åtte av ti i hotell- og restaurantbransjen bryter loven:

– Det er verre enn slaveri

ADVARER: Djevat Hisenaj er leder Fellesforbundet sin hotell- og restaurantavdeling i Hordaland. Han sier Arbeidstilsynet sin rapport bare bekrefter det de har advart om i årevis - at bransjen bryter arbeidsmiljøloven over en lav sko.
ADVARER: Djevat Hisenaj er leder Fellesforbundet sin hotell- og restaurantavdeling i Hordaland. Han sier Arbeidstilsynet sin rapport bare bekrefter det de har advart om i årevis - at bransjen bryter arbeidsmiljøloven over en lav sko. Foto: Ivar Lid Riise
Åtte av ti virksomheter i hotell- og restaurantbransjen bryter arbeidsmiljøloven. Fellesforbundet raser over useriøse arbeidsgivere, og mener problemet er økende.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En helt fersk rapport fra Arbeidstilsynet feller en stygg dom over serverings- og overnattingsbransjen.

Siden 2015 er det gjennomført nesten 5000 tilsyn hos norske hoteller, restauranter og spisesteder. Konklusjonen er klar:

80 prosent av virksomhetene bryter arbeidsmiljøloven i ulik grad.

– De vanligste lovbruddene er brudd på arbeidstid, manglende overtidsbetaling og manglende HMS-opplæring. Vi har blant annet funnet tilfeller der ansatte har jobbet 14-16 timers dager, tre uker i strekk. Det går utover helsen til den enkelte, og disse funnene er alvorlige, sier direktør Trude Vollheim i Arbeidstilsynet.

Mange tør ikke si ifra

Det jobber over 90.000 personer i overnattings- og serveringsbransjen i Norge.

Ifølge Arbeidstilsynet er svært mange av arbeidstakerne unge og utenlandske. Mange av disse kjenner ikke egne rettigheter, har desperat behov for jobb, og tør ikke si ifra om dårlige arbeidsforhold i frykt for å miste jobben.

Djevat Hisenaj er leder i Fellesforbundet sin hotell- og restaurantavdeling i Hordaland. Nå i førjulstiden, får han flere telefoner fra fortvilte ansatte i bransjen som roper sin nød til fagforeningen.

Direktør Trude Vollheim i Arbeidstilsynet sier overarbeidede arbeidstakere kan være en fare både for seg selv og andre, for eksempel på et kjøkken i serveringsbransjen. Foto: Arbeidstilsynet
Direktør Trude Vollheim i Arbeidstilsynet sier overarbeidede arbeidstakere kan være en fare både for seg selv og andre, for eksempel på et kjøkken i serveringsbransjen. Foto: Arbeidstilsynet

– Selvfølgelig er de fortvilte. Dette er arbeidstakere som blir grovt utnyttet, blant annet fordi de kjøres på midlertidighet. Mange går på såkalt nulltimers-kontrakter der de må vente på telefon hver morgen om de får jobbe eller ikke. Hvis de ikke svarer, er det mange som ikke får jobbe mer i det hele tatt. De vet aldri om de har inntekt den kommende måneden, og det er psykisk belastende, sier Hisenaj.

Han vet fra før at bransjen bryter arbeidsmiljøloven over en lav sko, men selv fagforeningslederen ble sjokkert over at det gjaldt hele åtte av ti virksomheter.

– Dette er den største utviklingen vi har sett siden 2008, og det er spesielt to grupper som blir utnyttet - nemlig servitører og de som vasker hotellrom. Aktørene i bransjen kan ikke kutte noe særlig i faste utgifter som husleie og strøm, så derfor er det de ansatte som blir tynet. Man sier at man ikke har slaveri i dag, men dette er verre enn slaveri.

Det er harde ord?

– Ja, det er det, men det er fakta, sier Hisenaj.

Dette er bruddene

«Tilsyn i overnattings- og serveringsnæringen 2015-2017»

Antall tilsyn gjennomført: 4.459

Serveringsvirksomheter: 3.404
Overnattingsvirksomheter: 711

Arbeidsavtale: Nesten to av ti av de kontrollerte virksomhetene gir ikke skriftlig arbeidsavtale til sine ansatte.

Arbeidstidsbestemmelsene: 4 av 10 gir ikke godtgjørelse for overtid. To av ti mangler kontroll på de ansattes arbeidstid. I underkant av en tredjedel av de kontrollerte virksomhetene har ikke gjennomført tiltak for å sikre kontroll på arbeidstiden til de ansatte. Like mange mangler arbeidsplaner med oversikt over hvem som skal jobbe til hvilke tidspunkter.

Verneombud: 6 av 10 har ikke valgt verneombud. Av de som har verneombud mangler 6 av 10 lovpålagt opplæring.

HMS-opplæring: Mer enn hver tredje arbeidsgiver mangler lovpålagt HMS-opplæring.

Kartlegging og risikovurdering: Over halvparten mangler systematisk oversikt over risikofaktorene på arbeidsplassen og har heller ikke satt i gang tiltak for å håndtere disse.

