. Inntil 80 prosent av effekten kan overføres til bakakselen (mot 60 prosent tidligere) og forskjellen er tydelig.

Utgaven med forhjulsdrift her noe lavere effekt med sine 218 hestekrefter, den har også ørlitt høyere forbruk og CO2-utslipp.

Nesten 90 prosent av RAV4 salget i Norge vil være med firehjulsdrift. Det forstår vi godt.

Nei – Mercedes er ikke lenger Norges mest solgte taxi

Den innvendig plassen er raus alle veier. Dette er en fullverdig familiebil.
Den innvendig plassen er raus alle veier. Dette er en fullverdig familiebil.

Finest utenpå eller inni?

Interiøret er helt nytt, fra innerst til ytterst. Med nytt design, mer utstyr, bedre materialer og finish og bedre plass. Det er pent, praktisk og intuitivt. Det er et solid syvmilssteg i forhold til modellen den erstatter.

Allikevel synes vi den er enda finere utenpå. Det nye og mye tøffere designet faller godt i smak hos oss. Hele bilen ser litt mer bøs ut. Ikke bare det – den er mer bøs også. Designet byr på fine, men tydelige linjer og et typisk SUV-stuk. Inspirasjonen er i stor grad hentet fra amerikanske SUV-er og pickuper som Toyota ikke selger i Europa.

Sikkerhets-systemene i Safety Sense-pakken (standard i alle modeller) har fått en betydelig oppdatering. Nå med adaptiv cruisekontroll som virker fra stillestående, en aktiv filholder er også plass. Nå kan systemet "se" både fotgjengere i mørket og syklister. Ser ikke du disse, gjør bilen det og bremser opp automatisk.

Her åpner et helt nytt bilmerke sin aller første butikk​​

Borte er det glatte og runde. Det nye designet byr på markente profiler i karosseriet.
Borte er det glatte og runde. Det nye designet byr på markente profiler i karosseriet.

… Og konklusjonen er?

Toyota har klart å gi nye RAV4 tiltrengt karakter. En karakter som bilen nå står inne for. Den er penere, mer moderne, sikrere, mer komfortabel samtidig som den byr på en fin hybriddrivlinje og god plass. Det er rett og slett mer av alt som er bra.

Toyota RAV4 AWD

  • Motor: Bensin + 2 x elmotor.
  • Samlet effekt: 222 hk / 221 Nm.
  • 0-100 km/t: 8,1 sek.
  • Toppfart: 180 km/t.
  • Oppgitt forbruk: 0,45 l/mil.
  • L - H - B: 460 - 185 - 168 cm.
  • Bagasjerom: 580 liter.
  • Pris fra: 387.400 Kr.
  • Pris testbil: 530.000 Kr.

Forrige gang vi konkluderte, skrev vi med at den hadde blitt voksen og sammenlignet den med et barn som vokser seg stort og fornuftig. Nå er det fristende å sammenlikne med en flaske god vin. En vin som bare blir bedre og bedre, jo lengre den lagres og modnes.

Dessuten vil nok Toyotas uvanlige gode driftsikkerhet og kundetilfredshet også hente kunder til nykommeren. En bil Toyota selv har store forventninger til.

De håper å selge over 4000 RAV4 i Norge i år. Det er definitivt et hårete mål i et marked som er 50 prosent elektrifisert. Men både bilen og forhandlerkjeden er god nok.

Vi tror derfor at nettopp Toyota RAV4 fortsatt vil være en ekte, norske folke-SUV også i tiden framover.

Les også: Denne Toyota-forhandleren er verdens største

Se video av nye Toyota RAV4 under: