Storkontroll på Svinesund: – Skremmende og katastrofalt

Statens vegvesen var ikke imponert.

Storkontrollen på Svinesund denne uken viste at mange sikrer lasten altfor dårlig, I tillegg var det skremmende mange bremsefeil. Dette bildet er tatt underveis i kontrollen, men har ikke nødvendigvis sammeheng med funnene som ble gjort.Foto: Statens vegvesen.
Storkontrollen på Svinesund denne uken viste at mange sikrer lasten altfor dårlig, I tillegg var det skremmende mange bremsefeil. Dette bildet er tatt underveis i kontrollen, men har ikke nødvendigvis sammeheng med funnene som ble gjort.Foto: Statens vegvesen.

Svinesund i Østfold er den største grenseovergangen mellom Norge og Sverige. Det er også et sted hvor det kommer inn svært mye tungtransport til landet vårt.

Derfor er det naturligvis ikke tilfeldig at Statens vegvesen jevnlig holder kontroller her, slik de har gjort sist uke.

Til sammen 882 tungbiler har blitt sjekket nøyere. Det ga resultater:

84 fikk forbud

– Det er skremmende dårlige bremser og katastrofal lastsikring på mange vogntog som hver dag krysser grenseovergangene i Østfold, sier fagleder Øyvind Grotterød i Statens vegvesen

44 prosent av de 66 tungbilene som ble henvist til bremseprøver hadde dårlige bremser. 38 prosent av tungbilene med dårlige bremser ble stående igjen i kontrollområdene. De fikk forbud mot å kjøre videre.

Av 389 tungbiler som fikk kontrollert sikring av last, hadde 84 meget dårlig lastsikring. Alle 84 (!) fikk forbud mot å forlate kontrollområdene.

Nei, dette var ikke så smart...

Ødelegger egen sikt

– En annen skummel utvikling er at stadig flere sjåfører setter opp skjermer, maskoter og dekorasjoner på frontrutene, noe som gir dårlig sikt eller utsyn, sier Grotterød.

Av 707 kontroller av sikt/utsyn, fikk 10 prosent av disse forbud mot å forlate området inntil man fikk ryddet unna objekter som hindret sikten både framover og på sidene.

Men alt var heller ikke ille:

– Dekkene har gjennomgående fått bedre kvalitet med årene og de fleste har både mange nok kjettinger og kjettinger som egner seg for norske forhold. Vi tar også enkelte stikkprøver på om sjåførene kan legge på kjettingen som følger kjøretøyene, sier Grotterød.

Sjåføren kom på jobb – og fant bilen slik

Fortsatt endel å ta tak i

Etter 785 dekk- og kjettingkontroller fikk 94 mangellapper, 90 fikk gebyrer og kun seks tungbiler fikk forbud mot å kjøre ut av kontrollområdet.

– Dessverre er det fortsatt en del å ta tak i, men vi har veldig tro på det viktige arbeidet som gjøres for trafikksikkerheten, sier Grotterød.

Statens vegvesen Region øst gjennomførte for øvrig kontrollene i samarbeid med Politi og Toll.

LES MER: Kontrolløren skulle bare sjekke om kjettingen passet...

Se video: Slik jobber kontrollørene ute i felten