BHT: Halvparten av de kontrollerte virksomhetene er ikke tilknyttet godkjent bedriftshelsetjeneste.

Vold og trusler: I 2017 ble det i 1093 tilsyn kontrollert om arbeidsgiver hadde rutiner for forebygging og håndtering av vold og trusler. 1 av 4 virksomheter fikk pålegg på dette.

Kilde: Arbeidstilsynet

Derfor bryter så mange loven

Ifølge rapporten fra Arbeidstilsynet, er hotell- og restaurantbransjen preget av mange små virksomheter, stadige nyetableringer og konkursryttere. Svært mange lar være å fagorganisere seg, og hos både arbeidsgivere og arbeidstakere er det lav kjennskap til arbeidslivets regler, plikter og rettigheter.

– I sum bidrar dette til å gjøre de ansatte ekstra utsatt for å bli utnyttet, syke eller skadet på jobb. Mange unge og utenlandske arbeidstakere har sitt første møte med det norske arbeidslivet i overnattings- og serveringsbransjen. Det er derfor svært viktig at arbeidsgiverne har det mest elementære på plass og gir dem en god start, sier Vollheim.

Det faktum at mange av de utnyttede arbeidstakerne er utenlandske, er med på å skade Norges omdømme internasjonalt, ifølge Hisenaj. Han forteller om flere som drar tilbake til hjemlandet og forteller om de vonde opplevelsene på arbeidsplassen i Norge.

– De sier at Norge er det verste landet å jobbe i. Verre enn Italia, Bulgaria, Spania og andre europeiske land. Dette kan bli et alvorlig problem for arbeidsministeren, og er en trussel mot den norske modellen, sier fagforeningslederen.

Saken fortsetter under bildet

Midt på Bryggen i Bergen finner vi en av restaurantene som får toppkarakter fra Fellesforbundet. Når det kommer til å drive i tråd med arbeidsmiljøloven, er Øyvind Thorsen og restauranten Enhjørningen i Bergen et mønster-eksempel, sier fagforeningen. Foto: Ivar Lid Riise.
Midt på Bryggen i Bergen finner vi en av restaurantene som får toppkarakter fra Fellesforbundet. Når det kommer til å drive i tråd med arbeidsmiljøloven, er Øyvind Thorsen og restauranten Enhjørningen i Bergen et mønster-eksempel, sier fagforeningen. Foto: Ivar Lid Riise.

Mønster-eksempel

Når 80 prosent av virksomhetene bryter lovverket, er det likevel 20 prosent som driver eksemplarisk. En av disse ligger midt på ærverdige Bryggen i Bergen.

På restauranten Enhjørningen, finner vi eier Øyvind Thorsen. Han har drevet restauranten i 30 år med sine 20 ansatte. Fem-seks av disse har vært med ham siden starten, og de ansatte trives.

– Det er jo hyggelig å høre at fagforeningen roser oss. En ting er jo å følge alle lover og regler, men vi behandler også personalet på en god måte. De gjør en kjempejobb for meg, og da må jeg pinadø respektere dem skikkelig, sier Thorsen.

Til forskjell fra flere av virksomhetene Arbeidstilsynet har inspisert, er opptil halvparten av Thorsen sine ansatte fagorganiserte. Det synes han er bra, og han er samtidig sjokkert over at såpass mange virksomheter i bransjen bryter arbeidsmiljøloven.

Hos Enhjørningen i Bergen har en fjerdedel av de tjue ansatte vært over 30 år i bedriften. Simen Fromreide har bare vært noen få år hos restauranten, men trives god. Foto: Ivar Lid Riise
Hos Enhjørningen i Bergen har en fjerdedel av de tjue ansatte vært over 30 år i bedriften. Simen Fromreide har bare vært noen få år hos restauranten, men trives god. Foto: Ivar Lid Riise

– Det er konkurransevridende, og rammer oss også, men hva skal man gjøre? Man vet jo at det foregår mye rart i bransjen vår, men at det var så gale hadde jeg aldri trodd, sier Thorsen.

Dette kan være løsningen

Arbeidstilsynet og Fellesforbundet peker på flere ting som må gjøres for å få restaurant- og hotellbransjen på rett kjøl.

– Arbeidsgiverne og lederne i bransjen først må erkjenne at de jobber med mange nye og unge arbeidstakere, og sette seg inn i hva slags regler som gjelder i arbeidslivet. I tillegg må vi i Arbeidstilsynet ha sterkere kontroll og ta i bruk hardere virkemidler hvis det blir nødvendig, sier Vollheim.

Du mener bøter?

– Ja, det kan bety overtredelsesgebyr, tvangsmulkt og eventuelt dagbøter som løper til man har rettet opp bruddet. I de aller verste tilfellene kan det bli aktuelt å anmelde, sier direktøren.

Fagforeningsleder Hisenaj sier mange arbeidsgivere gir blaffen i regelverket, og tolker det slik de vil. Så lenge det ikke får konsekvenser, vil de fortsette å bryte loven, mener han.

– Det må svi for de som driver ulovlig. Bransjen forstår kun ett språk, og det er penger. Det bør bli bøter etter hvor grovt loven bryter, sier han.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook