Dette kan bli det «nye Tesla»

LOS ANGELES (Broom/TV 2): Kommer med elektrisk SUV – og pickup!

På bilutstillingen i Los Angeles står det mange store SUV-er og pickuper. Mange! Men det er likevel ett merke som tiltrekker seg ekstra oppmerksomhet.

Standen til Rivian er stadig full av skuelystne, og rett som det er dukker det opp en TV-team som vil høre mer om bilene deres.

De har med seg en SUV og en pickup – og dette er ikke konseptbiler eller prototyper – det er produksjonsmodeller.

Allerede mot slutten av 2019 kommer pickupen R1T – og i 2020 er det SUV-en R1S sin tur.

Og vi får bekreftet at disse bilene blir tilgjengelige i Europa og Norge, også. Hit skal de komme i 2021.

Akkurat som Tesla er dette et helamerikansk prosjekt. Og akkurat som Tesla gjør de ting på sin egen måte: De blir tidlig ute med el-pickup – og de tilbyr rekkevidde og ytelser det står respekt av.

Hva gjør brukt drømme-SUV med familieøkonomien?

Slik ser SUV-en R1S ut. Bilene som Rivian hadde med seg på bilutstillingen i Los Angeles var ikke konseptbiler – dette er slik bilen blir i produksjon.
Slik ser SUV-en R1S ut. Bilene som Rivian hadde med seg på bilutstillingen i Los Angeles var ikke konseptbiler – dette er slik bilen blir i produksjon.

Ekstreme ytelser

I Nord-Amerika har Rivian allerede åpnet forhåndsbestillingene. Det koster rundt 1.000 dollar å sikre seg en plass i køen. I 2019 vil det åpnes opp for norske kunder til å gjøre det samme, blir vi fortalt.

Dette er helt sikkert biler som vil være aktuelle for mange nordmenn. Vi snakker altså om fullvoksen SUV med opptil sju seter – og en pickup.

Begge har firehjulsdrift takket være fire elmotorer, skikkelige offroad-program, luftfjæring, mulighet til å trekke tilhenger og et arsenal av avansert teknologi.

Med denne får du heftig hytte-SUV

Her er pickup-utgaven, R1T. Den skal ifølge produsenten kunne trekke vanvittige 5 tonn!
Her er pickup-utgaven, R1T. Den skal ifølge produsenten kunne trekke vanvittige 5 tonn!

Lang rekkevidde

Pickupen R1T får batteri på opptil 180 kWt, og effekt på mellom 400 og 750 hk. Det gir 0-96 km/t (0-60 mph) på 3 sekunder i verstingutgaven. Ikke dårlig for en bil på 5,47 meter og nesten 2,7 tonn.

Den kan dessuten trekke henger på opptil, hold deg fast, 5 tonn!

SUV-en R1S er 20 cm kortere, men har ellers omtrent samme utgangspunkt for batteri og ytelser. R1S kan imidlertid "bare" trekke 3,5 tonn.

Rekkevidden er satt til opptil 640 kilometer. Det er målt etter den amerikanske målemetoden, EPA, som også er den strengeste.

Status-SUVene: Disse eierne er mest fornøyd

SUV-en kan leveres som sjuseter. Men denne løsningen kan ikke kombineres med den største batteripakken.
SUV-en kan leveres som sjuseter. Men denne løsningen kan ikke kombineres med den største batteripakken.

Prisen

Begge bilene får dessuten en skikkelig "frunk" med kapasitet på hele 330 liter. Bagasjerommet har man ikke gått ut med tall på ennå. Men vi har satt det. Det blir romslig!

I USA er prisen satt til 70.000 dollar, som er rundt 600.000 kroner. Med andre ord bør Rivian kunne bli en svært interessant konkurrent til Tesla, Mercedes, Audi og Jaguar, som akkurat nå forsyner seg grovt av el-SUV-kaka.

SUV-kuppet som ikke helt innfrir

Enorm utvikling

Firmaet har utviklet seg svært raskt, siden det ble startet i 2009 av RJ Scaringe, som bare er 35 år gammel. Den gangen var det seks ansatte. I dag står over 600 personer på lønningslistene til Rivian.

Det har hovedkvarteret sitt i Michigan, men også avdelinger i Plymouth og San Jose, i California.

Selv uttaler Rivian at de anser Range Rover som den største konkurrenten. Det sier også noe om hvilke ambisjonsnivå de har for offroad-egenskapene.

Hva tenker du: Luftslott – eller ligger det faktisk noe bra her?

Det er ingen tvil om at Rivian har latt seg inspirere av Tesla, på interiør og infotainmentsystem. To digre skjermer utgjør dashbordet. Den ferske amerikanske bilprodusenten skal starte med å tilby to modeller: En SUV og en pickup.
Det er ingen tvil om at Rivian har latt seg inspirere av Tesla, på interiør og infotainmentsystem. To digre skjermer utgjør dashbordet. Den ferske amerikanske bilprodusenten skal starte med å tilby to modeller: En SUV og en pickup.

Kjøpe ladbar hybridSUV – eller vente på elektrisk?

Se video: Denne er også diger – og verdens dyreste