Ny metoo-reklame hylles og hates

VIRALT: Reklamefilmen «We believe: The best men can be» har fått kommentarfeltene til å ta fyr siden den ble lansert på søndag. Skjermdump: Gillette / Youtube
VIRALT: Reklamefilmen «We believe: The best men can be» har fått kommentarfeltene til å ta fyr siden den ble lansert på søndag. Skjermdump: Gillette / Youtube
Reklamekampanjen blir beskyldt for å være kastrerende for menn, men også viktig for menneskeheten.

Reklamefilmen begynner med å vise en mann som ser seg selv i speilet. Deretter ser man flere menn i ulike aldere som følger med på mediedekningen av #metoo på TV.

– Er dette det beste en mann kan få? spør en stemme retorisk.

Deretter følger en montasje av bilder og lyd med seksuell trakassering, mobbing, kjønnsdiskriminering.

– Er det? spør stemmen.

Barberingsprodusentens 30 år gamle slagsord «The best a man can get» har nå blitt byttet ut med «The best a man can be».

Bildene fortsetter med blant annet TV-innslag av metoo-bevegelsen, kjønnsdiskriminering i film og vold blant unge gutter. Samtidig oppfordrer en stemme menn til å fremme en ny type positiv maskulinitet.

I skrivende stund har den to minutter lange videoen blitt sett over 16 millioner ganger på Youtube. Der har nesten 400 000 gitt videoen tommel opp, mens over 800 000 har gitt den tommel ned. Videoen har i tillegg blitt sett 5,4 millioner ganger på produsenten sin Facebook-side.

Barberingsprodusenten Gillette har blitt hyllet og hatet etter de lanserte reklamekampanjen sist søndag.

Reklamefilmen provoserer

I kommentarfeltene på Facebook og på Youtube raser mange over at de opplever reklamefilmen som kjønnsdiskriminerende, skriver The Guardian. Kritikken går på at Gillette insinuerer at de fleste menn trakasserer og er voldelige og at reklamen er «kastrerende».

Skuespiller og Trump-supporter James Woods er en av de som som har tatt til ordet i debatten og anklager Gillette for at hoppe på bølgen om at menn er forferdelige. Han og mange andre kommenterer at de skal boikotte produsentens produkter.

Den høyrevridde avisen The American har også gått hardt ut mot reklamen og mener at den bygger på falske prinsipper.

– Menn er det ville kjønnet og det rettferdiggjør deres grensesprengende atferd, skriver avisen.

Viktig for menneskeheten

I reklamevideoen ser man også menn som avbryter en slåsskamp mellom noen unge gutter og en mann som irettesetter en annen som sier noe seksuelt upassende til en kvinne på gaten.

– Vi tror på det beste hos menn: å si det riktige, å handle på den riktige måten. Noen gjør det allerede. Men noen er ikke nok, for guttene som ser på i dag er morgendagens mann, sies det i reklamefilmen.

Mange lovpriser dette budskapet og ser på det som et viktig bidrag til til metoo-debatten. En av de er Bernice King.

– Reklamen er ikke anti-mann. Den er pro-menneskeheten, skrev hun, som er datter av menneskerettighetsforkjemperen Martin Luther King, på Twitter.

– Kritikken viser viktigheten

En annen bruker på Twitter mener at alle de kritiske kommentarene til reklamefilmen er et bevis på hvor viktig budskapet i reklamefilmen faktisk er.

– Kommentarene under Gillettes reklame om giftig maskulinitet er et levende bevis på hvor desperat samfunnet er etter denne typen reklamer, skriver Andrev P Street på Twitter.

– Seriøst: hvis din maskulinitet er SÅ truet av en reklame som sier at vi bør være snillere har du misforstått maskulinitet, skriver han også.

Gillette forsvarer budskapet

Gillette er selv aktiv i debatten og har svart på mange av kommentarene som har vakt mest oppsikt.

– Denne kampanjen er kjønnsdiskriminerende mot menn, din største kundegruppe. Har du blitt hacket eller har du bare blitt gal? lyder en kommentar.

Til dette svarer produsenten at meningen med videoen ikke er å skylde på alle menn, fordi de vet at mange allerede er utrolige rollemodeller.

– Vi ønsker å hylle og oppmuntre disse mennene til å holde andre ansvarlige. For et par råtne epler, er et par for mange, skriver de på Facebook og står fast ved sitt budskap.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook