Her er Nissan Leaf på plass på den store teknologimessen CES i Las Vegas. Nissan har lagt premieren for den nye utgaven hit – og til Japan. Foto: Vegard Møller Johnsen.
Her er Nissan Leaf på plass på den store teknologimessen CES i Las Vegas. Nissan har lagt premieren for den nye utgaven hit – og til Japan. Foto: Vegard Møller Johnsen.

Norges mest solgte bil får svært viktig nyhet

Svarer på det noen ikke har vært fornøyd med.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nissan Leaf har vært en svært viktig bil i det norske markedet i mange år. Første generasjon markerte et gjennombrudd for elbilene i Norge og ble en stor suksess med over 35.000 eksemplarer på norske veier.

I fjor kom en helt ny Leaf og den kunne ikke fått bedre start i Norge. Den gikk rett til topps på salgsstatistikkene og ble med god margin Norges mest solgte bil i fjor.

De viktigste suksessfaktorene for Leaf har vært pris og tilgjengelighet. Der det er lange ventelister på mange konkurrenter, har Nissan klart å levere biler til alle som vil ha.

Kommer i to versjoner

Én ting har imidlertid ikke imponert like mye: Nemlig rekkevidden. Flere nye konkurrenter har blitt lansert med rekkevidde på over 400 kilometer. Men Leaf har måttet nøye seg med 270 kilometer, etter den nye og strengere WLTP-målemetoden.

Nå skjer det imidlertid ting her. Det har lenge vært kjent at Leaf skal få en ny modell med lengre rekkevidde. Nå er det offisielt:

Nissan lanserer en videreutviklet utgave av Leaf. De betyr at du nå kan kjøpe den i to versjoner: Med batteripakker på henholdsvis 40 og 62 kWt.

Sistnevnte betyr betydelig økning av rekkevidden, opp til 385 kilometer etter WLTP-normen.

700 nordmenn kjøpte elbilen – på én dag

Andre generasjon Leaf er en kjempesuksess i Norge, selv om rekkevidden kanskje ikke er spesielt imponerende,
Andre generasjon Leaf er en kjempesuksess i Norge, selv om rekkevidden kanskje ikke er spesielt imponerende,

Startpris under 400.000 kroner

Det tilsvarer en rekkeviddeøkning på 42 prosent i forhold til dagens Leaf. Samtidig får nye Leaf e+ en betydelig høyere effekt med 160 KW (217 hestekrefter). Det sørger for at toppfarten øker til 157 km/t og akselerasjonen 0-100 km/t skjer på 7,3 sekunder.

Prisen for introduksjonsmodellen Leaf 3.ZERO e+ Limited Edition er 373.000 kroner. Denne produseres i et begrenset opplag på 5.000 biler. Modellen er nå klar for bestilling. 40 kWt-utgaven koster for øvrig 306.000 kroner.

Nye Leaf får ladekapasitet opp til 100 kW. Snittforbruket er oppgitt til 180 Wt/km (WLTP). Batteriet har forbedrede egenskaper. Det har 25 prosent høyere energitetthet og 55 prosent økning av energilagrings-kapasiteten. Batteriet inneholder 288 celler, mot 192 celler i 40 kWh-utgaven.

Økt rekkevidde bør kunne bidra til at Leaf fortsatt holder seg het i det norske markedet. Her står den utstilt i Las Vegas. Foto: Vegard Møller Johnsen.
Økt rekkevidde bør kunne bidra til at Leaf fortsatt holder seg het i det norske markedet. Her står den utstilt i Las Vegas. Foto: Vegard Møller Johnsen.

Sjekk ut denne elbil-duellen

Samtidig i Japan og USA

Begge de to nye Leaf-modellene får oppgradert infotainment-systemet med en ny og større 8-tommers skjerm. Systemet har også flere tilkoblede tjenester, som for eksempel dør-til-dør-navigasjon. En helt ny og forbedret NissanConnect EV-app vil også være tilgjengelig med nye Leaf 3.ZERO.

Det er også klart for nye karosserifarger og nye tofarge-kombinasjoner (rødt karosseri med svart tak, og blått karosseri med svart tak).

Nissan har solgt 380.000 eksemplarer av Leaf siden introduksjonen tilbake i 2010. Ingen elbil er i nærheten av samme antall.
Nissan har solgt 380.000 eksemplarer av Leaf siden introduksjonen tilbake i 2010. Ingen elbil er i nærheten av samme antall.

Lanseringen av de nye Leaf-modellene skjer samtidig i Japan og på den amerikanske elektronikk-utstillingen Consumer Electronics Show (CES), som arrangeres i Las Vegas, USA.

Nå er Nissan Leaf en av Norges mest populære bruktbiler

Holde på interessen

Nissan Leaf ble ikke bare Norges mest solgte bil i 2018. Den ble også Europas mest solgte elbil med mer enn 40.000 solgte biler. Siden lanseringen tilbake i 2010 er det solgt 380.000 LEAF på verdensbasis. Ingen annen bilprodusent har solgt så mange biler av en enkelt elbil-modell.

Her hjemme er det nok også grunn til å vente at den økte rekkevidden vil opprettholde interessen rundt Leaf. Nå blir bilen aktuell for flere, samtidig som Nissan fortsatt vil nyte godt av at de i motsetning til mange konkurrenter klarer å unngå lange ventelister.

Les vår test av Nissan Leaf her:

Se video: Viktig test for nye Leaf

​​