Bergensbanen mellom Oslo og Bergen har vært åsted for flere stygge togulykker.

Midtvinters i 2007 strandet 130 passasjerer på høyfjellet mellom Hallingskeid og Myrdal, da toget kjørte inn i et snøskred og sporet av.

Og så - i 2011 måtte 257 passasjerer evakueres da åtte vogner tok fyr. Også denne hendelsen skjedde nær Hallingskeid, 1090 m.o.h.

– Denne strekningen, særlig i høyfjellet, har vært en utfordring for flere av etatene. Vi trenger å få ressursene inn på en god måte når ting skjer, og derfor er denne dagen fantastisk, sier politimester Kåre Songstad i Vest politidistrikt.

Det var særs dramatisk da åtte vogner tok fyr ved Hallingskeid juni 2011. Nettopp slike ulykker vil nødetatene være bedre rustet for å takle. Foto: Ida Hovde / Scanpix
Det var særs dramatisk da åtte vogner tok fyr ved Hallingskeid juni 2011. Nettopp slike ulykker vil nødetatene være bedre rustet for å takle. Foto: Ida Hovde / Scanpix

Fullastet med utstyr

Nå har nødetatene nemlig tatt grep. Gjennom et tett samarbeid mellom Helse Bergen, Vest politidistrikt, Bane NOR, Sivilforsvaret og flere frivillige organisasjoner, kunne man tirsdag presentere et helt nytt tog-konsept.

Dette er det nye beredskapstoget til Bergensbanen, med vogner som er fullt utrustet med kommunikasjonsteknologi, plass til mannskap, bårer, førstehjelpsutstyr, varme klær og alt annet man trenger for å bistå strandede tog-passasjerer og andre trengende i nød.

– Dette toget kan også brukes til sivile redningsaksjoner, i høyfjellet og andre steder der det er vanskelig å komme til, sier fungerende distriktssjef Eivind Hovden i Sivilforsvaret.

Slik ser det nye beredskapstoget ut, med kommandovogn og et flak der man kan sette brannbiler, scootere eller andre kjøretøy. Foto: Ole Enes Ebbesen / TV 2
Slik ser det nye beredskapstoget ut, med kommandovogn og et flak der man kan sette brannbiler, scootere eller andre kjøretøy. Foto: Ole Enes Ebbesen / TV 2

– En solskinnshistorie

Bergensbanen er den mest trafikkerte fjerntogstrekningen i Norge, og omtales som en av de vakreste jernbane-traséene i landet. Med sine 371 kilometer strekker den seg fra Bergen til Hønefoss, og det høyeste punktet er på Hardangervidda 1237 m.o.h.

Fungerende distriktssjef Eivind Hovden i Sivilforsvaret og adm dir Eivind Hansen i Helse Bergen. Foto: Ivar Lid Riise / TV 2
Fungerende distriktssjef Eivind Hovden i Sivilforsvaret og adm dir Eivind Hansen i Helse Bergen. Foto: Ivar Lid Riise / TV 2

Med ulykkene i 2007 og 2011 friskt i minnet, innså nødetatene at de måtte få på plass en beredskap som kunne håndtere en ny eventuell krise.

– Dette er veldig viktig for Helse Bergen. Vi har ansvaret helt til Buskerud-grensen forbi Finse, og dette toget vil gi oss kapasitet til å nå langt innover fjellet der det ikke fins vei, sier adm dir Eivind Hansen i Helse Bergen.

– Og så må jeg få sagt at samarbeidet mellom nødetatene har vært så gledelig at jeg ikke kan få sagt det nok, sier han, før Sivilforsvaret følger opp.

– Ja, dette er en solskinnshistorie. Her har alle etatene funnet hverandre, både med tanke på personell og materiell, og laget et veldig godt konsept som gjør det mulig å gjøre en god jobb både med redningsaksjoner og branner, sier Hovden.