Volvo er i ferd med å legge bak seg et rekordår og har aldri solgt flere biler. De siste årene har Volvo lansert en rekke nye biler – og nå er det straks klart for en nyhet som blir svært viktig i det norske markedet.

V60 Cross Country heter den og har akkurat hatt premierevisning, på Operaen i Oslo.

Her følger Volvo en oppskrift de har hatt stor suksess med i mange år. De tar en vanlig stasjonsvogn, gir den en gode offroadstyling og høyere bakkeklaring: Og vips har de en bil som skiller seg litt fra mengden og utrstråler det lille ekstra mange bilkjøpere ønsker seg.

Dette koster Volvos nye familiebil

Startet i 1997

Cross Country-navnet har røtter helt tilbake til 1997. Da kom V70 Cross Country. Grunntanken er den samme nå, drøyt 20 år senere.

Nye V60 Cross Country ligger størrelsesmessig tett opptil populære Volvo XC70, som det totalt ble solgt nesten 12.000 av i Norge i perioden 2007 til 2016. Det betyr at vi snakker en fullverdig familiebil.

Lansering i Norge skjer rett etter denne premieren. De første kundene skal faktisk få bilene sine før jul.

Cross Country-modellene har vært svært populære i det norske markedet. Nye V60 Cross Country tar på mange måter over for utgåtte XC70 som var en stor suksess her hjemme.
Cross Country-modellene har vært svært populære i det norske markedet. Nye V60 Cross Country tar på mange måter over for utgåtte XC70 som var en stor suksess her hjemme.

Mer allsidig

Nykommeren har fått opp til 75 millimeter høyere bakkeklaring enn standardutgaven av V60, takket være det spesialutviklede Cross Country-chassiset. Den har også demping som forbedrer bilens offroad-egenskaper.

All-wheel-drive (AWD), Electronic Stability Control, Hill Descent Control, Corner Traction Control og Off-Road-kjøremodus er standard. I likhet med de andre bilene i 60- og 90-seriene er V60 Cross Country basert på VolvosSPA-plattform og har samme sikkerhetsteknologi og infotainmentsystem.

Om noen år kan dette være et bruktbil-kupp

Ingen overraskelser i interiøret. Dette kjenner vi igjen fra flere Volvoer, de har fått mye skryt for interiørdesignet de siste årene.
Ingen overraskelser i interiøret. Dette kjenner vi igjen fra flere Volvoer, de har fått mye skryt for interiørdesignet de siste årene.

Gjenkjenner dyr og fotgjengere

Volvo Cars’ City Safety med automatisk oppbremsing er standard og hjelper sjåføren med å unngå kollisjoner. Dette er det eneste systemet på markedet som gjenkjenner fotgjengere, syklister og store dyr.

Pilot Assist-systemet bistår føreren med styring, akselerasjon og bremsing på godt oppmerkede veier i opptil 130 km/t. Run-off Road Mitigation, Oncoming Lane Mitigation og andre styreassistansesystemer er standard. Cross Traffic Alert med autobrems (kommer som ekstrautstyr) forbedrer sikkerheten ytterligere.

Alltid tilkoblet

V60 Cross Country skal kunne kjøres utenfor allfarvei – og har et litt barskere design enn en standard V60.
V60 Cross Country skal kunne kjøres utenfor allfarvei – og har et litt barskere design enn en standard V60.

Volvos infotainmentsystem, Sensus Connect, er kompatibelt med Apple CarPlay, Android Auto og 4G, og holder bilen tilkoblet internett uansett om man befinner seg i byen eller ute på landsbygda.

Den brukervennlige berøringsskjermen lar deg enkelt betjene bilens funksjoner, navigasjonssystem, tilkoblede tjenester og underholdningsapplikasjoner.

I første omgang kommer ikke V60 Cross Country med noen elektrifiserte drivlinjer. Men det skal ikke være langt unna. En ladbar hybridversjon kommer, sannsynligvis i løpet av 2019.

Dette er bilen Volvo aldri laget

Ekstra bakkeklaring og sorte plastdetaljer er det som gjør det lettest å skille en Cross Country-utgave fra en vanlig V60.
Ekstra bakkeklaring og sorte plastdetaljer er det som gjør det lettest å skille en Cross Country-utgave fra en vanlig V60.

Se video av nye Volvo V60 Cross Country under:​​