Her jubler de for 20 år med bompenger

MOLDE/HARAMSØY (TV 2) Det ble vill jubel og applaus da fastlandsforbindelse til over 5,1 milliarder kroner og 20 år med bompenger ble vedtatt i fylkestinget tirsdag.

– Det vil ha alt å bety! Det betyr fremtida for alle øyene. Dette er steg for fremtida, sier Johanne Rogne til TV 2.

Sammen med hundrevis fra øyene Lepsøya, Haramsøya, Flemsøya, Fjørtofta og Harøya helt ute på kysten fulgte hun dramaet i fylkestinget i Møre og Romsdal i dag. Det var så fullt i konferansesalen på Alexandra i Molde at 100 måtte følge dramaet fra et tilstøtende lokale.

Etter intens lokal tautrekking, kilometervis med avisinnlegg og krangel om kostnader, vedtok fylkespolitikerne med 26 mot 21 stemmer å bygge Nordøyvegen.

– Jeg er så glad at jeg nesten ikke vet hva jeg skal si. For det har vært så mye fra og til og om og men om Nordøyvegen. Jeg har pendlet, og det siste året har jeg ikke visst om jeg kom med ferja eller ikke. Det er mange arbeidsdager jeg ikke har kommet meg på jobb, sier Britt Otterlei fra Lepsøya gråtkvalt.

Vedtaket gir de nevnte øyene fastlandsforbindelse via tre bruer og tre undersjøiske tunneler. Kostnaden er estimert til 5,1 milliarder kroner og prosjektet skal finansieres gjennom midler fra fylket, kommuner, private og via såkalte ferjeavløsningsmidler og bompenger.

– Dette er den beste dagen i mitt liv siden jeg lærte å gå, sier Harald Nordang fra Fjørtofta.

100 prosent sikker

Fylkesadministrasjonen har foreslått å stanse prosjektet, men politikerne ville det annerledes selv om budsjettsprekken allerede er på over én milliard kroner. Eller – det spørs hvem du spør: For fylkespolitikerne, administrasjonen, eksperter og tallknusere er rykende uenig om hva sluttprisen og overskridelsene blir.

STORPROSJEKT: Disse øyene skal få fastlandsforbindelse til 5,1 milliarder kroner. Totalt 2700 innbyggere vil da slippe å bruke ferge for å komme seg til og fra fastlandet. Foto: TV 2
STORPROSJEKT: Disse øyene skal få fastlandsforbindelse til 5,1 milliarder kroner. Totalt 2700 innbyggere vil da slippe å bruke ferge for å komme seg til og fra fastlandet. Foto: TV 2

– Saken er den at det ikke blir dyrere enn å fortsette med ferje. Dette blir et flott prosjekt som gir mange arbeidsplasser i årene som kommer. Dette skal vi få til, det er jeg 100 prosent sikker på, sier Frank Sve fra Fremskrittspartiet, som har vært en av de fremste talsmennene for Nordøyvegen.

Ute på øyene ble flagget heist til topps for å feire seieren som ble innkassert i fylkestinget. Og de betaler gladelig bompenger de neste 20 årene bare for å slippe ferja.

– Nå er det bare å peise på og bygge, sier Hege Schanche Ravnestad mens hun heiser flagget på barneskolen på Haramsøya.

Reidun Haram Longva jubler.

– Dette har vi ventet på hele livet, dette har vi virkelig ventet på, sier hun.

GLAD: Reidun Haram Longva tror på en lys fremtid etter grønt lys for Nordøyvegen. Foto: Kristian Haug Hansen.
GLAD: Reidun Haram Longva tror på en lys fremtid etter grønt lys for Nordøyvegen. Foto: Kristian Haug Hansen.

Det blir en helt ny verden med mange nye muligheter. Dette blir stort, nå kan masse magisk skje på øyene, sier Haram Longva.

Like begeistret er ikke mindretallet i fylkestinget.

– Jeg har ikke noe imot Nordøyvegen, men det blir for dyrt. Det vil rett og slett bli så store kapitalkostnader at man må sette alle andre investeringer i fylket på vent i så lang tidsperiode. Verst vil det gå ut over samferdsel og utdanning, sier Yvonne Wold (Sv).

– Rammer hardt

Utdanningsforbundet tar i bruk harde ord.

– Det vil gå kraftig ut over den videregående skolen. Som hovedtillitsvalgt er jeg helt rystet og synes det er tragisk. Det er 10 000 elever som alle blir tapere. Det blir mindre linjer, det blir færre skoler og vi greier ikke å opprettholde distriktskolene som i dag. Det rammer elevene som i 15-16-årsalderen må flytte på hybel og denne gruppa har størst frafall i skolen, sier Ole Bjørn Helberg i Utdanningsforbundet.

PÅBEGYNT: Tunnelskjæring på Harøya i Møre og Romsdal er allerede ferdig. Nå har fylkestinget vedtatt hele prosjektet som skal knytte Nordøyene sammen med fastlandet.
PÅBEGYNT: Tunnelskjæring på Harøya i Møre og Romsdal er allerede ferdig. Nå har fylkestinget vedtatt hele prosjektet som skal knytte Nordøyene sammen med fastlandet. Foto: Arne Rovick

Ute på øyene er det liten forståelse for bekymringen. Her feires det, og den den lokale næringslivstoppen Inge P. Huuse har kjempet for Nordøyvegen i 40 år.

– Jeg er glad og lettet! Det var veldig kjekt at det endelig ble ferdig. Og nå er jeg sikker på at prosjektet vil gå veldig godt, og jeg tror at folk om en stund vil bli gledelig overrasket over hvor flott veien blir og hvor mye billigere prosjektet blir enn de pessimistiske kalkylene vi har sett nå, sier Huuse til TV 2.

FEIRER: Odd Einar Molnes er rådgiver på skolen på Haramsøya. Foto: Kristian Haug Hansen.
FEIRER: Odd Einar Molnes er rådgiver på skolen på Haramsøya. Foto: Kristian Haug Hansen.

På skolen var det også jubel.

– Dette betyr alt. Ikke bare arbeidsplasser, men kulturliv og samspillet mellom øyene. Først og fremst gratulerer til regionen og hele Møre og Romsdal, dette blir et fantastisk prosjekt, sier rådgiver Odd Einar Molnes ved Haramsøy skule.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook