Norsk firma blir navnesponsor for Tour de France-lag

BYTTER NAVN: Amund Grøndahl Jansens lag bytter navn.
BYTTER NAVN: Amund Grøndahl Jansens lag bytter navn. Foto: Junge, Heiko
– Dette kommer til å være en katalysator i prosessen med å få et eget norsk profflag, mener Thor Hushovd.

For første gang i historien vil nemlig et av sykkelsportens aller største lag få en norsk sponsor som en del av navnet sitt i 2019.

I dag signerte software-selskapet Visma en femårsavtale med laget som til nå har vært kjent som Lotto-Jumbo. Fra kommende sesong vil arbeidsgiveren til storspurteren Dylan Groenewegen og nordmannen Amund Grøndahl Jansen hete Jumbo-Visma.

KONTRAKTSIGNERING: Her skriver Øystein Moan (til venstre) og Richard Plugge under på papirene som gjør at et norsk firma er navnesponsor for et Tour de France-lag.
KONTRAKTSIGNERING: Her skriver Øystein Moan (til venstre) og Richard Plugge under på papirene som gjør at et norsk firma er navnesponsor for et Tour de France-lag.

– Dette er et av de beste profflagene i verden og i Tour de France, så dette ser vi virkelig frem til, sier Øystein Moan, administrerende direktør i Visma.

Svimlende millionverdi

TV 2 var til stede da han tirsdag formiddag signerte avtalen med lagets direktør, Richard Plugge, på hovedkontoret på Skøyen i Oslo.

Ingen av partene ønsker å si noe om verdien på sponsorkontrakten. Men ifølge Thor Hushovd, som tidligere har forsøkt å stable på beina et norsk profflag i sykkel, vil det være naturlig at Visma må punge ut i størrelsesorden 30 millioner kroner per år.

– Det er gøy at et norsk selskap går inn i sykkelsporten på denne måten. At en merkevare som Visma ser verdien av dette, er et veldig tydelig signal om at sykkel har fått en bra standing også blant næringslivet her hjemme, sier Hushovd.

– Vil dette være en katalysator i prosessen med å få til et norsk sykkellag?

– Ja, det tror jeg. Dette er det første steget i riktig retning og vil trolig åpne for at andre vil gjøre det samme. Det kan også føre til at enda flere norske ryttere kommer inn i laget, for sponsorer har alltid litt makt, svarer TV 2s sykkelekspert.

Ingen krav om nordmenn

Per nå er det trolig det norske kontinentallaget (nivå 3) Uno-X som ligger nærmest å kunne ta et steg i retning World Tour-status, men det ligger uansett år frem tid. For Visma var det ikke aktuelt å gå inn i verken Uno-X, Joker eller Team Coop.

– Visma har vært nordisk selskap, men vi ekspanderer mer og mer i Europa og spesielt i Nederland. For å få navnet vårt mer kjent i denne delen av Europa, så var det perfekt for oss å gå inn i et samarbeid med supermarkedkjeden Jumbo, som forøvrig er en stor kunde av oss. Akkurat nå fins det ikke noe etablert norsk sykkellag på øverste nivå. Og det er nå vi trenger denne merkevareeksponeringen, ikke om to, tre eller fire år. Dette er et av de 2-3 beste Tour de France-lagene, og for oss var dette en mulighet vi bare måtte gripe, sier Moan.

– Tror du at dette kan åpne for at andre norske firmaer gjør det samme?

– Du skal ikke se bort fra det. Dette gir veldig sterk eksponering. Selv har jeg fulgt med på Tour de France og andre løp lenge, og jeg sykler også landevei på et amatørnivå, så jeg ser at det er en veldig stor interesse for sykling i Norge, svarer Vismas administrerende direktør.

– Har dere satt noen krav om antall nordmenn i laget?

– De sportslige vurderingene må laget ta selv. Vi ønsker at laget skal gjøre best mulig. Men det var hyggelig og en medvirkende faktor at vi gikk inn i dette at de har en meget god norsk syklist på laget fra før i Amund Grøndahl Jansen.

Sykkel og skøyter

Laget – som fra 1. januar vil hete Jumbo-Visma – leverte en sterk 2018-sesong. I sommer vant Dylan Groenewegen to etapper i Tour de France, og Primoz Roglic og Steven Kruijswijk syklet inn til råsterke 4. og 5. plasser i sammendraget. Team Jumbo-Visma har også sitt eget skøytelag - som fire ganger olympisk mester, Sven Kramer, går for.

– Denne avtalen betyr mye for oss. Dette betyr at vi kan ekspandere ytterligere, vi kan bli bedre, større og jakte de aller beste resultatene, sier Richard Plugge.

– Er du overrasket at man ikke har et eget profflag i Norge?

– Dere har det. Med oss. Jumbo-Visma er halvt norsk, så jeg må trene på språket. Neste gang du intervjuer meg, så blir det på norsk. Amund må lære meg.

– Det skal vi teste under Tour de France?

– Det håper jeg, og så håper jeg vi gjør det etter en seier der Amund har spilt en stor rolle, svarer Plugge med et smil.

Mørk dopingfortid

Dette nederlandske laget var tidligere kjent under navnet Rabobank, og har en mørk fortid når det kommer til doping. Plugge har vært tydelig i sitt syn på dette siden han kom inn og bidro til opprenskingen i 2012. Han understreker naturlig nok at det er nulltoleranse for dette. Dette har også vært en del av samtalene med Visma.

– De fleste utholdenhetsidretter har en mørk dopinghistorikk. Og sykkel var notorisk. Men mitt inntrykk er at sporten har ryddet opp grundig og dette laget er veldig nøye på dette. Jumbo er Nederlands nest største supermarkedkjede, og er opptatt av organisk og økologisk mat, og jeg tror de er minst like opptatt av at dette er et rent lag, som det vi er, sier Moan.

– Har dere en klausul i forhold til doping i deres kontrakt?

– Det har vi absolutt. Det er viktig i enhver sponsoravtale at man må kunne gå ut om det oppdages systematisk doping, svarer Visma-sjefen.

Lik TV 2 Sporten på Facebook