Slik reagerte Yasir Arafat da han fant ut at norske Sigrid styrte flyet

FLYKAPTEIN: Sigrid Hammer er en av Norges første kvinnelige flykapteiner. Hun startet flykarrieren på midten av 70-tallet.
FLYKAPTEIN: Sigrid Hammer er en av Norges første kvinnelige flykapteiner. Hun startet flykarrieren på midten av 70-tallet. Foto: Privat
Sigrid Hammer (63) er blant Norges første kvinnelige flykapteiner. Det har gitt henne mye moro. Men også en god porsjon hets.

De siste ukene har enkelte harselert med de kvinnelige offiserene som var på broen da fregatten KNM «Helge Ingstad» kolliderte med en oljetanker.

I lukkede grupper på sosiale medier latterliggjøres kvinners evne til å navigere og styre en fregatt. Det provoserer Sigrid Hammer.

– Det gjør meg egentlig mest trist. For kvinner er jo like gode til å styre et fly, en båt, buss også videre som menn. Vi går gjennom akkurat de samme testene og har akkurat samme kompetanse. Jeg trodde vi hadde kommet lengre i 2018, for å så det mildt, sier Hammer i TV 2-programmet «SNAKK med Linn Wiik».

Avvæpner med humor

Hun begynte som flykaptein på midten av 1970-tallet. Allerede på flyskolen begynte de nedlatende kommentarene, som at kvinner er mindre intelligente enn menn, og at kvinner ikke passer til å være flykapteiner.

– Jeg husker en flyvning mellom Trondheim og Oslo på 80-tallet. Det var det jeg og en mannlig annenpilot som styrte flyet. Vi satt og småpratet, og så sa han: «Jeg har ikke noe imot deg personlig, men jeg synes egentlig ikke at kvinner har noe i cockpit å gjøre», forteller Hammer.

– Da svarte jeg noe sånn som at «så sjarmerende sagt. Men kanskje vi skal begynne å planlegge innflyvningen?» Det var min måte å overleve på – å avvæpne med humor og heller heve meg over det. Jeg valgte i stedet å konsentrere meg om å være faglig dyktig og gjøre en god jobb. Da ble jeg uangripelig, forteller hun.

– I utgangspunktet tror jeg ikke de sier det for å være slemme. For den gang, på 70- og 80-tallet, var det uvant at kvinner hadde mannsrelaterte jobber.

HETSET: Sigrid Hammer har måttet tåle mye hets og baksnakking gjennom 40 år som flykaptein. Foto: Marie Olstad Nærbø
HETSET: Sigrid Hammer har måttet tåle mye hets og baksnakking gjennom 40 år som flykaptein. Foto: Marie Olstad Nærbø

Kyss på kinnet

Baksnakking og sjikane. Hun har måttet finne seg i mye. Men det er ikke bare menn som har gitt henne pes for å styre spakene. Ved et tilfelle var det en kvinne som høylytt sa til kabinsjefen at hun ikke ville være med på flyet siden det var en kvinnelig pilot.

– Jeg overhørte det hele, så jeg gikk ut av cockpit og sa til denne kvinnen at hun bare måtte gå ut av flyet og gi plassen til noen andre hvis hun ikke turte å fly med meg. Så ble hun stille. Og så fant hun plassen sin.

BEGEISTRET: Den nå avdøde PLO-lederen Yasir Arafat syntes det var stort å bli fløyet av en kvinnelig flykaptein. Foto: NTB scanpix
BEGEISTRET: Den nå avdøde PLO-lederen Yasir Arafat syntes det var stort å bli fløyet av en kvinnelig flykaptein. Foto: NTB scanpix

Andre passasjerer har derimot vært over seg av begeistring. På midten av 80-tallet fløy Hammer en del i Midtøsten. På en av flightene var den palestinske frigjøringslederen Yasir Arafat blant passasjerene.

Da Arafat hørte en kvinnestemme over høyttalerne, spurte han kabinsjefen pent om han kunne få komme en tur inn i cockpit.

– Han kom inn, smilte, stilte noen spørsmål, ga meg et kyss på kinnet, og gikk ut igjen. Han hadde aldri fløyet med en kvinnelig kaptein før, så han ville inn og se det med egne øyne, ler Hammer.

Flykaptein eller statsminister

Hun bestemte seg allerede som barn: Hun ville bli statsminister, sjøkaptein eller flykaptein. Valget falt altså på det siste.

Fram til slutten av 80-tallet var det tre kvinnelige piloter i Norge. Hammer ble den første kvinnelige piloten og flykapteinen i Braathens SAFE.

EVENTYRER: Sigrid Hammer på toppen av Ama Dablam i Himalaya. Foto: Privat
EVENTYRER: Sigrid Hammer på toppen av Ama Dablam i Himalaya. Foto: Privat

Etter sammenslåingen med SAS var hun flykaptein der fram til 2014. De siste årene har hun vært flyoperativ inspektør i Luftfartstilsynet med ansvaret for Norwegian.

FLYGESJEF: Som 44-åring i 1999 ble Hammer utnevnt til flygesjef i Braathens, med ansvar for 3 000 ansatte. Foto: NTB scanpix
FLYGESJEF: Som 44-åring i 1999 ble Hammer utnevnt til flygesjef i Braathens, med ansvar for 3 000 ansatte. Foto: NTB scanpix

Og så er det alle ekspedisjonene. Til Nordpolen, Alaska, Himalaya og Antarktis.

Dette førte til forfrysning slik at det ytterste leddet på tre fingre på høyre hånd mangler. Uten at hun gjør noe stort nummer ut av det. Men 63-åringen liker fremdeles å leke. Og å pushe seg selv.

– «Problemet» til oss kvinner er at vi i enkelte situasjoner framstår som lite modige. Vi søker trygghet i mye større grad enn menn. Også i valg av yrke. Vi må tørre mer, og velge mer utradisjonelt. For man må jo ikke alltid søke etter den letteste veien gjennom livet.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook