Frykter KNM «Helge Ingstad» skal gli ut

Sjøforsvaret har foreløpig har stanset tømmingen av KNM «Helge Ingstad». Årsaken er at det er ventet mye vind i området fra onsdag.

Den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad ved Øygarden i Hordaland. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
Den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad ved Øygarden i Hordaland. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix Foto: Hommedal, Marit

Fartøyet har ligget rolig det siste døgnet, men nå forbereder Sjøforsvaret seg på uvær de kommende dagene.

– Det arbeides med sikring av fartøyet både med tanke på det kommende været og den økte belastningen løftekjettingene vil ha på fartøyet. Videre plan for debunkring av fartøyet vil bli vurdert i forhold til forberedelsene for heving, basert på vær og tidsplan, skriver Sjøforsvaret i en pressemelding.

Tømming av drivstoff er foreløpig stanset, og vil bli vurdert gjenopptatt etter at sikringsarbeidet er ferdig, melder Sjøforsvaret tirsdag formiddag.

Arbeidet med å sikre fartøyet ytterligere foregår fra kranlekteren Rambiz og dykkerfartøyet MS Risøy. På landsiden borres det flere festepunkter.

– Arbeidet på feltet består av tungt materiell, og tilkomsten på landsiden er utfordrende. Dette gjør at alle tiltak som iverksettes er tidkrevende. Sikkerheten settes først, dette gjør at man i denne fasen har brukt god tid på å gjennomføre risikovurderinger for å sikre at alle involverte parter har en god forståelse av oppdraget som skal utføres.

Onsdag kveld skal vinden øke til liten storm langs kysten av Vestlandet sør for Stad. I området rundt havaristen er det meldt frisk bris fra onsdag morgen av, økende til sterk kuling om kvelden og natt til torsdag, ifølge Kystverket.

I løpet av helgen og mandagen er det blitt jobbet med å tømme skipet for drivstoff i forkant av den planlagte heveoperasjonen. Mandag var det hentet ut 150.000 liter marin diesel. I tillegg er det tatt ut 33.000 liter olje blandet med vann.

Inntil videre er dette arbeidet satt på vent, og det vil bli vurdert gjenopptatt etter at sikringsarbeidet er ferdig.

– Det er flere usikkerhetsmomenter som kan påvirke tidsplanen, blant annet værforhold, fartøyets stabilitet og risikoen for forurensning. Det ventede væromslaget kan skape forsinkelser i tidsplanen for heving, og det kan lage bevegelser i fartøyet. Det er fortsatt en betydelig risiko for at fartøyet kan gli ut på dypere vann. Det er store krefter i sving, og flere faktorer påvirker situasjonen. Fartøyet monitoreres kontinuerlig, opplyser Forsvaret.

TV 2/NTB