Drømmebilen feirer 20 år – og har blitt helt ny

Men blir det bare med drømmen? Les testen:

BMW har kommet med en helt ny og enda større utgave av SUV-en X5. Vi har testet den.
BMW har kommet med en helt ny og enda større utgave av SUV-en X5. Vi har testet den.

BMW X5 har de siste par tiårene vært bil-svaret for deg som ønsker deg en stor og romslig SUV med et sporty tilsnitt. En bil som i tillegg til plass til både familien og Passopp også byr på en god dose kjøreglede, god framkommelighet og en minst en god dash status på toppen av det hele.

En kombinasjon som mange har ønsket seg. For BMW X5 har vært en sammenhengende suksess siden den kom i 1999. Altså for 20 år siden. Den er solgt i mer enn 2,2 millioner eksemplarer så langt. Og flere skal det bli.

For nå er fjerde generasjon av X5 på plass og vi har kjørt den. Nærmere bestemt en X5 30d. Noe som betyr 3-liters dieselmotor, 265 hestekrefter, masse utstyr, større plass enn noen gang og en startpris svært nært én million kroner. ​

Vi synes den nye og digre grillen fra BMW heller mot det vulgære, men vi liker designet på bakstussen godt.
Vi synes den nye og digre grillen fra BMW heller mot det vulgære, men vi liker designet på bakstussen godt.

Hva er dette?

I USA som kanskje er X5s viktigste marked og hvor den også bygges, kaller de den for en "mid-size SUV". Men bilen er i våre norske øyne ikke noen mid-size. Den er rett og slett diger og ruvende. Både utenpå og inni. Kanskje begynner den faktisk å bli litt vel stor for mange norske familier. Både fysisk og prismessig. Det gjelder forresten også den store og velkjente nyre-grillen til BMW.

Men utover grillen, har BMW-designerne ikke gjort de helt store sprellene ut over å øke de utvendige målene og stramme opp designet ytterligere. Den er nær fem meter lang og to meter bred. Vi snakker 10 kvadratmeter med bil! Det gjør X5 seriøst romslig.

Bortsett fra det er den er veldig lik seg selv, uten at det er noe negativt. BMW X5 har alltid vært en lekker bil.

BMW gir deg fire motoriseringer å velge mellom. To diesel, på enten 265 eller 340 hk og en bensin på hele 462 hk. I tillegg har de en ladbar hybrid på lur.

Eier du en BMW X5? Fortell oss om det her:

Nye BMW X5 har vokst litt i alle retninger og bilen ruver godt i terrenget.
Nye BMW X5 har vokst litt i alle retninger og bilen ruver godt i terrenget.

Hvordan er den å kjøre?

Ikke helt overraskende er BMW X5 nydelig å kjøre. Den er stille, stabil, luksuriøs, komfortabel og en bil du kan kjøre både langt og lenge i. Gode seter, krefter i overflod selv med minste motor, lang akselavstand og en vekt godt over to tonn (!) gjør at den ligger svært godt på veien.

Vi opplever denne som enda mer komfortabel enn de tidligere utgavene. Den fysiske størrelsen og vekten gjør at den har distansert seg noe fra det sporty vi har vært litt bortskjemte med tidligere.

Den byr fortsatt på lett, men presis styring, godt veigrep og selvfølgelig kan du velge blant ulike kjøremodus. Men den siste lille ekstra sport-snerten er mindre framtredene.​

Fortsatt er det en svært kapabel kjøremaskin vi her snakker om. Bare så det er sagt.

BMW X6: Nå har det blitt rent billig å provosere miljøvern-naboen

Bagasjerommet er som resten av bilen, romslig. 650 liter får plass her.
Bagasjerommet er som resten av bilen, romslig. 650 liter får plass her.

Hvordan er plassen?

Takket være den økte akselavstanden har den innvendige plassen blitt bedre. Bakseteplassen er mer enn god nok, selv for voksne. X5-utgaven med syv seter har fått bedre beinplass for bakerste seterad.

Bagasjerommet tar unna hele 650 liter. Feller du ned ryggen økes det til 1.870 liter.

At en bil med grunnflate som en liten hybel har god plass i forsetene er vel selvsagt. Her er det raust med plass alle veier. Ikke bare det – setene er også svært behagelige.

Skulle det allikevel ikke holde, kommer BMW snart med en enda større SUV. Nemlig X7.

Les også: Feil bilvalg kan koste deg veldig dyrt

BMW har ommøblert på interiøret og digitale instrumenter er nå på plass.
BMW har ommøblert på interiøret og digitale instrumenter er nå på plass.

Går den bra?

Ja visst går den bra! Selv om vi kjører den med minste tilgjengelig motor. Vi snakker allikevel 3-liter diesel på 265 hestekrefter og et dreiemoment på 620 Nm. Så minstemann til tross – dette er en skikkelig kraftpakke.

