Disse sponsoravtalene angrer toppbloggerne på

– Jeg fikk så fletta fløy av leserne, sier Marna Haugen Burøe (38).
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sponsede innlegg er et omdiskutert tema i influencer- og bloggbransjen. Det er inntekter de er avhengige av for å leve av influenceryrket, men tråkker man feil, kan det raskt få konsekvenser.

Det har flere av dagens toppbloggere fått erfare.

Med større bevissthet og kunnskap rundt temaet, innrømmer flere av landets profilerte bloggere at de selv har gått på limpinnen og angrer.

Har endret mening

Toppblogger og bokdebutant Isabel Raad (24) er en av dem.

I løpet av bloggkarrieren har 24-åringen flere ganger skrevet om kosmetiske operasjoner og inngrep hun har vært gjennom, men i fjor tok hun et standpunkt om å ta avstand til praksisen.

Til TV 2 sier Raad at hun har blitt veldig selektiv på hvilke sponsoravtaler hun takker ja til, og at hun må kunne stå inne for dem, men at hun likevel angrer på én.

– Jeg har reklamert for «fillers» tidligere. Det er vel kanskje to-tre år siden nå, men det kunne jeg aldri ha gjort igjen, sier hun og legger til:

– Årsaken er at jeg har forstått at man ikke bør påvirke folk på den måten, samt at jeg har skjønt hvor stor påvirkningskraft jeg faktisk har, forteller Raad.

– Fikk så fletta fløy

Marna Haugen Burøe (38), også kjent som Komikerfrue, sier hun tar avstand fra alle sponsoravtaler som innebærer å ta noen form for piller eller medikamenter.

– Jeg gjør ingenting innvortes. Piller og slikt, det holder jeg meg unna, sier hun kontant.

38-åringen innrømmer at hun har brent seg på det tidligere.

– Én gang. Det var egentlig ganske uskyldig, for det var trantabletter eller noe sånt, men da fikk jeg så fletta fløy av leserne, så det gjør jeg aldri igjen, sier Haugen.

– Ikke helt troverdig

Kristin Gjelsvik (32) og forloveden Dennis Poppe (27) innrømmer også å ha gjort noen feiltrinn tidlig i karrieren, men at de har lært av dem.

For Gjelsvik er det spesielt én avtale hun trekker frem som en fiasko.

– Jeg har vel reklamert for hårextentions en gang, og det var ikke helt troverdig, sier hun og rynker på nesen.

– Det tror jeg at jeg fikk 3000 kroner for, så det har jo skjedd noe siden den gang. Det var ikke helt meg, sier Kristin Gjelsvik.

Vil være gode forbilder

Paret, som snart skal bli førstegangsforeldre, har noen tommelfingerregler for hvilke avtaler de inngår.

– Alt som går på å bryte ned ungdoms selvfølelse er ting vi sier nei til. De som klikker seg inn på bloggen vår skal føle seg vel og få en god følelse av det. Også velger vi jo helst samarbeidspartnere som har gode verdier i bunn. Dyretestede produkter vil vi ikke reklamere for, blant annet, forteller Gjelsvik før hun legger til:

– Vi prøver så godt vi kan å være gode forbilder begge to. Vi tar den rollen på alvor, sier hun.

Reklamerte for slankekaffe

Også for Martine Halvorsen (20) er det spesielt én sponsor-blemme hun sent glemmer.

– Tidlig i karrieren som influencer reklamerte jeg for en kaffe uten sukker som skulle være en slankekaffe. Det angrer jeg veldig på ennå, og har tatt et standpunkt på at det aldri skal skje igjen, sier Halvorsen.

Nå forteller 20-åringen at hun velger avtaler med omhu, og sier hun spesielt tar avstand fra avtaler som innebærer kroppsfiksering.

– Jeg kommer aldri til å inngå en avtale som oppfordrer noen til å endre på utseende eller forandre på seg selv, for det står jeg ikke for.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook