– Jeg blir litt trist når jeg ser bilder av denne bilen

Det var ikke akkurat kjærlighet ved første blikk.

Vi har alle en bil vi aldri skulle ha solgt. Dette er Broom-Benny sin.
Vi har alle en bil vi aldri skulle ha solgt. Dette er Broom-Benny sin.

Noen biler skulle man aldri solgt. Det er mange av oss som har flere eksempler på det.

Dette fenomenet er naturligvis også velkjent i Broom-redaksjonen. Nå tar bilekspert Benny for seg en bil han virkelig angrer på at han ikke eier lenger. Her er hans historie:

Det må ha vært i 1988 at jeg var på Porsche-fabrikken for første gang, sammen med en gjeng fra Porsche Club Norge. Vi sto utenfor lakkavdelingen og ventet på å få komme inn på en guidet tur, da en bil plutselig kom kjørende. En Porsche vi hadde hørt om, men aldri sett. Nemlig den helt nye 911/964.

Ett eksempler lakkert i lysebrun metallik. Det var neppe meningen at vi skulle se den, bilen hadde nok vært ute på en eller annen test. Da sjåføren så oss, giret han ned og forsvant bak et hushjørne fortere enn svint ... Men jeg fikk sikret meg et uklart bilde av bilnyheten som ble lansert først ett år etter.

Stygg ...

For min del var det ikke akkurat kjærlighet ved første blikk. For å si det pent. Jeg likte rett og slett ikke bilen. Ikke de nye skrå baklampene, ikke de nye, glatte støtfangerne. Jeg syntes rett og slett den var stygg.

Men uansett hva jeg mente – bilen kom på markedet i 1989. Det er nå 30 år siden. Tiden går fort!

Jeg husker fortsatt de to første vi fikk inn på Bertel O. Steen, der jeg jobbet. De hadde Porsche-importen til Norge i den perioden. En sort Carrera 4 og en rød Carrera 2. Den sorte måtte jeg skifte clutch på etter at noen hadde forsøkt å kjøre dragrace med den, husker jeg ...

Porsche 964 er ganske lik de eldre 911-ene, men nesten 90 % av bilen var helt ny da den ble lansert i 1989.
Porsche 964 er ganske lik de eldre 911-ene, men nesten 90 % av bilen var helt ny da den ble lansert i 1989.

Mye nytt

Da Porsche 964 ble lansert i 1989 var dette den første store endringen på den legendariske 911-modellen på 15 år. Det selv om grunnkonstruksjonen fortsatt baserte seg på den opprinnelige fra tidlig 60-tall, så var endringene mange.

For første gang kunne man få 911 med masseprodusert firehjulsdrift, en enklere versjon av den man fant i 959. For første gang var dette en 911 uten torsjonsfjæring. Her var det MacPherson forstilling, servostyring og ABS-bremser som standard.

Motoren på 3,6 liter og 250 hestekrefter var også ny, med dobbeltenning og katalysator. Ny var også bakspoileren som automatisk kom opp ved en hastighet på 80 kilometer i timen og som foruten bedre marktrykk også bidro til mer effektiv kjøling av motoren.

964 kom både som coupe, targa og cabriolet samt i en heftig turbovariant med bredere skjermer og en 3,3 liters motor på 320 hk. Senere også en 3,6-liter på 360 hk.

I kjent Porsche-stil kom den også i en rekke spesialutgaver som RS med 3,8-liters motor, den kom i en uvanlig Speedster utgave og en del andre spesialvarianter.

964 ble en tiltrengt suksess for Porsche som hadde en tøff start på de ellers så glade 80-årene...

Porsche 944: Nå kan den være et veterankupp

Porsche 964 Turbo med brede skjermer og stor bakspoiler. Pris stigningen har vært brutal på disse.
Porsche 964 Turbo med brede skjermer og stor bakspoiler. Pris stigningen har vært brutal på disse.

Bilen som aldri skulle vært solgt

Men som sagt – dette er nå 30 år siden og ting forandrer seg. 964, som flere enn meg hadde et litt ambivalent forhold til, har for lengst blitt en skikkelig klassiker. Også for meg som ikke likte bilen. Av alle rare ting synes jeg nå at den er langt bortimot den perfekte Porsche-klassikeren.

Bedre å kjøre enn de eldre, men samtidig med de "gammeldagse linjene", de klassiske, stående frontlyktene og fortsatt med luftkjølt motor med den karakteristiske litt hese og raspende motorlyden. Jeg har til og med eid en slik bil. Den grønne du ser på bildene her.

