Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
65-TOMMER: Her er kvinnens kvitteringen som fulgte med skademeldingen. Den viser at det er snakk om en 65-tommer stor flatskjerm.
65-TOMMER: Her er kvinnens kvitteringen som fulgte med skademeldingen. Den viser at det er snakk om en 65-tommer stor flatskjerm.

Kvinnen sjekket inn bagasjen sin på vanlig måte da hun reiste til en by i Øst-Europa.

Etterpå oppga hun i skademeldingen at det var vannskader for ti tusen kroner på klær og sko, og at flatskjermen til 24.000 var ødelagt.

– Vi reagerte først på størrelsen. På kvitteringen som fulgte med kravet sto det at det var snakk om en 65-tommer. Den er halvannet meter bred, sier Espen Norenberg Olsen, som har ansvaret for reiseskader i Gjensidige.

Tidligere etterforsker

Olsen er tidligere politietterforsker, og bestemte seg for å sjekke om det var fysisk mulig å få plass til en slik tv i en stor koffert.

– Det var ikke snakk om spesialbagasje, så vi testet det ut i en elektronikkbutikk på den største vanlige kofferten som lot seg oppdrive, sier Olsen.

Ikke overraskende viste det seg at den gedigne flatskjermen var altfor stor for kofferten.

– Dette er rett og slett forsøk på svindel, og dessverre ser vi mye av dette selv om denne saken er spesielt frekk, sier Espen Norenberg Olsen.

Plusser på ekstra

I en fersk undersøkelse utført for Gjensidige oppgir 15 prosent at de synes det er akseptabelt å plusse på litt ekstra når man sender inn en skademelding.

Undersøkelsen viser også at menn er verre en kvinner, og det er flest unge under 29 år som synes det er greit å svindle litt.

– Det er urovekkende at så mange spesielt unge synes det er helt greit å plusse på litt ekstra, sier den tidligere etterforskeren.

170 millioner

Første halvår i år er det avdekket forsikringssvindel for 170 millioner kroner.

- Hvordan avdekkes svindelen?

– Vi ser at det meldes inne skader som ikke har skjedd. Det kan være overdreven skademelding eller at hendelsesforløpet er endret. Andre ting som går igjen er tilpassede skadetidspunkt og fysisk arrangert skader, sier kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.

TV 2 har ikke lykkes i å komme i direkte kontakt med kvinnen. Ifølge forsikringsselskapet er hennes forsikring avsluttet, og forholdet er meldt til politiet.