SÅ IKKE DEN KOMME: Gabriel Rasch ble, som de fleste andre, tatt litt på senga over nyheten om at Sky trekker seg ut av sykkelsporten.
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix.
SÅ IKKE DEN KOMME: Gabriel Rasch ble, som de fleste andre, tatt litt på senga over nyheten om at Sky trekker seg ut av sykkelsporten. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix.

Norsk Sky-sportsdirektør overrasket: – Dette var ikke signalene vi hadde fått

Men Gabriel Rasch har troen på at Sky-laget kan finne en sponsor i samme størrelsesorden. Johan Kaggestad tror dog at lagets uvisse fremtid vil påvirke rytternes prestasjoner.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Ja, det var vel overraskende for oss alle.

Gabriel Rasch ble, som store deler av sykkelpublikumet, overrasket over nyheten som sprakk onsdag morgen: Sky trekker seg ut av sykkelsporten etter 2019-sesongen etter ti år som navnesponsor for verdens største sykkellag.

Laget som sådan vil ikke nødvendigvis være historie om det skulle lykkes lagledelsen å finne en sponsor som «deler våre holdninger og verdier». Å finne en sponsor som kan sørge for et lignende budsjett Sky har hatt de siste årene, tett opp mot 400 millioner kroner, blir dog en monumental utfordring i en idrett der store sponsorer både tradisjonelt og i moderne tid har vært vanskelig å oppdrive.

Nye eiere ikke interessert

Grunnen til at Sky gir seg? Enkelt og greit handler det om prioriteringer.

Da det amerikanske selskapet Comcast vant budkrigen og kjøpte opp TV-selskapet Sky (verdsatt til i overkant av 300 milliarder kroner) i høst, solgte Rupert Murdoch og 21st Century Fox sin eierandel på 39 prosent i Sky til samme selskap. Murdochs sønn, James Murdoch, var en av de drivende kreftene bak sykkellaget siden oppstarten i 2010. Når han da trakk seg fra Sky-styret i etterkant av oppkjøpet, var lagets største støttespiller borte.

De nye eierne ser, kort fortalt, ikke verdien i å fortsette det historisk store sponsoratet av sykkellaget.

– Har det vært snakk om endringer hos dere i Sky, eller var dette helt ut av det blå?

– Det har vært litt snakk om det i og med at Sky ble kjøpt opp. Men dette var ikke signalene vi har fått. Men samtidig så har man jo visst at det ikke kan vare evig. Ti år som som sponsor og eier er lenge i sykkelsammenheng, sier Rasch.

– Er det leit?

– Ja, det er klart det er leit.

– Det er realistisk

Team Sky har de siste årene hatt ikke bare det største budsjettet, men det overlegent største budsjettet i sykkelsporten.

Ifølge velinformerte Inner Ring hadde Sky i 2017 et budsjett på totalt 370 millioner kroner. 231 av disse millionene kom fra Sky, 40 av de fra 21st Century Fox.

Team Sunweb, laget til Tom Dumoulin, mannen som ble nummer to bak Sky-rytterne Chris Froome og Geraint Thomas i henholdsvis Giro d'Italia og Tour de France i år, skal angivelig ha et budsjett cirka halvparten så stort som Skys.

Storlaget Team BMC lyktes ikke med å finne en ny navnesponsor og måtte slå seg sammen med et annet lag før kommende sesong - verdens mestvinnende lag, Quick-Step Floors, fant en ny navnesponsor i siste liten tidligere i høst.

– Er det realistisk å tro at dere klarer å finne en ny sponsor i samme størrelsesorden?

– Ja, jeg vil si det er realistisk. Nå har vi ett år på oss til å finne en ny sponsor, og Sky har i tillegg sagt at de skal hjelpe oss med det, sier Rasch.

I en pressemelding fra laget står det at de har satt fristen med å finne ut hva som skjer etter 2019 til sommerens Tour de France. Med andre ord vil man i Touren til sommeren vite hva fremtiden bringer.

– Dette vil påvirke rytternes prestasjoner

Johan Kaggestad er ikke like optimistisk som Sky-sportsdirektøren.

– Dette er kritisk, og jeg vil tro at det å finne sponsorer ikke er lett i Storbritannia med det markedet man har i dag. De må tenke «world wide» når de skal finne sponsorer. De har en fantastisk CV å vise til og kan tilby enorm eksponering, men lagets reduserte omdømme er en negativ faktor, sier Kaggestad.

– Hvordan tror du dette vil påvirke rytterne?

– Jeg vil tro at rytterne er engstelige allerede nå. Man presterer best når man er trygg på livssituasjonen sin. Dette vil påvirke rytternes prestasjoner. Det er jo turbulens. «Hvor skal de sykle, hva skjer med Sky, klarer de det?» er jo spørsmål som ligger der.

For enkelte ryttere er det utvilsomt turbulens.

Stortalentet Egan Bernal signerte for bare et par måneder siden en kontrakt som knytter ham til Sky ut 2023-sesongen - noe som selvsagt blir vrient om laget forsvinner etter 2019.

Ryttere som Thomas, Salvatore Puccio og Luke Rowe har kontrakter ut 2021-sesongen.

At rytterne derfor har fått noe å tenke på er det liten tvil om, men Rasch tror og håper det ikke vil slå ut i dårligere prestasjoner i 2019.

– Det blir på en måte «business av usual». Det blir jo ikke noe større press. Ledelsen får bare jobbe hardt med å finne en ny partner, og så får vi andre konsentrere oss om løpene. Vi har vært i mange utfordrende situasjoner de siste årene, så det er på en måte ikke noe nytt.