unik redningsoperasjon:

– Noe slikt har aldri blitt gjort tidligere

Siden begynnelsen av januar har det pågått en helt unik og ekstrem operasjon i isødet nord for Svalbard. – En ekstrem operasjon, sier skipssjef Geir Martin Leinebø.

Den 28. desember gikk tråleren «Northguider» på grunn i et svært øde område nord for Svalbard.

Båten hadde 332.000 liter med diesel om bord. Det er mørkt døgnet rundt og værforholdene med drivis og vind er til tider ekstreme. Frykten var at man stod overfor en miljøkatastrofe.

– I utgangpunktet hadde man en plan om å strekke en flere hundre meter lang slange mellom havaristen for så å pumpe drivstoffet over i kystvaktskipet, men det ble for risikabelt, sier Geir Martin Leinebø, skipssjef på «KV Svalbard».

Ekstrem operasjon

Dermed måtte han og bergingsselskapet fra Nederland tenke helt nytt.

Planen ble at man skulle forsøke å pumpe dieselen over i to tusen liters store plasttanker montert i flere lettbåter.

– Dette var en ekstrem operasjon som aldri før er blitt gjort i et slikt farvann. Vi må nok innrømme at vi var litt kritiske til metoden før vi begynte, forteller Leinebø på «KV Svalbard».

Fulle av pågangsmot gikk man i gang, og i flere døgn gikk lettbåtene i skytteltrafikk mellom havaristen og «KV Svalbard».

– Det er unikt i den forstand at det er veldig vanskelige værforhold der opp med drivis og ekstrem kulde, sier Leinebø.

Enorme avstander

Ifølge Leinebø krevde det nøye planlegging, og mannskapet måtte være samkjørte. Hjelpen var langt unna, og det var derfor ikke rom for å feile.

Fra Longyearbyen tok det nesten et døgn for kystvakten og nå frem til havaristen.

Hinlopen ligger på 80 grader og nord for Svalbard. Tråleren «Northguider» gikk på grunn i et svært sårbart område og frykten for en miljøkatastrofe i dette området var stor. Derfor var det viktig at en nødlosseaksjon ble iverksatt.

^
REDNINGSAKSJON: Siden begynnelsen av januar har det pågått en helt unik og ekstrem operasjon i isøde nord for Svalbard.

Avlyste nyttårsfeiringen

Mannskapene på «KV Svalbard» avlyste nyttårsfeiringen og satte kursen nordover. Om bord var et bergingsselskap fra Nederland, representanter for rederiet, kystverket og sysselmannen.

– Vi fikk en storm med orkan i kastene i fanget, samtidig som vi ble møtt med en del drivis som vi måtte ta hensyn til, forteller Leinebø.

«KV Svalbard» kunne ikke gå for nære havaristen og det ble opprettet en sikkerhetssone på rundt 200 meter.

9. januar startet nød lossingen og mannskapene jobbet døgnet rundt på skift, kun avbrutt av kraftig vind.

– Det gikk rimelig raskt å både fylle og tømme plasttankene med diesel. Jeg anslår at det ble over 300 turer frem og tilbake mellom oss og havaristen, forteller Leinebø.

13. januar var operasjonen, som beskrives som svært vellykket, ferdig.

– All dieselen og hydraulikkolje er nå borte. I tillegg er alt av løsøre og plast fjernet fra båten. Til og med klærne til mannskapet, gardiner, senger og skjermer er skrudd ned, forteller skipssjef.

Mektig imponert

Det var også svært viktig å få fjernet selve trålen som fortsatt lå ute og «fisket».

– Det har vært svært viktig og ha representanter fra rederiet om bord som kjenner båten godt. De har gjort en kjempejobb, sier Leinebø.

En slik nød losse operasjon er aldri gjort så langt nord noen gang.

– Vi er kjempelettet over at dette gikk så bra, forteller Trond Hjort Larsen, seniorrådgiver i Kystverket.

Han har vært om bord og fulgt operasjonen nøye, og sier at uten den samlede kompetansen om bord hadde det vært vanskelig å løse dette oppdraget.

– Det har vært en stå på vilje hele veien og det hadde heller ikke vært mulig å gjennomføre dette uten kystvakten, skryter Hjort Larsen.

Å gjennomføre en slik vellykket operasjon i et så øde område beskrives også som imponerende av sysselmannen på Svalbard.

– Vi er mektig imponert og veldig takknemlig for den jobben som er gjennomført. Båten har ligget i et naturreservat og en utrolig viktig jobb er gjort, sier Kjerstin Askholdt, sysselmann på Svalbard.

– Et vemodig spøkelses skip

Også rederiet Opilio fra Bergen, som eier tråleren «Northguider», er imponert over den jobben som ble gjort i Hinlopen.

– Mannskapene på «KV Svalbard» har gjort en uvurderlig jobb med å få tømt båten. Den sammensetningen av kompetanse om bord har vært fantastisk, forteller skipper på «Nortguider», Asle Birkeland.

For Birkeland var det helt spesielt å se igjen sin gamle arbeidsplass.

– Det gjør inntrykk å se båten der den ligger som et nediset spøkelseskip. Det er vemodig, sier Birkeland som også representerer rederiet Opillo.

Kystvaktskipet Svalbard kom til Longyearbyen fredag formiddag. Nå skal båten losses for utstyr som er hentet fra «Northguider».

– Jeg er stolt av samtlige som har vært involvert i denne aksjonen, sier Geir-Martin Leinebø, skipssjef på «KV Svalbard».

Han mener det mest gledelige er at de har gjennomført denne aksjonen uten personskader.

Undervannsbilder som TV 2 har fått tilgang til viser at det er flere sprekker i skroget og at tråleren har fått store skader.

Derfor er det usikkert når «Nortguider» blir fjernet .

– Slik den ligger nå utgjør den ingen miljøtrussel, bekrefter Trond Hjort Larsen, seniorrådgiver i Kystverket.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook