Stadig flere unner seg millionluksus på hjul

Her går vi nordmenn mot strømmen.

Nordmenn kjøper stadig flere bobiler – og vi velger gjerne dyre modeller. Slik ser det ut inne i Niesmann Flair 920, en bobil som kommer på rundt tre millioner kroner. Foto: Niesmann
Nordmenn kjøper stadig flere bobiler – og vi velger gjerne dyre modeller. Slik ser det ut inne i Niesmann Flair 920, en bobil som kommer på rundt tre millioner kroner. Foto: Niesmann

Vi nordmenn kjøper stadig flere kostbare bobiler. Store og eksklusive bobiler har aldri vært mer populære i Norge enn de var i 2018. Salget i segmentet bobiler over 3,5 tonn økte med hele 30 prosent. Totalt økte salget av nye bobiler med 14,8 prosent.

Bobilselger Tommy Østli ved Oslo Caravan bekrefter trenden: Norske bobilkunder velger i stadig større grad store og dyre biler.

– Det virker nok som kundene som kommer inn døra hos oss har mer penger enn tidligere. De har økonomi til å investere i den komforten og størrelsen på bobilene de ønsker, sier Østli.

På dette området går vi nordmenn litt mot strømmen:

Over 4.000 nye bobiler

– Norge følger på ingen måte trendene ellers i Europa når det gjelder salg av nye bobiler, sier generalsekretær Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund (NCB).

Tommy Østli er bobilselger ved Oslo Caravan
Tommy Østli er bobilselger ved Oslo Caravan

– Mens tyskere, franskmenn, italienere og øvrige europeere sverger til mindre og lettere by-bobiler og delintegrerte bobiler, er det salget av store og eksklusive bobiler vi nordmenn vil ha, forteller Holm, i en pressemelding.

I 2018 ble det registrert 4.166 nye bobiler i Norge. For fjerde år på rad økte bobilsalget her til lands. I 2015 ble det solgt 2.772 nye bobiler. I løpet av de siste 20 årene har veksten vært enorm. I 1999 ble det registrert 327 nye bobiler og i løpet av disse 20 årene har det kun vært nedgang i 2004, 2007, 2009 og 2014.

Joda, dette er en bobil!

Høy standard

Karmann Dexter 650 er et godt eksempel på en by-bobil. Tross kompakte ytre mål, rommer den svært mye.
Karmann Dexter 650 er et godt eksempel på en by-bobil. Tross kompakte ytre mål, rommer den svært mye.

– Utviklingen i Norge er veldig annerledes enn det vi ser ellers i Europa. I Norge er det de store, eksklusive bobilene, gjerne med prislapp over 1,5 millioner kroner, som øker mest. Det har de gjort de siste to årene, forteller Holm.

Bobilene generalsekretæren refererer til er helintegrerte bobiler med romslig plass og mye utstyr. Det gir nordmenn høy standard på ferieturen. Og plass til å ta med seg både sykler, campingutstyr, fiskeutstyr og det de måtte ønske.

Majoriteten av de norske bobilkundene er godt voksne ektepar med ordnet økonomi og som ønsker å bruke sin økte fritid til å oppleve Norge og Europa fra orkesterplass.

Dette er bobil for de virkelig tøffe turene

Denne luksusen fra Niesmann koster for tre millioner kroner. Det stopper ikke nordmenn fra å kjøpe den. Foto: Niesmann.
Denne luksusen fra Niesmann koster for tre millioner kroner. Det stopper ikke nordmenn fra å kjøpe den. Foto: Niesmann.

Også barnefamilier

– Vi registrerer også at bobil når stadig flere brukergrupper, og det forklarer nok noe av økningen vi ser. Fortsatt dominerer de over 60 år, men nå ser vi også barnefamilier som prioriterer bobil – gjerne fremfor både hytte og båt, sier Holm.

Det bekreftes også av bobilselgeren som er lokalisert på Kløfta, midt mellom hovedstaden og Gardermoen:

– Bobilkundene er ikke bare eldre ektepar i 60-årene, men nå også familier. Aktive familier har fått øynene opp for alle fordelene med å bruke bobil både til ferie og fritid, sier Tommy Østli.

Færre campingvogner

Geir Holm og NCB merker seg også at flere fylker melder seg med i kampen om å være Norges bobilfylke nummer ett.

Både Møre og Romsdal og Trøndelag seiler opp som nye fylker med solid bobilinteresse. Møre og Romsdal, Trøndelag og Hordaland er de tre fylkene hvor det ble solgt flest bobiler i Norge i 2018.

Salget av nye campingvogner gikk for øvrig ned med 3,6 prosent i 2018, fra 2.882 til 2.779 enheter.

Tøff bobil: Gjett om denne vekker oppsikt!

Her økte salget mest:

Disse fem fylkene hadde størst økning i salget av nye bobiler i 2018:

  • Oslo 72 prosent
  • Sogn og Fjordane 39 prosent
  • Aust-Agder 27 prosent
  • Akershus 240 298 24 prosent
  • Buskerud 21 prosent

Se video: Her snakker vi virkelig bobil-luksus