SVINDEL: Forbrukermyndighetene advarer mot å klikke på iq-testene, og mener selskapet bak virksomheten driver svindel.
SVINDEL: Forbrukermyndighetene advarer mot å klikke på iq-testene, og mener selskapet bak virksomheten driver svindel. Foto: Skjermdump/pressefoto

IQ-TEST PÅ NETTET FØRER TIL KLAGESTORM:

– Dette er dramatisk

Forbruker Europa har på det meste mottatt over 30 henvendelser om dagen fra ungdom som føler seg truet til å betale.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tilbud om en gratis IQ-test har dukket opp som annonser på mange store norske nettsteder den siste tiden.

Mange har også latt seg friste til å klikke på linken og gjennomføre testen. Da blir man bedt om å legge inn personinformasjon for å få se resultatene, og for å være med i trekningen av for eksempel et gavekort eller en mobiltelefon.

Det brukerne derimot ikke ser, er at det med ekstremt liten skrift står nederst at tjenesten koster 578 kroner.

Det er først etter at man har lagt inn personopplysningene sine at man får spørsmål om hvordan man ønsker å betale. Deretter mottar man en regning i posten fra et selskap som kaller seg AG Finans.

FAKTURA: Mange har mottatt et slike pengekrav. Forbrukermyndighetene anbefaler alle å ikke betale, og bestige kravet.
FAKTURA: Mange har mottatt et slike pengekrav. Forbrukermyndighetene anbefaler alle å ikke betale, og bestige kravet.

Hundrevis av klager – rettes mot ungdom

IQ-testene er alene på klagetoppen hos Forbruker Europa dette året. Leder i Forbruker Europa, Ragnar Wiik, sier til TV 2 at virksomheten bryter loven for angrerett.

– Denne virksomheten er ikke innafor, sier han.

Angreretten er et EU-direktiv som regulerer forbrukerrettigheter. Det er felles angrerett i EU og EØS på 14 dager på vanlige forbukeravtaler. Har man ikke gitt informasjon om at man ønsker en avtale, så er angreretten på 100 dager.

DRAMATISK: Leder i Forbruker Europa, Ragnar Wiik, forteller at det er sjeldent de mottar så mange klager som de har gjort på iq-testene.
DRAMATISK: Leder i Forbruker Europa, Ragnar Wiik, forteller at det er sjeldent de mottar så mange klager som de har gjort på iq-testene.

Wiik sier at de tidligere har behandlet lignende saker, såkalte abonnementsfeller, der eldre forbrukere er ofre.

– Det som er spesielt med dette er at det retter seg mot unge. Tyngdepunktet i henvendelsene vi får er ungdom, og de er veldig bekymret for hvordan det skal gå i fremtiden, og om de vil få betalingsanmerkninger, sier han.

I en periode har Forbruker Europa behandlet over 30 saker om dagen. Dette er sjeldent omfattende, og de ser på virksomheten som et problem.

– Jeg vil beskrive dette som dramatisk. Når personer fra en sårbar gruppe sier at de føler seg truet til å betale for å ikke få betalingsanmerkninger så er det alvorlig, sier Wiik.

– Svindel

Selskapet AG Finans, som sender ut fakturaene, er utenlandsregistrert, og Forbruker Europa har sporet virksomheten til Tsjekkia. De samarbeider nå med sitt søsterkontor i landet for å få stoppet den ulovlige virksomheten, men har ikke lykkes i å opprette kontakt.

– Dette er nettsvindel, enkelt og greit, sier juridisk direktør i Forbrukertilsynet Frode Elton Haug.

De har mottatt bekymringsmelding fra Forbruker Europa, og oppfordrer alle som har mottatt faktura til å ikke betale. Forbrukermyndighetene har også opprettet kontakt med Finanstilsynet, for å undersøke hvilke finansielle tiltak eller begrensninger man kan legge på AG Finans.

– Det virker som de ikke helt har taket på hva de driver med. Det er usikkert om det i det hele tatt eksisterer et ordentlig selskap i Tsjekkia, sier Wiik.

– Og det gjør det litt skummelt. Her ser man hvor stor skade det går an å gjøre på nett.

– Ikke betal

Wiik oppfordrer alle til å overse pengekravet fra virksomheten, og å kontakte Forbruker Europa om man ønsker hjelp.

Uansett lønner det seg å bestride kravet. Da anses kravet som omtvistet. Inkassoselskapet kan ikke inndrive omtvistede pengekrav, og det er i strid med god inkassoskikk å registrere en betalingsanmerkning når kravet er omtvistet.

– Vi gir ut et standardbrev der det står at forbrukeren ikke kan se at de kan kreves for noe som helst. Faren er om man betaler. Vi ser at folk betaler for å få problemet ut av verden, og da risikerer man å ha tegnet et slags abonnement, og at selskapet fortsetter å trekke kontoen regelmessig, sier Wiik.

TV 2 har forsøkt å komme i kontakt med AG Finans via en epost-adresse som står oppført på fakturaene selskapet har sendt ut, men har ikke fått svar.