Slik gikk det da TV 2s reporter ville kjøpe brukt Iphone på Finn

Er det en Iphone 8 i pakken? Her er det tegnet et omriss rundt innholdet, og lagt en Iphone 8 ved siden av for sammenligning.
Er det en Iphone 8 i pakken? Her er det tegnet et omriss rundt innholdet, og lagt en Iphone 8 ved siden av for sammenligning. Foto: Harald Bjørnson Jacobsen
TV 2s reporter ville henge seg på trenden med å kjøpe brukt julegave. Men da forsendelsen kom i posten, var det mye som ikke stemte. Både Finn.no og Posten vurderer nå metoder for å hindre svindel ved privatkjøp på nett.

Allerede ved første blikk på annonsen, begynner den lille følelsen av at det er for godt til å være sant. En Iphone 8 i rosegull til 4000 kroner?

Varsellampene lyser

Jeg tilbyr meg i en melding til selgeren å komme innom og sjekke ut telefonen. Men dessverre, selgeren er på jobb på en annen kant av landet, og blir nødt til å sende den i posten. Det var obsvarsel nummer to.

Det står ingenting i annonsen om hvor stor lagringsplass det er på telefonen. En rask melding til selgeren for å avklare:

– Hvor stor lagringsplass har telefonen?

– Tror det er 128 gb.

– Ja, 128 gb.

Avtaler kjøp likevel

Det er jo kjempebillig for den størrelsen og selgeren er verifisert med bank-id på Finn.no:

– Hei, jeg skulle jo helst sett den før jeg kjøper.

– Det skjønner jeg, må nesten bli opp til deg. Garanterer at alt fungerer som det skal. Jeg er også logget inn på Finn med kodebrikke fra banken, så hvis du ikke skulle være fornøyd har du retur-rett :)

Vi avtaler at selgeren skal sende telefonen i oppkrav.

Selgeren opplyser at han må få en kamerat til å sende den for seg. Det er obsvarsel nummer tre.

Men vent nå litt, åtteren kommer jo bare med to forskjellige størrelser på minnet. En med 64 GB og en med 256 GB. Nå begynner tvilen å melde seg for alvor. Kollegene på kontoret ler. De sier at det garantert er svindel. Obsvarsel nummer fire!

Ny melding til selger:

– Er du sikker på at det er en Iphone 8 og ikke 7? Siden IPhone8 bare kommer med 64 eller 256gb, og ikke 128 gb, så vidt jeg kan se.

– Det er en 8, mulig jeg tok feil på GB.

– Hei ja. og den er 256 gb. Bare jeg som hadde sett på kona sin og trodde det også var 8. Ser ikke forskjell jeg vettu :) Men hun sa den var 256.

Så er sendingen ankommet nærmeste post i butikk. Selgeren gir i meldingen inntrykk av en trygg handel, slik at jeg skal betale de 4.000 kronene og hente ut pakken:

– Si fra når du har hentet den da, sånn at jeg vet om du er fornøyd.

Får ikke se innholdet

På postekspedisjonen henter betjeningen fram en boblekonvolutt med et innhold som kan minne om en mobiltelefon. Gjennom bobleplasten kan vi kjenne at gjenstanden i konvolutten har skarpe kanter, og er mye mindre enn en Iphone 8.

Postens regler stenger imidlertid for muligheten til å åpne pakken før man har betalt. Og har man først betalt og tatt i mot pakken, har ikke posten lenger noe ansvar. Da er det opp til en selv å gå på selgeren for å få igjen pengene.

Betjeningen i butikken forteller at de av og til opplever at kunder får utlevert noe helt annet enn de har bestilt. De er ikke i tvil om at denne konvolutten ikke inneholder det den skal, og anbefaler å sende forsendelsen i retur.

Retur til avsender: Det ble ingen innbetaling av 4.000 kr for en pakke med ukjent innhold.
Retur til avsender: Det ble ingen innbetaling av 4.000 kr for en pakke med ukjent innhold.

Ønsker å se på rutinene

Pressesjef John Eckhoff i Posten forteller at de ser at slike ting skjer fra tid til annen.

– Vi ønsker å se på rutinene, om det går an å få til en ordning ved mistanke om svindel, der innholdet kan kontrolleres før kunden betaler, sier Eckhoff.

– Dersom dette er en tjeneste som etterspørres av kundene, kan dette være noe vi ønsker å tilby.

Han understreker at dette er en idé som foreløpig er på et svært tidlig stadie.

– Postoppkrav gir en falsk trygghet, sier Geir Petter Gjefsen, som er leder for forbrukertrygghet hos Finn.no.

– Ikke betal på forhånd

Gjefsen sier de får en del henvendelser om tilfeller hvor folk er blitt lurt, men har ikke statistikk på hvor ofte.

– Man er sikret en vare, men ikke sikret at varen er slik den skal. Rådet er å ikke forskuddsbetale, og heller ikke sende fra seg en vare før man har fått betalt. Den beste måten å sikre en trygg handel på, er ved personlig oppmøte.

Finn.no hadde tidligere en ordning hvor betaling mellom private kunne settes inn på en sperret konto, for så å bli utbetalt til selgeren først når kjøperen var fornøyd. Dette har de gått bort fra.

– Sikker betaling er fjernet av flere grunner, sier Gjefsen.

– En av grunnene var at det ikke var så mange som benyttet seg av ordningen.

Geir Petter Gjefsen, leder for forbrukertrygghet hos Finn.no.
Geir Petter Gjefsen, leder for forbrukertrygghet hos Finn.no.

I dette tilfellet var selgeren verifisert med bank-ID på Finn, og han brukte det aktivt for å gi inntrykk av en trygg handel.

– Det er ikke en sikkerhet for ikke å bli lurt, men da vet i alle fall Finn identiteten til den som har verifisert. Dersom saken blir anmeldt til politiet vil vi gi dem identiteten til vedkommende.

Viktig å varsle

Gjefsen anbefaler alle som er blitt lurt til å melde fra til både Finn.no og politiet.

– Selv om det er småbeløp det er snakk om, kan det være en som har lurt mange. Da er det viktig at politiet får beskjed slik at vedkommende kan stoppes.

Også Finn.no ser på andre løsninger for trygg betaling.

Og pakken? Den er sendt i retur. Det spørs om vi noen gang får vite hva innholdet var. Selgeren har foreløpig ikke svart på det spørsmålet. I en melding skylder han på kameraten som han hevder sendte pakken:

– Oi... Nei det er ikke riktig tlf. Vet ikke hva som har skjedd, men skal finne ut av det, så ringer jeg deg i løpet av dagen.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook