Nordmenn bruker én milliard på kalendergaver: – På grensen til ukultur

I år vil nordmenn bruke nær én milliard kroner på julekalendere. Tallene er noe lavere enn fjoråret. Kanskje skyldes dette den nye trenden med alternative adventskalendere?
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er kun dager igjen til desember, og mange foreldre forbereder barnas pakkekalender. Norske barnefamilier planlegger denne førjulstiden å bruke 552 kroner per kalender. Men ikke alle er like begeistret for denne trenden.

– Det handler jo ikke bare om julegaver lenger, nå handler det altså også om opptakten til julaften. Vi klager jo allerede på julestria, hvorfor skal vi da drive og forverre det ytterligere?, spør Line Victoria Husby-Sørensen.

Hun står bak bloggen Supporterfrue, og har gått hardt ut mot det hun karakteriserer som pakkekalender-jaget.

– Det å starte i desember med å gi en og en gave hver dag fram til julaften, hvor utrolig mange barn i Norge får vanvittig mange fine, dyre gaver. Jeg synes nesten det er på grensen til en ukultur for å være helt ærlig, sier Husby-Sørensen.

Alternativ kalender

For tobarnsmoren Bettina Giæver Wold ble julekalender-presset for stort. Dermed valgte hun å følge trenden og lage en alternativ julekalender.

– Bildekalenderen handler om at man får et bilde i stedet for en liten gave eller sjokolade. Så mimrer man litt rundt bildet slik at man får en koselig morgenstund i en ellers stressende hverdag, sier Wold.

Wold har hatt stor suksess med sin bildekalender. Hun opplever at pakkekalenderen skaper store forskjeller.

– Det jeg merket var at noen fikk Playstation-spill i kalenderen, mens andre fikk et viskelær. Det skaper et kjempestort skille. I tillegg sammenligner barna reiser, ferier, julegaver og nå også pakkekalendere. For min del var det deilig å bli kvitt alt det maset og presset, forteller Wold.

Store summer

EN MILLIARD KRONER: – Tenk hva vi kunne brukt disse pengene til, sier Silje Sandmæl i DnB. Foto: NTB Scanpix
EN MILLIARD KRONER: – Tenk hva vi kunne brukt disse pengene til, sier Silje Sandmæl i DnB. Foto: NTB Scanpix

I år vil nordmenn bruke nesten én milliard kroner på julekalendere i ulike formater, viser en undersøkelse Ipsos har gjennomført for DNB. Enten man i hver luke får sjokolade, flaxlodd, opplevelser eller pakker, så betaler nordmenn dyrt for å telle ned til jul. I snitt vil hver av oss bruke 461 kroner på adventskalenderen.

– Dette er veldig mye penger. Mange pakker inn gaver som faktisk kunne vært julegaver. Det har tatt litt av, sier forbrukerøkonom Silje Sandmæl i DNB.

Undersøkelsen viser at vi i år bruker litt mindre penger enn i fjor. Sandmæl tror grunnen til dette er at flere nå ser mot alternative kalenderløsninger.

– Jeg ser nå at det er mange som har pakkekalendere som består av andre elementer enn materielle ting. Det kan for eksempel være opplevelser, bilder eller skattekart.

Trenger ikke koste skjorta

De alternative kalenderne kommer i alle slags prisklasser. Wold mener at bildekalenderen er av den rimelige sorten.

– Det koster en femtilapp for albumet og så må du fremkalle 24 bilder, noe man kan gjøre på en time hvis man har dårlig tid, sier Wold.

En julekalender skal gjøre ventetiden til julaften kortere. Wold synes det er fint hvis kalenderen også kan gi de voksne en god følelse.

– Når jeg går gjennom alle disse bildene så ser man hvor mye man faktisk har gjort på et år. Man føler ofte at tiden ikke strekker til, og da føler man seg kanskje som en dårlig mamma, men når man ser på alle bildene får man en god følelse og så tenker man at man kanskje ikke er så ille likevel, sier Wold.

– Slapp av!

Line Victoria Husby-Sørensen mener mødre og fedre ikke burde bukke under for presset.

– Bare slapp av! Du må ikke gjøre det hvis ikke du vil! Det er en haug av andre foreldre der ute som har kastet inn håndkleet for lenge siden og sagt at sjokoladekalender funker fint.

Husby-Sørensen reagerer sterkt på alle pakkekalenderne som florerer på inspirasjonsbloggene på internett. Hun ber de voksne huske på at når alt kommer til alt, er det barna som skal ha glede av kalenderen.

– Sånn som det har utviklet seg nå er det jo blitt et verdensmesterskap i verdens flotteste pakkekalender, som konkurrerer i antall likes. Så hvem er det egentlig disse kalenderne er for?

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook