Skoda er ikke det samme som de en gang var. De siste årene har de tatt mange steg videre i forhold til både komfort, kjøreegenskaper og opplevd kvalitet.

Dessuten har de dyrket fram RS-merkevaren sterkere. Dette er modeller som får litt ekstra tøff styling, mer sporty kjøreegenskaper og interiør – og ikke minst kraftigere motor enn standardmodellene.

Kodiaq er den første SUV-en i RS-serien, og blir den nye spydspissen i den tsjekkiske bilprodusentens SUV-offensiv.

Kodiaq RS har den kraftigste dieselmotoren i Skodas historie, med en effekt 240 hestekrefter.

Mer plass for pengene finner du nesten ikke

Kjørt på racerbane

Mange bilprodusenter tar med seg bilene til Nürburgring, som regnes som den tøffeste racingbanen i verden. Her ønsker man å vise hva biler er gode for, når de presses til grensene.

Kodiaq har fått vise hva den duger til, den også. Med den nye dieselmotoren klarte den sågar en rekordrundetid for en syvseters SUV.

9 minutter og 29,84 sekunder var alt den trengte for å fullføre "det grønne helvete".

Skoda har gitt Kodiaq en diskret stylingpakke – og all kromdetaljer er blitt sorte.
Skoda har gitt Kodiaq en diskret stylingpakke – og all kromdetaljer er blitt sorte.

Her finner du masse godt Skoda-stoff

Ekstra lyd

Den kraftfulle SUVen er den første modellen fra Skoda som også har dynamisk lydforsterkning av motorlyden for å gi en enda mer sportslig kjøreopplevelse.

Forøvrig leveres Kodiq RS med firehjulsdrift som standard, samt 20 tommers aluminiumsfelger – og muligheten for syv seter.

Innvendig følger den også i tro RS-ånd, med sportsseter i skinn og alcantara, med karbondetaljer, diamantmønster med rød kontrastsømmer og RS-logoen brodert i seteryggene.

Du kan få Skoda som er enda raskere enn denne RS-modellen ...

Nye digitale instrumenter viser helt tydelige den sporty intensjonen til Kodiaq RS.
Nye digitale instrumenter viser helt tydelige den sporty intensjonen til Kodiaq RS.

Romslig

Skoda har naturligvis ikke glemt at de fleste likevel bruker en slik bil til helt andre ting enn å dundre rundt på en racerbane. De praktiske egenskapene er derfor med videre. Du får klassens største bagasjerom, på hele 720 liter (650 liter som 7-seter), og de mange smarte løsningene som Skoda etterhvert har blitt kjent for.

Baksetene er justerbare i lengderetningen, og kan flyttes hele 18 cm, avhengig av hvor du har mest behov for plass.

Baksetene kan legges ned i 40/20/40-fordeling.

Bilen kommer til Norge i mars – men prisene er ikke klare enda.

Her er den - verdens raskeste familiebil

Mye å velge mellom

I bruktmarkedet er det allerede et godt utvalg av Skodas RS-modeller - om du ikke må ha SUV.

Prisene starter på under 40.000 kroner for første generasjons Octavia RS med 180 hk.

Skal du ha den grommeste utgaven, får du legge rundt 470.000 kroner på bordet, for Octavia med 245 hk.

Du kan få enda hvassere Skoda også, nemlig Superb med 280 hk. Men det er enn så lenge ikke RS-modell. Den kan leveres med Sportline-pakke, som byr på mye av det samme.

Vi har ikke fått pris på nye Kodiaq RS. Men planen er lansering i mars 2019.
Vi har ikke fått pris på nye Kodiaq RS. Men planen er lansering i mars 2019.

Test: Skoda Octavia RS: Så mye moro for pengene