Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tidligere denne uken sprakk nyheten: Den mektige sjefen for bilalliansen mellom Renault, Nissan og Mitsubishi hadde vært i avhør i Japan og risikerte å bli arrestert på grunn av mistanker om økonomiske lovbrudd.

Så rullet snøballen fort. Nissan gikk ut med en pressemelding der de bekreftet at Carlos Ghosn (64) som styreleder i selskapet hadde underrapportert lønn i "mange år".

Deretter tok det ikke lang tid før Ghosn faktisk ble arrestert. Han sitter nå fengslet i Japan og skal risikere helt opp til ti års fengsel hvis han blir funnet skyldig i alle anklagene.

Reddet Nissan

I bransjen har dette vakt enorm oppsikt. Ghosn har ledet et av verdens største industrikonsern og har i mange år vært en av de mektigste sjefene i bilbransjen.

64-åringen slo seg først opp som toppsjef i Renault. Her ble han snart kjent som en visjonær, kompromissløs og svært hardtarbeidende leder. Under hans ledelse gikk Renault gjennom en svært positiv utvikling.

Da Renault og Nissan gikk i allianse, var Ghosn mannen som fikk i oppdrag å snu den japanske bilprodusenten. Han pendlet mellom Frankrike og Japan og la ned en enorm arbeidsinnsats begge steder. I ettertid har han fått æren av å ha reddet Nissan, som var i svært dårlig forfatning da Ghosn tok over.

Carlos Ghosn slo seg opp som toppsjef i Renault, men nøyde seg ikke med det. Etter hvert gikk han videre til å innlemme Nissan og Mitsubishi i en allianse.
Carlos Ghosn slo seg opp som toppsjef i Renault, men nøyde seg ikke med det. Etter hvert gikk han videre til å innlemme Nissan og Mitsubishi i en allianse. Foto: Scanpix

Vil lage elbil til under 70.000 kroner

Intern varsling

De siste årene har også Mitsubishi kommet inn i alliansen. Ghosn var det naturlige valget som leder fremover, selv om han begynner å nærme seg normal pensjonsalder. Han har ikke hatt noen opplagt kronprins, samtidig som Ghosn som person har blitt sett på som en grunnleggende faktor for at de tre merkene skal lykkes sammen.

I løpet av det siste døgnet har det kommet fram at kilder internt i Nissan skal ha varslet om uregelmessigheter fra Ghosns side. Det handler altså om lønn som ikke er riktig innrapportert. Ifølge japanske medier skal det her være snakk om beløp i størrelsesorden rundt 400 millioner kroner, over de siste fem årene.

Ghosn skal også bli beskyldt for urettmessig, personlig bruk av selskapets eiendeler.

Carlos Ghosn har av mange fått æren av å ha reddet Nissan, som for noen år tilbake hadde store problemer. Nå er det økonomiske forhold i Japan som gjør at han er i store problemer.
Carlos Ghosn har av mange fått æren av å ha reddet Nissan, som for noen år tilbake hadde store problemer. Nå er det økonomiske forhold i Japan som gjør at han er i store problemer. Foto: Scanpix

Derfor ble Nissan ny eier av Mitsubishi

Skade alliansen?

Han har i en årrekke vært en av de best betalte topplederne, både i Frankrike og i Japan. Hans samlede lønnspakke skal ligge på et sted mellom 150 og 200 millioner kroner, årlig. Ghosn har hatt svært gode bonusordninger og har også nådd mange av målene som har blitt satt for å utløse disse.

Nå frykter mange internt i selskapet at Ghosns fall kan skade hele alliansen mellom Renault, Nissan og Mitsubishi – og i verste fall gjøre at den sprekker. Aksjekursen i Renault har falt med hele 15 prosent i løpet av tirsdag, det sier mye om hvor alvorlig aksjemarkedet oppfatter det som har skjedd.

LES MER: Sjefen holdt på å legge ned luksusmerke

Se video: Slik ertet Renault på seg feministene