Skiforbundet tapet over logo i protest

REKLAMESENSUR: Norges skiforbund tapet over logoen til verdenscupsponsor Coop.
REKLAMESENSUR: Norges skiforbund tapet over logoen til verdenscupsponsor Coop. Foto: Meek, Tore
Det internasjonale skiforbundet (FIS) truet med straff for brudd på sikkerhetsreglene. Sponsor Coop kaller det hele «barnslig».

Torsdag trente det norske skilandslaget på Lillehammer før verdenscupåpningen i helgen.

Det var bare et problem.

Flere av de norske langrennsutøverne hadde fått tapet over logoen til verdenscup-sponsor Coop på treningsvestene. Dette gjelder også kombinert og deres sponsor Viessmann. Coop-logoen var heller ikke å se på vestene til det svenske og tyske landslaget, som også hadde tapet over sponsorlogoen.

Det kunne fått alvorlige følger for Skiforbundet, men fredag kveld kom partene til en løsning, melder NRK:

Tapen fjernes fredag, mens ingen blir straffet for stuntet.

Så alvorlig på saken

Det internasjonale skiforbundet (FIS) så svært alvorlig på hva det norske landslaget hadde gjort. Det er et brudd på regelverket, og påvirker sikkerheten, fastslo kommersiell direktør i FIS, Jürg Capol.

– På alle arenaer trengs det en akkreditering, og da kan du ikke manipulere noe. Det er en form for dokumentasjon på at du har lov til å være der, for å redusere antallet feil folk på feil plass, være riktig antall løpere på banen slik at ingen krasjer, og forhindre ulykker. Dette handler om sikkerheten for hele sporten, spesielt for utøverne selv, forklarer Capol til TV 2.

NRK omtalte saken først.

Truet med straff

Representanter fra FIS på Lillehammer har registrert hva som er skjedd.

– Når du har et regelverk, må du kunne stole på at det fungerer. Nå har vi hatt dette systemet de siste 15 årene og ingen skade, eller ulykke har skjedd. Systemet fungerer, og det er veldig farlig å gjøre noe annet nå og ikke akseptere det systemet vi har, understreker Capol.

Terje Lund, arrangementssjef Norges Skiforbund. Foto: Ørn Borgen / NTB scanpix
Terje Lund, arrangementssjef Norges Skiforbund. Foto: Ørn Borgen / NTB scanpix Foto: Borgen, Ørn E.

– Det er en entydig bestemmelse at dersom du ikke har korrekt vest kan du enten ikke gå på banen og stadion, ellers kan du få bot, forklarer Capol.

Men dette unngik man altså etter lagledermøtet torsdag kveld. Fredag skal tapen bort.

Protest fra Skiforbundet

TV 2 har snakket med arrangementsjef i Skiforbundet, Terje Lund, tidligere torsdag. Han er på plass på Lillehammer og mener vesten ikke er regulert i regelverket.

– Pågått intenst arbeid med å rydde opp i regelverket til FIS , slik at regelverk og slik det håndteres i praksis er likt. I det arbeidet oppdaget vi at denne vesten ikke er regulert i regelverket. Da har vi forsøkt å finne en løsning med FIS over lang tid, men ikke lyktes. FIS erkjenner at rettighetene til å selge logoeksponeringer på vesten ikke er regulert i regelverket. Da mener vi at den bør være nøytral til vi finner en løsning alle parter er fornøyd med, sier Lund og fortsetter:

– Vi har en dialog på mange områder. I langrenn og kombinert dreier det seg om vesten. Vårt forslag for en uke siden var å gjøre den nøytral i år til vi blir enige. Per i dag er det ikke noe regelverk, da synes vi det er noe spesielt at FIS på en måte tar en rettighet som ikke er regulert i regelverket.

Coop-logoen var heller ikke å se på vestene til det svenske og tyske landslaget, som også hadde tapet over sponsorlogoen.

Lund er konfrontert med FIS sine uttalelser om en eventuell straff. Han er ikke enig i sikkerhets-argumentet.

Therese Johaug og de andre norske skijentene trente på Lillehammer. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
Therese Johaug og de andre norske skijentene trente på Lillehammer. Foto: Tore Meek / NTB scanpix Foto: Meek, Tore

– Det får vi vurdere utover kvelden, hva slags reaksjon vi får. De sier sikkerhetssak. Det er det selvfølgelig ikke. Det er nesten umulig å se forskjell på en tapet vest og en ikke-tapet vest. Vi håper å finne en løsning i løpet av helgen, sier Lund som legger til at de ikke er enig med FIS:

– FIS har skriftlig akseptert at de ikke har forankring i regelverket til å ha den reklameplassen. De vil likevel ha den ut sesongen. Det synes ikke vi er fair.

Coop: – Barnslig

Torsdag ble sponsor av verdenscupen, Coop, informert om tapen på Norges vester gjennom FIS. De stiller spørsmålstegn ved hvorfor skilandslaget har gjort som de har gjort.

– Disse vestene har de brukt i 15 år, og plutselig når det blir Coop-logo på dem gjør de dette. Da kan vi spørre oss om det er «takk for sist» med Skiforbundet etter den runden vi hadde for noen måneder siden. Hvis det er det, så er det veldig barnslig. Det sier litt om apparatet, sier kommunikasjondirektør i Coop, Bjørn Takle Friis.

Dette går utover kontrakten til Coop.

– For vår del handler det om at det er en del av avtalen vår når vi sponser verdenscupen. Det ødelegger for en del av innholdet i vår avtale. Det vitner nok en gang om dårlig dømmekraft fra Skiforbundet, hvis det er dette som er bakgrunnen, sier Friis og legger til:

– Men dette er todelt. En ting er at det går utover oss, det andre er at det går utover sikkerheten. Det sikkerhetsmessige er veldig viktig.

Coop avventer nå situasjonen og har ikke tenkt å foreta seg noe.

– Vi kan ikke gjøre noe annet enn å vente på at FIS snakker med Skiforbundet. FIS har sagt at det vil få konsekvenser fordi det handler om sikkerhet, og er et brudd på regelverket, sier Friis.

Lik TV 2 Sporten på Facebook