Den store og tunge bilen gjør 0-100 km/t på bare 6,5 sekunder. Det er godt nok for de aller fleste av oss. Med god margin. Toppfarten er på 230 km/t og burde holde med god margin den også.

Girkassen er en 8-trinns automat som leverer presise og silkemyke girskift . BMWs X-drive firehjulsdriftsystem sørger i tillegg for god framkommelighet.

Forbruket oppgir BMW selv til 0,60 liter på mila ved blandet kjøring.

Vi mener du skal ha særdeles gode grunner for å velge noen annen drivlinje enn denne om du skal ha ny X5. I alle fall inntil den nye ladbare hybriden gjør sin entre.

Aldri har flere blitt tatt for forsikringssvindel

Billigste versjon av X5, så langt, er 30d og har en startpris på faretruende nær millionen. Men den kommer snart som ladbar hybrid også.
Billigste versjon av X5, så langt, er 30d og har en startpris på faretruende nær millionen. Men den kommer snart som ladbar hybrid også.

Finest utenpå eller inni?

Den etter vår mening litt for store grillen kan nå lukkes med aktive klaffer for bedre aerodynamikk. Nydesignede LED-lys har blitt standard både foran og bak.

Bakenden har fått horisontale linjer som får X5 til å se bredere og lavere ut enn den egentlig er. Dette gir bilen et elegant preg når man ser den bakfra. Spesielt baklyktene er blitt brede og slanke.

Nye X5 kan bestilles i to designvarianter. M-Sport med sportslige elementer og større luftinntak, lakkerte hjulbuer og kanaler. Den andre, X-Line, har et litt tøffere og mer offroad-aktig uttrykk med mer sort plast og beskyttelse for understellet.

Men all staffasjen til tross. Den klarer ikke helt å skjule at den har blitt en veldig stor bil.

Interiøret er helt nytt og smakfullt, med gode materialer og suveren finish, fortsatt, men i kjent BMW layout. Betjeningen er nå gruppert og nå har endelig BMW også digitalt instrumentpanel.

Ergonomien er god. Byggekvaliteten likeså. Betjeningen av funksjonene rundt midtkonsollen er ryddige. Heldigvis har BMW valgt å beholde det store menyhjulet. Vi hadde nær sagt, selvfølgelig, har den fått større skjerm. 12,3-tommer måler denne nå og inneholder all informasjonen du trenger. Og litt til.

Man kan nå «swipe» på skjermen og lage opp til 10 ulike sider med menyer etter eget ønske med tanke på innhold, slik som underholdning, navigasjon, spillelister etc.

Selvfølgelig har det alt av det nyeste innen sikkerhets og assistanse-systemer om bord. Nytt for fjerde generasjon er også at bilen skal kunne oppdatere programvaren over nettet, a la Tesla.

Av andre nyvinninger vil du nå finne en løsning som gjør det mulig å låse opp og starte bilen med mobiltelefonen.​

Svein ble skuffet over hybriden – byttet til dieselbil i stedet

BMW X5 er fortsatt en drømme-SUV, men prisen gjør at den for mange vil bli med drømmen.
BMW X5 er fortsatt en drømme-SUV, men prisen gjør at den for mange vil bli med drømmen.

… og konklusjonen er?

Nye X5 er nok en glimrende SUV fra BMW. Kjøreegenskapene sitter som de skal på en BMW. Komforten, alt utstyret, designet, plassen – ja, det aller aller meste her her. Som forventet. Selv i denne "billig-varianten" til ca 1,2 millioner med litt utstyr ...

BMW X5 30d

  • Motor: 3 liter diesel.
  • Effekt: 265 hk / 620 Nm.
  • 0-100 km/t: 6,5 sek.
  • Toppfart: 230 km/t.
  • Oppgitt forbruk: 0,6 l/mil.
  • L - H - B: 492 - 174 - 200 cm.
  • Bagasjerom: 650 liter.
  • Pris fra: 989.500 kr.
  • Pris testbil: Ca. 1,2 mill.

Det er med andre ord liten tvil om at dette fortsatt er en drømme-SUV. Men prisen gjør også sitt til at den for mange vil forbli med drømmen. Kanskje er den i ferd med å bli både for stor og for dyr? Kanskje er den hakket mindre X3 et vel så fornuftig valg?

Et annet spørsmål er hvor relevant X5 er i dagens norske bilmarked. Ett marked som definitivt er i endring. Inntil den kommer som ladbar hybrid er den i ferd med å bli noe politisk ukorrekt. Noe som igjen kan få betydning for annenhåndsverdien om fire - fem år.

Men akkurat i dag svarer nye X5 til alle våre forventninger – og vel så det.

Brukt BMW X5: Dette var drømmebil – nå får du den fra 25.000 kroner

Video: Se hva BMW kommer med nå