Nå kjøper vi dyre verstingbiler som aldri før

Noen går mot strømmen – og tenker på andre ting enn utslipp ...

Her står to AMG-modeller det lukter svidd av: AMG GT og AMG C 63 S Coupe. Det er riktignok ikke disse som står for volumsalget av AMG-modeller. Men at nordmenn har sansen for de brutale modellene til Mercedes – er det ingen tvil om. Foto: Mats Brustad
Her står to AMG-modeller det lukter svidd av: AMG GT og AMG C 63 S Coupe. Det er riktignok ikke disse som står for volumsalget av AMG-modeller. Men at nordmenn har sansen for de brutale modellene til Mercedes – er det ingen tvil om. Foto: Mats Brustad

Den største og tydeligste trenden i bilmarkedet i Norge er klar: Vi kjøper elbiler som aldri før.

Men ikke alle er like opptatt av å kjøre miljøvennlig. Det viser blant annet AMG-salget til Mercedes.

De tre store bokstavene brukes på de mest sporty modellene til merket. Og de siste tre årene har salget av disse eksplodert i Norge.

Det ga blant annet en solid salgsrekord på 250 biler i fjor – og i år ligger det an til nok en rekord.

– Dette viser at etterspørselen er nærmest immun mot de elektriske strømningene ellers i markedet, mener PR- & informasjonssjef i Mercedes Norge, Audun Hermansen.

Slik setter Mercedes A-klasse en ny standard

56 modeller

Akkurat hvor mange AMG-modeller som er solgt i 2018, vil han ikke ut med riktig enda. Men han bekrefter at det ligger an til ny toppnotering.

AMG er nå representert i alle segmenter. Hele 56 ulike modeller er i salg og strekker seg fra det nye tilskuddet AMG A 35, til ekstreme AMG S 65 cabriolet.

Førstnevnte har en 2-liters firesylindret motor – mens S 65-utgavene byr på noe så sjeldent som en V12-er under panseret.

Les mer om den innstegsmodellen i AMG-sortimentet

Nye modeller

Porteføljen er nylig utvidet med to helt nye modeller i hver sin ende av skalaen. På innstegssiden finner vi AMG A 35. Det er altså den foreløpige råeste utgaven av nye A-klasse. Prisen starter på 640.000 kroner. Da får du 306 hk – og denne klarer 0-100 km/t på 4,7 sekunder.

A 35 har allerede sikret et tosifret antall kontrakter, hele to måneder før bilen lanseres.

Den andre nyheten er AMG GT 4-dørs Coupe. Også denne er det faktisk tosifret antall nordmenn som har bestilt. Her er utleveringene allerede i gang.

C-klasse er fornyet i 2018 – inkludert AMG-utgaven.
C-klasse er fornyet i 2018 – inkludert AMG-utgaven.

Les mer om AMG GT 4-dørs Coupe her

639 hk!

Verstingmodellen av AMG GT 4-dørs Coupe heter 63 S 4Matic +. Den har vanvittige 639 hk!

Takket være firehjulsdriften klarer den spurtøvelsen fra stillestående til 100 km/t på bare 3,2 sekunder. Toppfarten er i kjent stil begrenset til 250 km/t. Men fjerner du denne, bikker du 300 km/t, lett.

Vi snakker superbilytelser, og et lydbilde som bare AMG klarer å få til.

Her er den i Norge – verdens raskeste stasjonsvogn

Racerbil for offentlig vei

AMG GT Coupe blir faceliftet til våren – og da kommer samtidig en ny toppmodell i et begrenset opplag: AMG GT R PRO.

Denne så vi på bilutstillingen i Los Angeles tidligere i vinter, og er egentlig beregnet for banekjøring.

Totalt er det med denne nå 12 (!) modeller i AMG GT serien:

1. AMG GT Coupé

2. AMG GT S Coupé

3. AMG GT C Coupé

4. AMG GT R Coupé

5. AMG GT R PRO Coupé

6. AMG GT Roadster

7. AMG GT S Roadster

8. AMG GT C Roadster

9. AMG GT 43 4-Door Coupé

10. AMG GT 53 4-Door Coupé

11. AMG GT 63 4-Door Coupé

12. AMG GT 63 S 4-Door Coupe

Test Mercedes AMG GT R: Den raskeste bilen Mercedes har laget

Du får AMG som SUV, også, naturligvis. GLC er en av dem. En skikkelig bøllebil i hyttefeltet.
Du får AMG som SUV, også, naturligvis. GLC er en av dem. En skikkelig bøllebil i hyttefeltet.

Vil øke kvotene

Siden lanseringen av AMG GT i 2015 er det solgt 57 biler i Norge. Det har vært en klar økning de siste to årene – ikke fordi kundene plutselig har våknet, men fordi tilgangen til Mercedes i Norge har bedret seg.

Dermed gikk man fra fire solgte i 2016 til 14 i 2017 – og videre til 33 (per 16.desember) i 2018.

Etterspørselen er fortsatt høyere enn kvoten, så det jobbes med å få enda flere tilgjengelige biler i 2019.

Millionbilen er utsolgt allerede før Norges-lanseringen

Går for verstingene

– Da bilen ble lansert var det toppmodellen AMG GT S som solgte best. Så snart GT R (ny toppmodell) ble lansert, var det denne som overtok tronen, med 12 registrerte biler så langt i år. Rett bak ligger den nest kraftigste varianten AMG GT C Roadster – med 10 registrerte biler. Det ser med andre ord ut til at nordmenn vil ha det råeste på markedet når de først skal realisere drømmen om å eie en modell fra Affalterbach, sier Audun Hermansen hos Mercedes.

Kanskje ikke så rart at han både tror og håper på nok et rekordsalg i 2019?

Naturstridig at nordmenn står i kø for denne

Vi tok med verdens raskeste stasjonsvogn til verdens største skiflygingsbakke: