Har aldri avdekket flere tilfeller av kortsvindel

Forsøk på kortbedrageri økte med 20 prosent hos Evry i 2018. Samtidig går tapene i kroner og øre ned, viser nye tall fra Finans Norge.
Forsøk på kortbedrageri økte med 20 prosent hos Evry i 2018. Samtidig går tapene i kroner og øre ned, viser nye tall fra Finans Norge. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB Scanpix

Nesten 300 daglige forsøk på kortbedrageri ble stoppet i året som gikk hos IT-selskapet Evry. Det er en kraftig økning fra 2017. – En problematisk utvikling, sier Forbrukerrådet.

Mange nordmenn har for lengst erstattet den lokale klesbutikken med netthandel, og nye betalingsløsninger som DNBs Vipps og BankAxepts «tæpping» er blitt populære alternativer til kontanter.

Det er også svindlere klar over, som fortsetter å rette virksomheten sin mot digitale betalingsplattformer.

– Netthandel har kommet for å bli, og vi er bekymret for at forbrukerne ikke er trygge på digitale handelsplattformer, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet til TV 2.

IT-selskapet Evry overvåker korttransaksjoner for flere store banker som DNB og Sparebank1, samt i andre europeiske land. En gjennomgang de har gjort av fjoråret viser at de totalt stoppet rundt 100.000 forsøk på kortsvindel.

Det er omtrent 300 tilfeller per dag.

Tallet har aldri vært høyere og representerer en økning på 20 prosent fra året før, ifølge Kjell-Rune Vilhelmsen, produktsjef for kortovervåkning i selskapet.

Svindler til seg millioner

Men selv om bankene ser ut til å stoppe flere slike svindelforsøk, er det fremdeles mange som kommer seg unna med utspekulerte former for kriminalitet.

De fleste tilfellene knytter seg til handel over nett.

I løpet av 2018 fikk kortsvindlere lurt til seg i underkant av 95 millioner kroner i Norge. Det er en nedgang på 35 prosent, viser tall fra Finans Norge.

Når andelen kjøp over Internett øker årlig, er det heller ikke overraskende at banker og leverandører opplever flere forsøk på bedrageri, forklarer Iversen.

– Vi er fornøyde med at antall kroner tapt i bedrageri har gått ned, men det er problematisk at svindelforsøkene synes å øke, sier han.

Vilhelmsen mener nedgangen i tap blant annet skyldes gode løsninger hos norske banker og leverandører.

– Politiet og bankene samarbeider også godt internasjonalt for å forhindre dette, sier han.

Slik unngår du kortbedrageri

Forbrukerrådet har utarbeidet en liste med tips for å sikre at du ikke blir utsatt for kortsvindel.

Betaling med kredittkort eller andre betalingskort er sikkert og trygt i Norge. Ved å følge disse rådene er sjansen for å bli svindlet minimal:

  • Ikke gi dine kredittkortdetaljer på epost uansett omstendighetene. Selv om du stoler på den du sender informasjonen til, kan andre personer ha tilgang til din e-postkonto uten at du vet om dette.
  • Ikke gi kredittkortopplysninger over telefon. Unntaket er om du selv har tatt initiativ til samtalen og du snakker med et seriøst firma.
  • Unngå bruk av kredittkort i utlandet i små butikker. Ta heller ut penger i minibank for så og betale.
  • Skjul alltid inntasting av koden med hånden ved uttak i minibank.
  • Skal du handle på Internett – velg en nettbutikk som du vet er sikker og som har vært på markedet en god stund. Se også etter om du ser at adressen begynner med (https://) på den siden du betaler med kredittkortet. Dette betyr at kredittkortinformasjonen blir kryptert når den sendes over Internett.
  • Undersøk din konto ukentlig og rapporter til tilbyderen om du finner mistenkelige transaksjoner.
  • Anse kredittkortet som kontanter og behandle det deretter. Ikke legg kortet fra deg utenfor synsvidde.
  • Memorer pinkoder og makuler tilsendte koder. Dersom du likevel velger å skrive den ned må den kamufleres slik at ingen kan skjønne at det er en pinkode.
  • Oppgi aldri pinkoden til noen (inkludert banken og familiemedlemmer).
  • Vær oppmerksom på hjelpsomme personer om du står i minibanken.
  • Legg aldri kortet fra deg i baren på en uteplass.
  • Ta vare på kvitteringer fra varekjøp eller kontantuttak.
  • Sjekk med jevne mellomrom at du har alle betalingskort du bruker.
  • Aldri gi fra deg kontoinformasjon.
  • Dersom kortet er stjålet eller mistet, må du kontakte ditt kredittkortselskap så snart som mulig. De kan stenge kortet og forhindre at kortet blir brukt av noen andre.

Kilde: Forbrukerrådet

Du kan også besøke siden Nettvett.no for råd og tips om hvordan man kan opptre sikkert på Internett. NorSIS tilbyr også gratis kurs om informasjonssikkerhet i hverdagen.

– Bare begynnelsen

Det er ventet at digitale betalingstrender bare vil fortsette økningen i 2019, og i årene som kommer.

I april økes beløpsgrensen for «tæpping» fra 200 til 400 kroner, og dagligvarekjeder og andre kjeder ruller ut nye digitale betalingsløsninger i løpet av våren.

– Vi tror det vil komme en mengde nye betalingsmåter. «Tæpping» er bare ett eksempel. Det handler om at det skal gjøres enkelt å betale med kort, og det innebærer mindre risiko enn å gå rundt med kontanter i lommeboka. Det vil vi se mer av i framtiden, sier Vilhelmsen.

Samtidig viser en undersøkelse Norstat har utført for selskapet at halvparten av alle nordmenn ikke lenger går rundt med sedler og mynter på seg. I den samme undersøkelsen sier også to av tre at de ikke tror de kommer til å bruke kontanter i det hele tatt om to år.

– Vi kunne vært bedre rustet

Og i en digital hverdag som er i stadig endring, kan det være utfordrende å holde seg oppdatert på gode sikkerhetsrutiner.

Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS), som er en del av regjeringens satsning på informasjonssikkerhet, lanserte i november en rapport om digital sikkerhetskultur i Norge.

Her kommer det fram at over halvparten av oss er bekymret for at bank- eller kredittkort skal bli misbrukt på nett.

Likevel har vi et klart forbedringspotensial, sier Bjarte Malmedal, seniorrådgiver i NorSIS.

– Vi er nok ikke helt der vi burde være med tanke på den type datakriminalitet som skjer akkurat nå. Det er for eksempel bare en tredjedel som bruker totrinnsverifisering, sier han til TV 2.

– Vil redusere risikoen

Forbrukerrådets oppfordring er å være på vakt når man handler på nett eller med andre digitale betalingsløsninger.

Ved å følge deres retningslinjer (se faktaboks) skal det imidlertid godt gjøres å bli utsatt for svindel, forklarer Iversen.

– Velg nettbutikker du vet er sikre og som har vært på markedet en god stund. Du bør også velge nettbutikker som krever BankID for betaling, sier han.

Samtidig peker han på at også butikkene har et viktig ansvar.

– Vi forventer at nettbutikkene tar i bruk de nyeste og mest avanserte systemene for å sikre trygg betaling, samt at kundene velger denne typen butikker. Kombinasjonen av det vil kunne redusere risikoen for svindel, sier Iversen.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook