Lillehammer  20181129.
Therese Johaug og de andre norske skijentene trente i tykt snødrev på Lillehammer i forkant av World Cup til helgen.
Foto: Tore Meek / NTB scanpix
Lillehammer 20181129. Therese Johaug og de andre norske skijentene trente i tykt snødrev på Lillehammer i forkant av World Cup til helgen. Foto: Tore Meek / NTB scanpix Foto: Meek, Tore

– Hva er det dere holder på med i Skiforbundet?

I det man endelig var i ferd med å få fokus på det sportslige og verdenscupen er tilbake i Norge, klarer Skiforbundet å stjele fokus igjen. Hva er det dere holder på med?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Joda, det er to sider ved enhver sak. Meg bekjent har ikke FIS lov til å selge reklameplassen på treningsnummer, og sannsynligvis var torsdagens protest en konsekvens av at forhandlingene med FIS ikke hadde ført noen vei. Norge var heller ikke alene om å teipe over Coop-reklamen på den offisielle treningen.

Det samme gjorde både Tyskland og Sverige. Man må også berømme Skiforbundet for å vær lojale ovenfor sin samarbeidspartnere Kiwi og Spar. Når alt kommer til alt, spiller det imidlertid liten rolle.

Blant folk flest vil Skiforbundet (igjen) fremstå som om de er hevet over loven, og det er det siste de trenger akkurat nå. Norsk langrenns omdømme er dårligere enn på lenge.

I det sesongen er i gang og folket endelig kan glede seg over gode prestasjoner igjen, bør ledelsen gå stille i dørene og smile fornøyd etter alle positive oppslag. I stedet gjør de det motsatte, og velger å ta nok en kamp som ikke kan vinnes.

Hvem er den store vinneren? Jo, det er selvsagt Coop. Det finnes jo knapt et menneske i hele verden som har tenkt over at det står Coop på startnummerne utøverne bruker på trening og oppvarming. Nå får derimot Coop nok en gang gratis reklame av norsk media, meg selv inkludert, takket være Skiforbundets dårlige vurderinger.

Og det er da man må spørre seg, hva i all verden er det dere holder på med? Går det virkelig ingen tanker gjennom hodet når man står der med teiprullen? Man må nesten bare håpe at dette er en konsekvens av en henvendelse fra Norgesgruppen og Kiwi. I så fall er dette en like dårlig vurdering av dem som det eventuelt er av ledelsen i Skiforbundet.

Før åpningsrennene på Beitostølen måtte undertegnede og alle andre deltakere gå med oppvarmingsnummer preget av Kiwis logo for å få lov til å teste ski og varme opp i løypa.

Det var selvsagt ingen som spurte om deltakerne hadde noen innvendinger mot dette, eller om det var i strid med noens avtaler. Likevel kan man jo tenke seg reaksjonen hvis en utøver sponset av konkurrenten til Kiwi hadde funnet frem teiprullen....

Mvh Petter SS