Vi har vel alle en historie om en bil vi aldri skulle har solgt. Jeg har flere, men den jeg kanskje angrer aller mest på at jeg kvittet meg med er denne. Jeg blir fortsatt litt trist når jeg ser bildene av denne bilen...

Porsche 964 Speedster. Kanskje mer uvanlig enn vakker?
Porsche 964 Speedster. Kanskje mer uvanlig enn vakker?

Dette må du betale nå

Når jeg solgte min bil, tenkte jeg følgende: Får jeg lyst på en igjen, så kan jeg bare kjøpe...

Slik er det ikke. For selv om det ikke er mange årene siden jeg solgte min 964, har prisene formelig skutt i været siden. Det har vært en helt spinnvill prisøkning de siste årene. Aller mest økte turbomodellen. En 964 turbo hadde en verdiøkning fra rundt 60.000 dollar til 270.000 dollar i det internasjonale markedet, på et halvt års tid.

Men det gjelder jo ikke bare denne ene modellen, selv om den har den desidert største økningen. Hele modellspekteret av både 964 og eldre luftavkjølte Porsche 911 har hatt en betydelig, ja nesten surrealistisk, verdiøkning de siste årene. Det ser heldigvis ut til å ha flatet litt ut nå det siste året.

Brukt Porsche 911: Bedre enn aksjer og penger i banken ​​​​

Klassisk sportsbilinteriører, med mange runde klokker. Den største er turtelleren.
Klassisk sportsbilinteriører, med mange runde klokker. Den største er turtelleren.

To- eller firehjulsdrift virker ikke å ha så mye å si på prisene som starter på rundt 500.000 for de første årsmodellene. Da får du en bil som er i bra teknisk stand og i hel og pen bruksstand, men ikke helt strøken eller teknisk perfekt. Men den skal være uten store feil og mangler. Kilometerstanden er ofte på 200.000 pluss, pluss ...

For en nær perfekt og strøken bil må du regne med ca 800.000 kroner.

Automatgir og takluke trekker mer ned, enn opp. Det virker også som coupemodellen er mer lettsolgte enn ditto targa og cabriolet-utgaver.

En Porsche 964 Turbo får du neppe for under én million kroner om den er i hel og fin bruksstand. Men om du har rundt 1,2 milloner kroner å bruke på en ikonisk veteranbil med turbomotor, få du en fin 964. Derfra fortsetter prisene så langt fantasien og lommeboka rekker.

Får du tak i en dårlig bil koster det fort astronomiske summer å sette den i stand igjen. Sjekk nøye før kjøp kan ikke understrekes nok. Illustrasjons-bilde fra Auto11.
Får du tak i en dårlig bil koster det fort astronomiske summer å sette den i stand igjen. Sjekk nøye før kjøp kan ikke understrekes nok. Illustrasjons-bilde fra Auto11.

Se opp for

Bilene er i utgangspunktet dønn solide og driftssikre, men etter 30 år kan det meste skje. Dessuten er de dyre å reparere. Dette er med andre ord helt nødvendig med en grundig sjekk før kjøp. Er man ikke bilkyndig selv, bør man få en spesialist til å gjennomgå bilen før en eventuell handel.

Ting som bremser, dekk, forstilling og clutch og at alle elektriske funksjoner fungerer som de skal, er helt obligatorisk å sjekke ut.

Oljelekkasje fra motoren forekommer og kan fort bli en svært kostbar affære, vi snakker fort om 100.000- 200.000 kroner her, om det lekker mellom sylindre og motorblokk. Ting baller gjerne på seg. Så sjekk dette nøye. Er dette allerede utbedret, må du sjekke hvem som har gjort detog få dokumentasjon.

Feil på innsuget forekommer også, da går ikke motoren som den skal. Aircondition og servostyring bør også kontrolleres, sammen med en litt grundig sjekk av understell.

Når det gjelder rust så sjekk i festepunktene for bakfjærene / bakstillingen, rundt frontlyktene, nedkant av dørene og rundt frontruten da dette er steder det ofte kommer først.

På biler som er omlakkert eller ombygd (det finnes en del eldre 911-er som har blitt ombygd til 964-look), så be om dokumentasjon.

En Porsche 964 i god stand er fortsatt en fryd å kjøre. Det er også en bil som tiltrekkes seg mange misunnelige blikk – slik er ekte bilikon som regel gjør. Nå er den altså veteranbil.

Les også: Porsche 911 var bilen drømmedama skulle hatt ...

Video: Derfor kjører DDE-Bjarne 911 privat