For disse bilene er det ingen vei tilbake...
Men alle er slett ikke gamle.
Som liten guttunge syklet jeg gjerne bort til den lokale bilopphuggern for å titte på de gamle bilene som var vraket.
Man kunne få sitte inni dem og liksom-kjøre og vri på rattet. Motorlyden måtte man lage selv ...
Jeg og kompisene mine kunne bruke timer inne på høgger-tomta. Kanskje fant vi et fint emblem, eller en bilnøkkel eller noe annet småtteri vi puttet i lomma og tok med hjem.
De ansatte der kjente vi jo etter hvert. De smilte bare og lo litt av oss møkkete smågutter.
Vraker 150.000 biler hvert år
Min favorittbil var en blå Rover. Med flott emaljert emblem foran, skinnseter og dashbord i treverk. Jeg kunne ikke helt skjønne hvorfor noen hadde vraket en så fin bil.
Det var noe eget fredfylt over det å kunne gå blant alle de gamle, rustne og bulkete bilvrakene.
Det synes jeg fortsatt. Nesten 50 år senere. Men en ting har forandret seg, om ikke annet så i hodet mitt. Bilene hos høggern i dag er ikke gamle mer. Tidligere i høst var jeg med og kastet en Peugeot hos Lier Bil Gjennvinning – en Peugeot som var på sin sist reis. Som alltid når jeg er hos høggern, måtte jeg ha den sedvanlige runde for å se på alle bilene.
Hvert eneste år vrakes det, av ulike grunner, rundt 150.000 gamle og ikke fullt så gamle biler i Norge. Det er sånn cirka nesten like mange som det selges nybiler.
Disse bilene leveres til godkjente mottak for gamle biler og det utbetales en vrakpant på 3.000 kroner.
Les også: Politiet skal kontrollere bruktbilselgerne
Bruk og kast
Mye av bilen gjenvinnes og blir til helt andre ting, mens en del brukte deler selges videre til andre trengende.
Nå skal denne ut på sin aller siste kjøretur
Men ting har endret seg. Det er ikke lengre lov å gå og plukke/skru av deler selv. Nye HMS-krav har satt en stopper for det. Slutt er det også at bilene står blant gress, løvetann og brennesle, som i guttedagene. Nå er det er krav om fast dekke, om kildesortering og streng håndtering av spesialavfall.
Sikker tbåde miljøvennlig, effektivt og smart, men noe av sjarmen har blitt borte i alle regler og krav.
Men en ting er i alle fall som i guttedagene. Jeg overraskes fortsatt over hva som vrakes. Bil er dyrt i Norge. Selv tilsynelatende små skader er svindyre å reparere om man bulker. Og har man en 10- 15 år gammel bil som trenger ny registterreim, ny clutch og nye dekk og noe annet småtteri, så er det ofte billigere å kaste den og kjøpe en ny.
Se alle bildene fra vårt besøk i bildekarusellen under:
Les også: Bilkjøper: Selger "glemte" å fortelle om noe veldig viktig
Video: Slik viste Volvo fram luksusbilen da den var ny.