JULEØLKRANGEL: Morten Ramm mener TVNorge kopierer Humornieus konsept.
JULEØLKRANGEL: Morten Ramm mener TVNorge kopierer Humornieus konsept. Foto: NTB scanpix / TVNorge

Morten Ramm i strupen på TVNorge – mener de har rappet humorkonsept

Morten Ramm langer ut mot TVNorges julekalender, men kanalen nekter blankt på antydningene om at serien er en ren kopi.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Torsdag denne uken lanserte TVNorge sin nye julekalender som skal sendes på kanalens strømmetjeneste Dplay.

Ylvisbrødrene, sammen med Calle Hellevang-Larsen, Magnus Devold og Ole Martin Alfsen, skal drikke 24 juleøl på én kveld, heter det i pressemeldingen

Konseptet har TVNorge valgt å kalle «Juleølkalender».

Men for en erfaren juleølkalender-fan, ser man fort at dette er gjort mange ganger tidligere.

Nå raser Morten Ramm og humorkollektivet Humornieu mot TVNorge.

Dette har nemlig humorkollektiv-medlemmet Martin Marki gjort siden 2011. I år blir det det syvende året Marki lager julekalenderen «Kalendærn».

– Vi ansatte Martin i Humornieu på grunn av hans julekalender. Vi likte både idéen og Martin. Han var morsom og øljulekalenderen hans var morsom, sier Morten Ramm til TV 2.

Martin Marki hadde ingen kommentar da TV 2 tok kontakt torsdag formiddag, men henviste til Morten Ramm.

Startet på gutterommet

Marki lagde de to første årene av julekalenderen på gutterommet før han ble oppdaget av Ramm og kollektivet. Siden den tid har Humornieu hatt julekalenderen på sine nettsider, og i år kommer altså den syvende utgaven.

Ramm mener TVNorge ble gjort oppmerksomme Humornieus kalender tidlig i august i år.

– Jeg har vært i møter med de, og det er også andre som har jobbet i Humornieu, som var med på å ta Martin inn, som nå jobber i TVNorge. De har sagt ifra til kanalen at dette har blitt gjort før, sier Ramm, og fortsetter:

– De har valgt å drite i det. Og vi skal ikke lage noe mer «halloi» enn som så, men jeg synes det er greit å si ifra at det er en idé som er gjort før. TVNorge sier de er så opptatt av å få frem nye talenter, men det de gjør her er å ta en idé fra et nytt talent og gi det til allerede etablerte komikere.

TVNorge på sin side sier de har kjøpt konseptet fra Danmark, og at det ikke er unormalt at konsepter har likhetstrekk.

– Hva er forskjellen mellom TVNorges juleølkalender og Humornieus?

– Den største forskjellen er at deres kalender er én person. Her er det et testpanel som består av fem stykker. Det skal drikkes 24 øl. De blir fulle, sier Espen Skoland i Discovery til TV 2, og presiserer at han ikke er veldig kjent med innholdet i «Kalendærn».

– Så fem personer skal altså dele på 24 øl?

– De drikker nok litt mer enn 24 øl. Det er også akevitt, forklarer kommunikasjonsdirektøren.

– Ikke dårlig samvittighet

Han sier at de ikke var klar over at Martin Marki hadde hatt det samme konseptet i snart syv år da idéen først havnet på bordet.

– Vi vil presisere at vi ikke var kjent med ideen da den kom på vårt bord. Vi er ikke av den oppfatning at vi rapper et konsept. Vi har kjøpt et morsomt format fra Danmark og vi har ikke dårlig samvittighet for det, sier Skoland til TV 2.

Likevel forteller han at TVNorge har blitt gjort kjent med at formatet har en liknende grunnidé som en kalender gjort i sosiale medier i Norge.

– Men dette er en kalender som ikke var på vår radar da vi ble presentert for formatet vi har kjøpt. Vi har heller ikke sett grundig på den nå, og forholder oss til at formatet vi har kjøpt, er nettopp det, et format utviklet og eid av Banijay-selskapet Pineapple i Danmark, søsterselskapet til Nordisk Film TV her i Norge. Det er for øvrig ikke uvanlig at TV-programmer har noen likhetstrekk, sier Skoland.

– Vet dere hvor Danmark fikk ideen fra?

– Nei. Vi forholder oss til at vi har kjøpt et format. Ramm spekulerer i at den kommer fra dem, men det er ikke unormalt at konsepter har likhetstrekk. Et nylig eksempel er Anno og Farmen.

Skoland forteller at de aldri var i tvil om at de skulle fullføre, selv om de ble gjort oppmerksomme på den lignende kalenderen.

– Morten Ramm sier han ikke er forbanna, men at det er døv stil av TVNorge. Hva sier dere om det?

– Jeg tror han er fullt klar over at han får masse oppmerksomhet rundt den julekalenderen han snakker med pressen om.

– Stjeler godteri fra barn

Ramm på sin side mener TVNorge har valgt å blåse i Humornieu, og kjøre på videre.

– Grunnidéen er såpass god at de har valgt å blåse i oss. De sier de har kjøpt den fra Danmark, for der gjorde de det i fjor. Det kan godt tenkes at Danmark fikk idéen fra oss, det vet jeg ikke, sier Ramm.

Selv om «Juleølkalenderen» starter på Dplay 1. desember, kommer ikke Ramm eller resten av Humornieu til å stoppe sin egen kalenderproduksjon.

– Det er jo blitt en tradisjon hos oss. TVNorge mener jeg sier ifra om dette for å få oppmerksomhet, men det de egentlig gjør er å stjele godteri fra barn, avslutter han.

TV 2 har forsøkt å få en kommentar fra Ylvis-manager Jørgen Thue. Han har torsdag ettermiddag ikke besvart våre henvendelser.