Når startskuddet gikk raste kundene gjennom portene på kjøpesenteret på Vestby.
Når startskuddet gikk raste kundene gjennom portene på kjøpesenteret på Vestby. Foto: Espen Heiestad/TV 2

black friday-hysteriet:

Klokken 05.00 raste kundene gjennom portene

Det er ventet at at nordmenn vil blåse nesten fire milliarder kroner på fredag. På Vestby er Røde Kors på plass for å passe på at alt går greit for seg.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Klokken 05.00 åpnet portene og kundene raste inn på Oslo fashion outlet på Vestby.

Black Friday-salget har startet, og butikkene fylles med folk som håper å gjøre en god deal.

– Vi mener at det er vi som tok Black Friday til Norge, og det markerer vi med å forsøke å starte litt tidligere, sier senterleder Lars Pedersen til TV 2.

Tidligere år har den store pågangen skapt utfordringer. De har i år spredt tilbudene mer utover dagen i et håp om at folk skal kunne handle i tryggere omstendigheter, og at de skal unngå bråk.

De har også engasjert Røde Kors for å ivareta sikkerheten til handlerne.

– Vi ønsker at det skal vær kontrollert kaos, og at folk ikke skal sloss og slikt, sier Pedersen.

I fjor ble det handlet for 3,6 milliarder kroner på Black Friday i Norge. I år forventer Virke at det vil bli handlet for 3,9 millarder.

Kommet for å bli

Siden Black Friday ble arrangert for første gang i Norge i 2009, har handledagen vokst enormt. Butikker over hele landet reklamerer med massivt salg førstkommende fredag, og visse har også utvidet salget til å vare hele uken.

Forbrukertilsynets fem råd for å unngå å bli lurt på Black Friday

  1. Ikke se deg blind på rabatten. Varen kan selges enda billigere i en annen butikk, så sjekk flere steder før du handler.
  2. Sjekk at prisen faktisk er satt ned. Mangler varen førpris er varen neppe satt ned i pris.
  3. Sjekk alltid prishistorikken. Ved hjelp av Prisjakt.no og Prisguiden.no kan du se hvem som er billigst og hvor mye prisen faktisk er nedsatt fra tidligere.
  4. Ikke la deg stresse. Sjekker du prishistorikken vil du kunne se om varen ofte er på tilbud. Kanskje er varen enda billigere på Cyber Monday eller januarsalget.
  5. Vær obs på antallsbegrensninger. Det er vanlig å markedsføre at for eksempel de første hundre eksemplarene av en gitt vare fås til nedsatt pris. Da kan man fort føle seg lurt om man kommer til kassen som nummer 101 som kjøper dette produktet. Kilde: Forbrukertilsynet

Litt over halvparten av den norske befolkningen har slått til på Black Friday-tilbud, ifølge en ny undersøkelse fra Forbukertilsynet. Ifølge tall fra nærlingslivsorganisasjonen Virke økte norske butikkers Black Friday-omsetning med 16,2 prosent i 2017 sammenlignet med året før.

Mye tyder på at handledagen har kommet for å bli i Norge.

– Før var januarsalget den store salgsperioden, mens nå ser vi at Black Friday har fått hovedfokus, sier Jo Gjedrem, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet.

Forbrukertilsynet har kommet med fem tips for å hjelpe norske forbrukere til å gjøre gode kjøp på salgsdagen.

– En store fallgruve for forbrukere kan være å stole blindt på at noe er billig bare fordi det er satt ned i pris. Det er viktig at man prissjekker grundig for å finne at varen faktisk er satt ned i pris og hvor at den ikke selges billigere andre steder, mener Gjedrem.